Nieuwe Sigma 12-24mm F4.5-5.6 ll DG HSM

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Nieuwe Sigma 12-24mm F4.5-5.6 ll DG HSM

Bericht door KvP » di aug 30 2011 4:15 pm

BStollman schreef:Het is mij niet duidelijk of die fouten er veel in zitten of dat ze een bepaalde eigenschap hebben. Vandaar mijn vraag.
zoals Annoh al zei "ik ben druk bezig de resultaten te verwerken en de praktijkfoto's te bekijken."

even afwachten dus, dan krijg je je antwoorden
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » di aug 30 2011 4:19 pm

Groeten Kees

Fujifilm X100F

BStollman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door BStollman » di aug 30 2011 4:19 pm

KvP schreef:
BStollman schreef:Het is mij niet duidelijk of die fouten er veel in zitten of dat ze een bepaalde eigenschap hebben. Vandaar mijn vraag.
zoals Annoh al zei "ik ben druk bezig de resultaten te verwerken en de praktijkfoto's te bekijken."

even afwachten dus, dan krijg je je antwoorden
Ja, had Annoh's post gezien. Ben benieuwd :)
http://www.flickr.com/photos/bramstollman/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;

annoh

Bericht door annoh » di aug 30 2011 5:40 pm

Ik kom nogal wat CA, lichtafval en vervorming tegen. Maar, dat zijn lensfouten die je met de juiste software kan corrigeren.

Ik hoop dat ik nu duidelijk ben.

annoh

Bericht door annoh » do sep 08 2011 7:38 am

Inmiddels heb ik de test van de nieuwe Sigma 12-24 mm type 2 afgerond.
Hier mijn conclusie:
De Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 ll DG HSM is door de ongeëvenaarde beeldhoek een bijzonder objectief maar heeft een aantal gezichten. Lensfouten zoals vervorming, lichtafval en CA zijn bij dit objectief hoog. Maar dat zijn wel lensfouten die je met de geëigende software goed kan corrigeren. Op het gebied van gevoeligheid voor tegenlicht en bokeh presteert de Sigma echter goed tot zeer goed, We hebben op de scherpte in het centrum niets aan te merken. Echter, 1 hoek is duidelijk minder scherp dan de andere 3 hoeken en net buiten het meetveld van Imatest verloopt de hoekscherpte. Ondanks deze beperkingen is de Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 ll DG HSM, mede door de goede afwerking en snelle AF, een verrijking op de markt

yellowfish

Bericht door yellowfish » do sep 08 2011 7:52 am

Foto's.
Echt foto's zeggen echt zoveel meer.
Graag onbewerkt.

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » do sep 08 2011 9:35 am

Maar nu vraag ik me af of hij nu zoveel beter is als zijn voorganger.
Ik heb dringend een groothoek nodig en de nieuwe versie vind je nog niet 2e hands.
Trouwens de 1e versie vind je ook zeer weinig. :cry:
Groeten Kees

Fujifilm X100F

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr sep 09 2011 11:09 am

Inmiddels staat op Photozone een test van de nieuwe Sigma 12-24mm F4.5-5.6 ll DG HSM
Zowel op DX als op FX.

Binnen het DX formaat is het een fantastisch mooi objectief. Maar op het Full frame formaat lijkt hij me toch wat minder interessant.
- Enorm veel lichtafval naar de hoeken (dat heeft de lens al op DX formaat).
Wel een opmerking dat de test op Canon gemaakt is. Bij Nikon is lichtafval standaard bij alle testen doorgaans minder sterk.
Of dat dan komt door een betere plaatsing van microlensjes op de sensor met een offset in de hoeken of een (gedeeltelijke) standaard softwarematige correctie is mij niet bekend.
Verder is lichtafval bij extreme groothoek altijd sterker aanwezig door een natuurlijk verloop van licht in centrum naar hoeken.
Al met al toch erg veel lichtafval.
- Veel CA en vertekening en een lage hoekscherpte

Test DX (Canon): http://www.photozone.de/canon-eos/675-s ... 4556iiapsc" onclick="window.open(this.href);return false;
Test FX (Canon): http://www.photozone.de/canon_eos_ff/67 ... 4f4556iiff" onclick="window.open(this.href);return false;

De test komt sterk overeen met wat annoh eerder ook heeft gevonden. Zelfs dat één hoek minder is als de andere hoeken.
Mogelijk is hetzelfde lensexemplaar getest.
Vriendelijke groet, Léon Obers

annoh

Bericht door annoh » do sep 15 2011 10:57 pm

De kans dat we dezelfde lens als testexmeplaar gebruiken is erg klein. De mijne komt uit schap Nederlands Importeur.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr sep 16 2011 12:07 am

Juist daarom is die kans juist zeer reëel.
Importeurs hebben doorgaans specifiek exemplaren voor demo-doeleinden en beurzen. Die exemplaren komen juist overal en lenen ze eveneens uit aan derden om te testen, zoals mogelijk dus ook aan jouw of aan Photozone. (Photozone test lenzen die gebruikers en importeurs ter beschikking stellen).
Importeurs nemen daar doorgaans niet telkens opnieuw een nieuw nog ongebruikt exemplaar voor, maar juist telkens hetzelfde exemplaar.
Vriendelijke groet, Léon Obers

annoh

Bericht door annoh » vr sep 16 2011 7:06 am

Ik belde met de importeur voor een testexemplaar en de volgende ochtend had ik betreffende lens. Dan vind ik het wel heel toevallig dat juist die lens in andere landen door tijdshriften dan wel andere sites al gebruikt zijn.

Lotus28

Bericht door Lotus28 » wo jan 04 2012 1:52 pm

Beetje mosterd na de maaltijd wellicht maar ik heb hetzelfde probleem als een aantal D700 gebruikers; waar vind je een handelbare groothoek zoom? Wel ik denk dat het aardig gelukt is gezien de foto's in onderstaande link;

http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=10146" onclick="window.open(this.href);return false;

Dushi
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dushi » wo apr 11 2012 4:50 pm

Ik heb lang getwijfeld over deze lens, omdat er geen filter op kan, dus geen LE bijv. (gelukkig heb ik ook de 10-20mm Sigma nog, maar die is minder aantrekkelijk voor FX). Een heerlijke lens met m.i. een zeer goede kwaliteit. Ik ben er dik tevreden mee.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”