Bericht
door emdeklerk » ma jan 10 2011 9:19 am
Ik vind eigenlijk dat er twee dingen door elkaar worden gehaald.
Als velen vinden dat een filter beschermend kan werken (waaronder ikzelf) wordt mijns inziens niet bedoeld dat een filter als een soort bumper zou moeten dienen die val- of stootschade kan voorkomen.
Het gaat mij er meer om dat het frontelement beschermd is tegen zand en zilt bijvoorbeeld tijdens een strandwandeling.
Of bij het fotograferen in dichte mensenmassa's, waarbij de mogelijkheid bestaat dat de frontlens in contact komt met hang- en sluitwerk van kleding, rugzakken of wat dies meer zij. Om maar te zwijgen van kleverige zuurstokhandjes van kinderen. Echt, ik heb het meegemaakt.
Op mijn (goedkope) kijker heb ik ook wel eens vogelpoep gehad. Als ik me zo voorstel wat dat zou opleveren als het om een camera-objectief zonder filter of zonnekap zou gaan... En dat kan al in een stedelijke omgeving met veel duiven.
Dat te allen tijde een zonnekap gebruikt zou moeten worden staat buiten kijf, maar juist in bijvoorbeeld een mensenmassa zou het wel eens handiger kunnen zijn die er even af te laten: in het gedrang ben je veel types bajonet- of inklemzonnekappen zo kwijt. Ik zou de proef zelf niet op de som nemen, maar geef maar eens een zijdelingse tik tegen bijvoorbeeld een Nikon HS-xx zonnekap: het ding is er zo af. Waarbij je in het ergste geval ook nog een beschadigde filterschroefdraad kunt oplopen. Dan kun je beter een filter op je frontlensje hebben, hetzij zonder zonnekap, hetzij dat de zonnekap dan in het filter geschroefd is, dan beschadigt hooguit de frontschroefdraad van de zonnekap.
Ik heb ook wel eens een occasion-objectief bekeken waarvan de inschroefzonnekap door een tik scheef was komen te zitten en onwrikbaar vast zat. Mijn stelling is dat als de tik dermate stevig is dat de zonnekap door de schroefdraad wordt gedrukt er ook inwendig wel eens het een en ander fout zou kunnen zitten.
En in het onderhavige geval dat een objectief zo valt dat het filter versplintert: je zou je kunnen afvragen of er door de val ook geen lenselementen zijn verschoven of zo.
De enige remedie is gewoon met je apparatuur om te gaan zoals dat hoort: voorzichtig.
Ik weet het, ik moet het afkloppen, maar zolang ik actief fotografeer, en dat is nu meer dan veertig jaar, heb ik nog nooit schade gehad. Altijd objectief wisselen met de hand onder het objectief, waar mogelijk even door de knieën en camera/objectief boven de op de grond liggende fototas hanteren, en haastige spoed is zelden goed.
Wel heb ik al vele malen filters schoongemaakt en camerabodies na bijvoorbeeld een strandwandeling gelijk schoongewreven. De klassieke zwarte bodies van Nikon (dus zwarte poedercoating op metaal) zijn ook heel goed licht vochtafstotend te maken met een een stofdoek en een heeeeel klein beetje Pledge.
emdeklerk