je hebt gelijk, is natuurlijk kort door de bocht, en ik heb er zelf geen last van, maar zou zo maar voor kunnen komen die flares.Dan denk ik 'gelukkig heb ik een goede verzekering' en niet 'had ik maar een UV filter', want dat UV filter beschermt alleen maar het glas wat al beschermd is door de zonnekap.
Als je toevallig tegen je frontelement stoot (maar hoe vaak krijg je dat voor elkaar met de zonnekap erop) dan helpt een UV misschien, maar meestal beschadigen er andere dingen, zoals de behuizing of het mechanisme, zeker bij lenzen die niet IF zijn of die uitschuiven bij het zoomen. Dan helpt een filter weinig tot niets. De enige lens die ik trouwens heb waar ik me zorgen maak om het frontelement en een te kleine zonnekap is een fisheye en daar hebben ze geen Filters voor.
Verder is het inderdaad jou mening en die bestrijd ik niet. Maar door het woord 'onzin' te gebruiken doe je de mening EN praktijkervaring van andere mensen tekort.
Een vriend van mij is prof.fotograaf en heeft ze ook allemaal beschermd met een filtertje ervoor en die heeft ook geen last van flares, vandaar mijn kort door de bocht actie.
Maar na de voorbeeld foto gezien te hebben kan het dus best voorkomen denk ik nu.
Alleen je frontlens kun je natuurlijk makkelijk stoten. Zeker bij de 70-300vr moet je eerst je frontlens bescherming eraf halen eer je de zonnekap erop kunt schroeven, want doe je eerst de zonnekap dan krijg je de bescherming er haast niet meer vanaf (worstevingertjes ikke