overbelichte foto's D300s
Re: overbelichte foto's D300s
Op welke stand stond de lichtmeting?
Bedankt allemaal voor de reacties en adviezen.
Het is fijn om anderen hun mening te vragen om iets te weten te komen.
Het zal ook waarschijnlijk aan m'n PC scherm liggen.
Zal ik proberen om opnieuw in te stellen.
Vanavond maar eens kijken op het scherm van de buurman hoe de foto's er daar uit zien.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties
Paul.
Het is fijn om anderen hun mening te vragen om iets te weten te komen.
Het zal ook waarschijnlijk aan m'n PC scherm liggen.
Zal ik proberen om opnieuw in te stellen.
Vanavond maar eens kijken op het scherm van de buurman hoe de foto's er daar uit zien.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties
Paul.
Heb ik ook gedaan met zelfde resultaat.Daniël schreef:schiet ook volgende keer in RAW
Stond op ATom schreef:Op welke stand stond de lichtmeting?
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dat is het programma dat je gebruikt.polleke666 schreef:Stond op ATom schreef:Op welke stand stond de lichtmeting?
De lichtmeting staat op matrix, centrumgewogen of spotmeting
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wat heeft midden op de dag er nou mee te maken? De camera komt dan gewoon op een wat kortere sluitertijd en/of een ander diafragma uit bij meer licht. Dat is alles. Ik zie geen overbelichte delen of zo, dus de camera heeft het prima gedaan. Weet "hij" veel wat jij precies wilt, of wat je precies fotografeert. Het is een prima basis om in de nabewerking helemaal los te gaan als je wat anders wilt.Daniël schreef:meeuw is prima.
Koe is inderdaad een tikkie teveel.
Maar gezien het tijdstip vind ik dat niet raar. Midden op de dag kan je beter vaak een -0.3 doen
- Léon Obers
- Forumlid
Histogram kon ik niet beoordelen, omdat de beelden van Flickr niet in << PhotoME >> bekeken kunnen worden.
Ik heb de beelden daarom even met een << RGB eye picker >> opgemeten. Ik zie werkelijk niets bijzonder aan de beelden. Vanuit het dynamisch bereik gezien is het een perfecte basis om beeld verder te bewerken.
Ik kan me wel voorstellen dat je sommige beelden met wat meer volle tinten wilt afstemmen, met name die van die os. Waarschijnlijk een kwestie van de "gamma" van een beeld wat bijstellen (middenslider van levels).
Als het nu een algemene trend in je beelden is, zou je een aangepaste curve naar je camera kunnen uploaden, zodat standaard alle beelden die correctie krijgen. Maar vanuit dymamisch bereik gezien hoe beelddata van foto's wordt vastgelegd, zijn de foto's prima.
Een goed beeldscherm gebruiken, netjes gekalibreerd met het juiste hard- en software gereedschap is verder ook aan te raden. Dat zijn je foto's meer dan waard, die verdienen een goed beeldscherm. Verbaast me eerlijk gezegd als je dat niet zou gebruiken.
Ik heb de beelden daarom even met een << RGB eye picker >> opgemeten. Ik zie werkelijk niets bijzonder aan de beelden. Vanuit het dynamisch bereik gezien is het een perfecte basis om beeld verder te bewerken.
Ik kan me wel voorstellen dat je sommige beelden met wat meer volle tinten wilt afstemmen, met name die van die os. Waarschijnlijk een kwestie van de "gamma" van een beeld wat bijstellen (middenslider van levels).
Als het nu een algemene trend in je beelden is, zou je een aangepaste curve naar je camera kunnen uploaden, zodat standaard alle beelden die correctie krijgen. Maar vanuit dymamisch bereik gezien hoe beelddata van foto's wordt vastgelegd, zijn de foto's prima.
Een goed beeldscherm gebruiken, netjes gekalibreerd met het juiste hard- en software gereedschap is verder ook aan te raden. Dat zijn je foto's meer dan waard, die verdienen een goed beeldscherm. Verbaast me eerlijk gezegd als je dat niet zou gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Precies. Ik denk dat je daar met weinig moeite (want: makkelijk te begrijpen) de meeste winst kunt halen.Roelof schreef:Dat is het programma dat je gebruikt.polleke666 schreef:Stond op ATom schreef:Op welke stand stond de lichtmeting?
- Léon Obers
- Forumlid
Welke winst? Er is niets verkeerds aan die belichtingen.Tom schreef: Precies. Ik denk dat je daar met weinig moeite (want: makkelijk te begrijpen) de meeste winst kunt halen.
Ik heb het even nagekeken en hij stond op centrum gericht.Roelof schreef:Dat is het programma dat je gebruikt.polleke666 schreef:Stond op ATom schreef:Op welke stand stond de lichtmeting?
Ik kan hem beter op Matrix zetten ?
- Léon Obers
- Forumlid
Probeer het uit zou ik zeggen. Met een paar opnamen weet je het.
Met matrix laat je de belichting grootdeels over aan de camera. Heb je andere foto's bekeken die je met de D80 hebt gemaakt. Deze komen mij donker over. Ligt waarschijnlijk toch aan je beeldscherm. Kijk er eens na bij iemand anders.
Stuk voor stuk mooie foto's.
George
Stuk voor stuk mooie foto's.
George
Ik heb twee Acer beeld schermen (toch geen verkeerd merk) maar misschien moet ik ze goed kalibreren misschien heb ik de schermen te licht ingesteld en ligt het niet aan mijn D300s.Léon Obers schreef:Histogram kon ik niet beoordelen, omdat de beelden van Flickr niet in << PhotoME >> bekeken kunnen worden.
Ik heb nu wel alles op -1/6 gezet in de fijnafstelling voor optimale belichting(B6)
Bedankt voor je commentaar het helpt altijd als ik info en opinies krijg van derden.Daar leer ik tenslotte van.
Paul
Met centrumgerichte meting ook. Met spotmeting ook.george013 schreef:Met matrix laat je de belichting grootdeels over aan de camera.
George