Nikkor AF-S 300 f4.0 IF-ED
- JBD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Nikkor AF-S 300 f4.0 IF-ED
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn 300 mm. Ik heb dit opgelost door mijn diafragma wat hoger te zetten. Meestal rondom F8. Als je dan een lagere sluitersnelheid nodig hebt, zet dan je ISO waarde iets hoger. Dit was bij mij de oplossing. Ben zielsblij met deze lens. Helemaal met een 1..7 converter er tussen. Heb hier aardig wat wildfoto's mee kunnen schieten en met een tussenring heb ik in Luttelgeest hele mooie opnames kunnen maken. Gewoon even blijven oefenen. Ik vind je foto's inderdaad wel meevallen hoor. Iets onscherp, maar nogmaals het is even een kwestie van uitzoeken en proberen. Als je moe wordt is dat statief geen overbodige luxe. Ik werk ook veel met mijn monopod als ik het veld in ga. Ik werk zelf ook met de D300.
- Harry W
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hallo ReneG en yzf1kr,
Bedankt voor jullie adviezen, ik ga ermee aan de slag en zal de resultaten melden. Is er trouwens een mogelijkheid om de foto op vol formaat en incluis alle exif gegevens met anderen te delen? Verzenden via e-mail gaat niet want daarvoor zijn de bestanden te groot.
Mvrgr,
Harry
Bedankt voor jullie adviezen, ik ga ermee aan de slag en zal de resultaten melden. Is er trouwens een mogelijkheid om de foto op vol formaat en incluis alle exif gegevens met anderen te delen? Verzenden via e-mail gaat niet want daarvoor zijn de bestanden te groot.
Mvrgr,
Harry
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Als ik de EXIF informatie die yzf1kr eruit heeft getrokken zo bekijk zat je op 7 meter afstand. Houdt er rekening mee dat je met F/4 op je D300s met 300mm dan maar een scherptediepte hebt van 8cm. Dat is niet eens de volle lengte van het beestje. Het is dus heel makkelijk om 'ernaast' te zitten.
Houdt er rekening mee dat je het scherpstelpunt dan ook precies op het kopje moet houden. Als je bijv. net erlangs zit (op een golf of zo) die maar 10 centimeter verder of dichterbij is dan het hoofd krijg je dit al. Wederom, een monopod (of statief, maar dat is mindef flexibel werken) kan je helpen om het scherpstelpunt precies op het hoofd te houden.
Ik ben overigens zelf geen fan van de 51 punts 3D stand; Hij volgt de vogel wel maar legt de scherpte meestal net waar ik hem juist niet wil hebben. Verder heb ik in verschillende reviews gelezen dat de 51 punts AF 3D modus soms nadelige gevolgen kan hebben op de AF omdat de camera het dan soms niet meer helemaal bijbeent.
Ik gebruik zelf bij dit soort onderwerpen enkelpunts AF indien de vogel niet significant beweegt en 9-punts AF indien de vogel een beetje beweegt of rondzwemt. Bij snelle beweegelijke vogels in de vlucht gebruik ik vaak 21-punts AF, maar alleen als de achtergrond 'rustig' is, anders zit hij daar weer langs. Maar meestal ben ik in staat om dat ene AF punt precies te plaatsen waar ik dat wil hebben (al dan niet met monopod). Verder heb je AF-S gebruikt, je kunt beter AF-C gebruiken als het beestje in beweging is. Dan geeft je camera prioriteit aan het focussen en dat zal iets meer succesvolle platen opleveren.
Tenslotte kun je misschien ook iets aan je houding doen; Dan bedoel ik de manier waarop je staat en de camera vasthoudt. Dat is bij dit soort objectieven zeer belangrijk als je uit de hand wilt werken. Stand van de voeten, houding van de armen en ademhaling kunnen meer invloed hebben dan je denkt. Op internet zijn hierover wel tips en voorbeelden te vinden.
Experimenteer hiermee (en hetgeen anderen hierboven noemden) voor je overgaat tot aanschaf van een ander objectief en erachter komt dat je nog steeds dezelfde problemen hebt. Want als het een kwestie is van net de verkeerde instellingen of erlangs zitten met de focus gaat VR het probleem niet oplossen (in tegendeel zelfs bij hele hoge sluitertijden).
PS: Wat je ook nog eens kunt doen: Maak eens een paar foto's van compleet statische onderwerpen, gewoon op verschillende afstanden; 3 meter, 7 meter, 10 meter, 20 meter. En wel met vergelijkbare sluitertijd (1/640e). Kijk eens of die wel scherp zijn. Als dat zo is ligt het waarschijnlijk niet aan je houding of je objectief maar aan de instellingen of het verkeerd leggen van de scherpte.
Houdt er rekening mee dat je het scherpstelpunt dan ook precies op het kopje moet houden. Als je bijv. net erlangs zit (op een golf of zo) die maar 10 centimeter verder of dichterbij is dan het hoofd krijg je dit al. Wederom, een monopod (of statief, maar dat is mindef flexibel werken) kan je helpen om het scherpstelpunt precies op het hoofd te houden.
Ik ben overigens zelf geen fan van de 51 punts 3D stand; Hij volgt de vogel wel maar legt de scherpte meestal net waar ik hem juist niet wil hebben. Verder heb ik in verschillende reviews gelezen dat de 51 punts AF 3D modus soms nadelige gevolgen kan hebben op de AF omdat de camera het dan soms niet meer helemaal bijbeent.
Ik gebruik zelf bij dit soort onderwerpen enkelpunts AF indien de vogel niet significant beweegt en 9-punts AF indien de vogel een beetje beweegt of rondzwemt. Bij snelle beweegelijke vogels in de vlucht gebruik ik vaak 21-punts AF, maar alleen als de achtergrond 'rustig' is, anders zit hij daar weer langs. Maar meestal ben ik in staat om dat ene AF punt precies te plaatsen waar ik dat wil hebben (al dan niet met monopod). Verder heb je AF-S gebruikt, je kunt beter AF-C gebruiken als het beestje in beweging is. Dan geeft je camera prioriteit aan het focussen en dat zal iets meer succesvolle platen opleveren.
Tenslotte kun je misschien ook iets aan je houding doen; Dan bedoel ik de manier waarop je staat en de camera vasthoudt. Dat is bij dit soort objectieven zeer belangrijk als je uit de hand wilt werken. Stand van de voeten, houding van de armen en ademhaling kunnen meer invloed hebben dan je denkt. Op internet zijn hierover wel tips en voorbeelden te vinden.
Experimenteer hiermee (en hetgeen anderen hierboven noemden) voor je overgaat tot aanschaf van een ander objectief en erachter komt dat je nog steeds dezelfde problemen hebt. Want als het een kwestie is van net de verkeerde instellingen of erlangs zitten met de focus gaat VR het probleem niet oplossen (in tegendeel zelfs bij hele hoge sluitertijden).
PS: Wat je ook nog eens kunt doen: Maak eens een paar foto's van compleet statische onderwerpen, gewoon op verschillende afstanden; 3 meter, 7 meter, 10 meter, 20 meter. En wel met vergelijkbare sluitertijd (1/640e). Kijk eens of die wel scherp zijn. Als dat zo is ligt het waarschijnlijk niet aan je houding of je objectief maar aan de instellingen of het verkeerd leggen van de scherpte.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Harry W
- Clublid
Ik ben in het gelukkige bezit van een monopod (Manfrotto 680B met 234RC kop) en een 3 poot (Manfrotto 055 XDB/904 RC2), maar dat is zo'n gesjouw als ik op pad ga. In de tuin zou ik het inderdaad vaker kunnen gebruiken.
Verder nog wat reacties op de zeer gewaardeerde adviezen/opmerkingen van jullie allemaal;
- ik heb inderdaad hier de 9 velds selectie gebruikt, maar gebruik meestal de enkelvelds en richt dan altijd op de kop/het oog.
- beelden zijn echt onbewerkt en dus ook niet gecropped.
- de zwaan kon me zo in mijn broekspijp happen en zat bij het fotograferen op 2 á 3 meter. De fuut bleef iets verder weg, dat zal zo tussen de 4 á 5 meter zijn geweest.
Nogmaals, ik ben heel blij met jullie adviezen en neem ter harte dat ik wat meer geduld moet hebben om de lens beter onder de knie te krijgen. Ik houd jullie op de hoogte middels dit draadje.
Ik ga van het positieve uit, maar als mijn geduld met deze lens op is (of eigenlijk met mijzelf!), zal ik hem op het forum te koop aanbieden.
mvrgr,
Harry
Verder nog wat reacties op de zeer gewaardeerde adviezen/opmerkingen van jullie allemaal;
- ik heb inderdaad hier de 9 velds selectie gebruikt, maar gebruik meestal de enkelvelds en richt dan altijd op de kop/het oog.
- beelden zijn echt onbewerkt en dus ook niet gecropped.
- de zwaan kon me zo in mijn broekspijp happen en zat bij het fotograferen op 2 á 3 meter. De fuut bleef iets verder weg, dat zal zo tussen de 4 á 5 meter zijn geweest.
Nogmaals, ik ben heel blij met jullie adviezen en neem ter harte dat ik wat meer geduld moet hebben om de lens beter onder de knie te krijgen. Ik houd jullie op de hoogte middels dit draadje.
Ik ga van het positieve uit, maar als mijn geduld met deze lens op is (of eigenlijk met mijzelf!), zal ik hem op het forum te koop aanbieden.
mvrgr,
Harry
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Het was 7 meter.hawo schreef:De fuut bleef iets verder weg, dat zal zo tussen de 4 á 5 meter zijn geweest.

Wat betreft de monopod. als je er een goede draagriem voor hebt hang je hem gewoon om je rug en zit hij niet in de weg. Of je draagt hem over je schouder met lens en camera erop. Als je hem uit de hand los meedraagt is het inderdaad een onding.
Succes!
Spul waarmee je foto's maakt...
Als je grote bestanden naar iemand wilt mailen dan zou je daarvoor http://www.wetransfer.com" onclick="window.open(this.href);return false; kunnen gebruiken.
Ik denk dat het probleem met die fuut inderdaad, zoals René al zei, met de AF-S stand te maken heeft. De vogel zwemt naar je toe en tegen de tijd dat de camera de foto maakt is het beestje al weer een stukje verder waardoor de scherpte niet meer klopt.
Gewoon op AF-C zetten, het punt precies op de goede plek houden, de vogel even volgen en dan heel rustig afdrukken; je moet het afdrukpunt vinden zodat je maar heel lichtjes hoeft te drukken om een foto te maken, zodanig dat je niet eens je vinger bewust beweegt maar alleen denkt aan afdrukken (bij wijze van spreken natuurlijk).
Gewoon op AF-C zetten, het punt precies op de goede plek houden, de vogel even volgen en dan heel rustig afdrukken; je moet het afdrukpunt vinden zodat je maar heel lichtjes hoeft te drukken om een foto te maken, zodanig dat je niet eens je vinger bewust beweegt maar alleen denkt aan afdrukken (bij wijze van spreken natuurlijk).
Dan zou de scherpte ergens anders moeten liggen. Dat zie ik ook niet.
George
Op een publiek gedeelte van je website direkt. Overigens als je in Jeffrey's exifviewer de sxxx code weghaalt heb je een beeld van 1600x1000.Is er trouwens een mogelijkheid om de foto op vol formaat en incluis alle exif gegevens met anderen te delen? Verzenden via e-mail gaat niet want daarvoor zijn de bestanden te groot.
George
De scherpte ligt op de romp van het vogeltje.
Je kan overigens bij een hotmail account een zgn. Live Drive gebruiken van 25 GB of zo. Daar kan je grote jpegs en zelfs NEF bestanden plaatsen en delen.
Je kan overigens bij een hotmail account een zgn. Live Drive gebruiken van 25 GB of zo. Daar kan je grote jpegs en zelfs NEF bestanden plaatsen en delen.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
geen scherpe foto's met de 300 is gevolg van eigen kunde..
zelf gebruik ik bijna altijd een statief/eenpoot of rijstzak..op het statief en rijstzak durf ik tot 1/60 te gaan met retescherpe foto's als gevolg..
je moet echt spot-on zitten met scherpstellen luistert erg nauw ik gebruik af-c en enkelpunt
uit de hand doe ik wel eens maar niet vaak, aangezien ik met goed materiaal thuis wil komen..uit de hand moet je gewoon hoge sluitertijden hebben..
ook zit je vaak niet goed met scherpstellen omdat er altijd wel beweging is in de hand
zelf gebruik ik bijna altijd een statief/eenpoot of rijstzak..op het statief en rijstzak durf ik tot 1/60 te gaan met retescherpe foto's als gevolg..
je moet echt spot-on zitten met scherpstellen luistert erg nauw ik gebruik af-c en enkelpunt
uit de hand doe ik wel eens maar niet vaak, aangezien ik met goed materiaal thuis wil komen..uit de hand moet je gewoon hoge sluitertijden hebben..
ook zit je vaak niet goed met scherpstellen omdat er altijd wel beweging is in de hand
http://martijnbunte.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ronald-D
- Clublid
En Harry, al wat geoefend met de monopod? Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Gisteren zelf ook even op pad geweest met deze lens, mét monopod, maar ik kreeg het ook nog niet voor elkaar. De lens presteert wel, daar ben ik van overtuigd, maar ben zelf nog wat onkundig daarin, zeker wat betreft de combinatie van monopod en tele. Over een tijdje ga ik het eens met een rijstzak proberen vanaf de grond, even kijken of dat iets beter werkt.
Met vriendelijke groet, Ronald
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
- Harry W
- Clublid
Als beloofd zou ik, gewapend met al jullie gewaardeerde adviezen, op stap gaan met de 300 en de lens (en mijzelf) nog een kans geven. Ik blijf erbij dat het, in ieder geval voor mijn capaciteiten, een moeilijke lens is. Maar met gebruik van de monopod of een paaltje van de omheining, zoals ik gedaan heb met de foto's van de pauw, zijn de resultaten toch veel beter.

Datum 20 mei 2011 06:03:04
Breedte 1600
Hoogte 1063
Bestandsgrootte 143685
Camera NIKON CORPORATION
Model NIKON D300S
ISO 450
Belichting 1/800 sec.
Diafragma 8.0
Focuslengte 300mm
Flitser gebruikt false
Witbalans 0
Meetmodus 2
Belichtingsprogramma 3
Belichtingsafwijking 0.0
Kunstenaar Picasa
Datum en tijd (oorspronkelijk) 2011:05:20 13:03:04
Kleurruimte 1
X-resolutie 300.0
Y-resolutie 300.0
Resolutie-eenheid 2
Software ViewNX 2.0 W
Datum en tijd 2011:05:20 14:58:09
YCbCr-positionering 1
Datum en tijd (gedigitaliseerd) 2011:05:20 13:03:04
Max. diafragma 4.0
Lichtbron 0
Tijd onderwerp 48
Subsecondetijd (origineel) 48
Subsecondetijd (gedigitaliseerd) 48
Zintuigelijke methode 2
Aangepaste weergave 0
Belichtingsmodus 0
Digitale zoom (ratio) 1.0
Brandpuntafstand (bij films van 35 mm) 450
Type scène vastleggen 0
Belichtingsversterking 1
Contrast 0
Verzadiging 0
Scherpte 0
Afstandsbereik onderwerp 0
Index voor gebruik met andere toepassingen R98
Afbeeldingsbreedte 4288
Afbeeldingshoogte 2848
Beoordeling 5.0
Lens AF-S Nikkor 300mm f/4D IF-ED

Breedte 1600
Hoogte 1063
Bestandsgrootte 197738
Camera NIKON CORPORATION
Model NIKON D300S
ISO 560
Belichting 1/800 sec.
Diafragma 8.0
Focuslengte 300mm
Flitser gebruikt false
Witbalans 0
Meetmodus 2
Belichtingsprogramma 3
Belichtingsafwijking 0.0
Kunstenaar Picasa
Kleurruimte 1
X-resolutie 300.0
Y-resolutie 300.0
Resolutie-eenheid 2
Software ViewNX 2.0 W
Datum en tijd 2011:05:20 14:58:22
YCbCr-positionering 1
Max. diafragma 4.0
Lichtbron 0
Tijd onderwerp 77
Subsecondetijd (origineel) 77
Subsecondetijd (gedigitaliseerd) 77
Zintuigelijke methode 2
Aangepaste weergave 0
Belichtingsmodus 0
Type scène vastleggen 0
Belichtingsversterking 1
Contrast 0
Verzadiging 0
Scherpte 0
Afbeeldingsbreedte 4288
Afbeeldingshoogte 2848
Beoordeling 5.0
Breedte 1600
Hoogte 1063
Bestandsgrootte 143685
Camera NIKON CORPORATION
Model NIKON D300S
ISO 450
Belichting 1/800 sec.
Diafragma 8.0
Focuslengte 300mm
Flitser gebruikt false
Witbalans 0
Meetmodus 2
Belichtingsprogramma 3
Belichtingsafwijking 0.0
Kunstenaar Picasa
Kleurruimte 1
X-resolutie 300.0
Y-resolutie 300.0
Resolutie-eenheid 2
Software ViewNX 2.0 W
Datum en tijd 2011:05:20 14:58:09
YCbCr-positionering 1
Max. diafragma 4.0
Lichtbron 0
Tijd onderwerp 48
Subsecondetijd (origineel) 48
Subsecondetijd (gedigitaliseerd) 48
Zintuigelijke methode 2
Aangepaste weergave 0
Belichtingsmodus 0
Type scène vastleggen 0
Belichtingsversterking 1
Contrast 0
Verzadiging 0
Scherpte 0
Afbeeldingsbreedte 4288
Afbeeldingshoogte 2848
Beoordeling 5.0
Breedte 1600
Hoogte 1063
Bestandsgrootte 197738
Camera NIKON CORPORATION
Model NIKON D300S
ISO 560
Belichting 1/800 sec.
Diafragma 8.0
Focuslengte 300mm
Flitser gebruikt false
Witbalans 0
Meetmodus 2
Belichtingsprogramma 3
Belichtingsafwijking 0.0
Kunstenaar Picasa
Kleurruimte 1
X-resolutie 300.0
Y-resolutie 300.0
Resolutie-eenheid 2
Software ViewNX 2.0 W
Datum en tijd 2011:05:20 14:58:22
YCbCr-positionering 1
Max. diafragma 4.0
Lichtbron 0
Tijd onderwerp 77
Subsecondetijd (origineel) 77
Subsecondetijd (gedigitaliseerd) 77
Zintuigelijke methode 2
Aangepaste weergave 0
Belichtingsmodus 0
Type scène vastleggen 0
Belichtingsversterking 1
Contrast 0
Verzadiging 0
Scherpte 0
Afbeeldingsbreedte 4288
Afbeeldingshoogte 2848
Beoordeling 5.0
- JBD
- Clublid
- Contacteer:
Ergo: De aanhouder wint

-
- Forumlid
Dit zijn heel nette foto's niets mis mee.
Waar je in de toekomst voornamelijk op zal moeten letten is de scherptediepte. Bij de eerste foto zit je onderwerp op 4 meter en heb je maar 5,6 cm DOF, dat is net de afmeting van de kop van de Pauw. Had je de foto op f/4 genomen ipv f/8 dan was hij gedeeltelijk onscherp geweest.
Waar je in de toekomst voornamelijk op zal moeten letten is de scherptediepte. Bij de eerste foto zit je onderwerp op 4 meter en heb je maar 5,6 cm DOF, dat is net de afmeting van de kop van de Pauw. Had je de foto op f/4 genomen ipv f/8 dan was hij gedeeltelijk onscherp geweest.
- Harry W
- Clublid
Hallo yzf1kr,
Op die dieptescherpte moet ik inderdaad ook veel beter op letten. Daar verkijk ik me vaak op.
mvrgr,
Harry
Op die dieptescherpte moet ik inderdaad ook veel beter op letten. Daar verkijk ik me vaak op.
mvrgr,
Harry