Brand maar los *Meijendel*

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Brand maar los *Meijendel*

Bericht door jettiny » do apr 21 2011 8:03 pm

Ook hier snel doorgebladerd, met aan het einde de vraag, wat wil je nou laten zien Daniël ?
Ik wil absoluut niet de hele serie afkatten want dat is niet de bedoeling.
Iedereen in zijn/haar waarde laten wil ik het allerliefste, en dus ook bij jou.
Je hebt een totaal andere smaak en interessegebied dan wat ik heb, maar je vraagt om opmerkingen en dus !!!!
Ik zou deze foto's geen van allen hebben gemaakt, niet mijn ding.
Maar wat kan ik je meegeven waardoor je foto's wellicht verbeteren.
Allereerst moet je jezelf afvragen, wat ga ik fotograferen, is het interessant genoeg, sta ik helemaal achter mijn foto( een goed gevoel over de foto), wat wil ik de kijker laten zien, en hoe leg ik het vervolgens netjes vast.
Nu komen de foto's wat snapshotachtig over, je loopt een paadje af, en hup foto, en weer een enz.
Loop eens rustig rond en bekijk het eerst eens.
Draai een keer om je onderwerp, en let meteen op je achtergrond voor een passend geheel.
Wellicht val je steeds terug in je bekende en vertrouwde omgeving, maar ga ook eens naar een ander gebied b.v.
Je gaat dan wellicht hele andere opnamen krijgen !!
(moet ik zelf trouwens ook doen hoor :lol: )
Wat ik voor mezelf ook altijd in de gaten hou is het volgende.
Kan ik een verhaal over de foto vertellen, waarom ik hem gemaakt heb, en waarom zo !!
Als ik dat niet kan, en mezelf betrap op een korte uitleg, dan zie ik de foto vaak verdwijnen in de prullenbak.

Dit zijn zo maar een paar dingen Daniël die ik je wou meegeven.

vrgr
Tiny

Daniël

Bericht door Daniël » vr apr 22 2011 2:16 pm

reactie waardeer ik.
Maar het woord snapshot en even een plaatje schieten ben ik niet mee eens.

Bij veel heb ik juist gedacht aan de compositie.
Close ups, overzicht en natuur wat bezweken is onder het geweld.

Het kan misschien volgende keer beter en meer eromheen lopen en kijken wat een betere hoek is.

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ErikB » vr apr 22 2011 2:43 pm

Ik kan me wel redelijk vinden in de reactie van Jettiny. Ik wil je ook in je waarde laten en zeker door blijven fotograferen! :)

Hier wat tips over wat ik de volgende keer anders zou doen.

In de foto's dwaal ik een beetje rond, ik heb niet echt een rustpunt. Ze zijn vrij onrustig.
Daarnaast heb ik wat twijfel bij je keuze voor de onderwerpen. Ik ben zelf natuurfotograaf en ben gek op macro-werk en landschappen. Ik probeer in een landschap altijd iets te vinden dat kijkers aanspreekt. Ik mis bij jou een stukje sfeer in je foto's, wat wil je overbrengen met je foto?

Qua composities kan er volgens mij ook nog het een en ander verbeterd worden. Neem bijvoorbeeld de eerste foto van de tak. Opzich een mooie tak maar de compo is niet erg sterk naar mijn idee. Als je de taak uit de welbekende linkeronderhoek laat komen geef je enorm veel diepte mee aan je foto en wordt het oog van de kijker langs die karakteristieke tak geleid. Probeer dan vervolgens met het harde licht eens een HDR bewerking, daarmee kan je de tak nog wat dramatischer maken waardoor het hele idee van een doodse tak naar mijn idee veel beter wordt overgebracht.
Ik ga denk ik alle foto's even af. Foto 2, als je deze spiegelt heb je een invoerende lijn. Westerse mensen kijken van links naar rechts, houd daar rekening mee met de lijnen in je foto. Een invoerende lijn zorgt voor veel meer diepte en verandert de foto direct. Experimenteer ook eens met een hoger of juist lager standpunt en kijk eens of je qua scherpte iets kan met een mooi scherpteverloop in de paaltjes langs het pad.
Foto 3 heeft een onrustige achtergrond. Dat is jammer want het idee van de herhaling is wel mooi. Die herhaling zou nog sterker zijn als je weer van links naar rechts zou gaan. Dus links een scherpe en rechts daarvan een onscherpe. Combineer dit met een rustigere achtergrond en je krijgt een veel fijnere plaat. Neem je de lichte lucht als achtergrond dan breng je ook beter de frisse lente over met veel frisse kleuren ;)
Foto 4 zegt mij weinig. Technisch gezien zou ik hier de twee takjes uit de achtergrond halen om wat meer rust te krijgen. Misschien was het hier leuk geweest om wat meer met de vorm van de tak te doen. Deze loopt krom en had misschien mooier in de foto weg kunnen lopen. Ik weet echter niet of dat mogelijk was, daarvoor had ik erbij moeten zijn geweest.
Foto 5 heeft wel bijna de invoerende lijn. Zij het dat die beter uit de hoek had kunnen lopen. De brug had voor een mooie perspectief werking kunnen zorgen. Wat meer naar links gaan staan met een lager standpunt was hier naar mijn idee een betere keuze geweest. Het watertje met de weerspiegeling van de brug had daarnaast ook nog een mooi element kunnen zijn.

Over het algemeen moet ik hier helaas ook zeggen dat ik hier het gevoel heb naar snapshots te kijken. Dat is jammer want volgens mij valt er meer uit te halen.

Wat je wel goed zou kunnen doen is het gebied nogmaals bezoeken door vroeger of later op de dag te gaan. Op de foto's zie ik keihard licht en dat is niet erg mooi. Ga je met mooi licht dan krijgt het hele geheel veel fijnere kleuren en minder harde schaduwen. In de natuurfotografie, zeker bij landschappen is het licht bijna allesbepalend voor je foto.

Ik ben benieuwd naar je volgende serie Daniël! :)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”