zoektocht naar geschikte lens

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
norry

Re: zoektocht naar geschikte lens

Bericht door norry » do apr 14 2011 12:27 am

Ik heb het verhaal hierboven nog eens door mijn gedachten laten gaan. Misschien is een f/2.8 lens erg mooi, maar wellicht kan ik nog een stapje er tussen in plaatsen qua lens, voor een lagere prijs. Bij mijn huidige lens 28-80mm & f/3.3-5.6G mis ik zoals in de topicstart aangegeven een stuk groothoek. Ik merk uit experimenten dat de 18mm tot 70mm toch wel aantrekkelijk is. Daarom ben ik nu aan het kijken naar een leuke tweedehands voor een schappelijke prijs bij mijn D70. Ik accepteer dan een niet zo'n grote lichtsterkte voor de lens. Nikon lenzen die ik vind - in deze prijsklasse - zijn onder andere:
* Nikon AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR
* Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
* Nikon AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF, bijvoorbeeld tweedehands
* Nikon AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR, aan de dure kant vergeleken met de besproken Tamron 17-50, f/2.8

Nu weet ik zelf uit ervaring niet zo goed hoe deze lenzen zich tot elkaar en tot mijn huidige lens verhouden. Maar ik heb ondertussen wel het e.e.a. gelezen. Over de 18-105 en de 16-85 heb ik al veel gelezen op dit forum. In dit topic heeft Hans Braakhuis al aangegeven dat de 18-105 nauwelijks meerwaarde biedt boven mijn huidige lens. Op marktplaats zie ik nog wel een 18-70 staan die me wel aanspreekt (bereik wat ik zoek, metalen vatting, iets meer f/ dan de andere lenzen bij tele). Deze biedt me in elk geval het extra stukje groothoek dat ik zoek. Maar hoe verhoudt deze lens zich qua kwaliteit met mijn huidige lens? Ga ik er dan nog iets op vooruit (zo ja, wat is een redelijke prijs)? Of kan ik beter naar een 18-55 lens kijken? Ik ben wel bang dat ik het extra stukje groothoek ga missen.

Ik merk dat jullie allemaal aansturen op 'n groter diafragma. Maar ik denk dat ik toch eerst ga voor het extra groothoek bereik. Daarna wellicht een nieuwe body en daarna weer een iets mooiere lens. Ik hoop dat ik door kleinere stapjes te maken meer ervaring opdoe en daardoor een betere keuze kan maken in de duurdere lenzen in de toekomst.

Ik hoop nog wat van jullie ervaring te horen.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do apr 14 2011 12:47 am

Je noemt dat de 18-105 nauwelijks meerwaarde heeft boven je huidige lens, maar dat zal dan kwalitatief zijn en niet voor wat het zoombereik betreft. Hij biedt aan beide kanten wel meer milimeters. Helemaal verkeerde keus.
Kostentechnisch zou de 18-55 het beste zijn (denk ik) boven de 55mm moet je dan wel wisselen, op zich geen probleem.
Met de 18-70 heb je de 28-80 nauwelijks meer nodig en met de 16-85 helemaal niet meer.
Waarom je de prijs van de 16-85 met de tamron 17-50 vergelijkt, is mij niet duidelijk. Het zijn heel andere lenzen.

Al met al, als je af en toe wisselen geen bezwaar vindt dan is de 18-55 waarschijnlijk de beste keuze.
Als je lieve niet wisselt, doe dan de 18-105 maar.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

norry

Bericht door norry » vr apr 22 2011 10:03 pm

Heb een besluit genomen. Mijn D70 doet het niet meer (vermoedelijk probleem met de sluiter). Heb vandaag een D90 gekocht met de kitlens 18-105 erbij. Mooie deal qua prijs. Ben blij met de extra groothoek t.o.v. mijn oude lens. Een mooie stap voor zover. Misschien in de toekomst nog een nieuwe stap maken.

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”