Ook ik zoek naar een mogelijkheid om op een afstand van 2 meter toch rond de 1:1 te kunnen fotograferen. Een vlinder in het wild vliegt veelal weg als ik dichter bij kom.
Een truc heeft Patrick hierboven al beschreven. Je moet weten hoe laat en wanneer welk dier waar voorbij komt. Op clubdagen laat Lars Soering wel eens zijn macro's zien en verteld hoe hij dat doet. Dat wil geen enkel clublid hem na doen. En de libelle fotografeert hij gewoon 's nachts op een afstand van 15 centimeter. Een eenvoudige truc die wel voorbereiding en een CLS Camera en meerdere CLS flitsers vraagt.
Zelf wil ik wel eens aan de gang met een 300 millimeter op een balg, want dan kom je ook een beetje in de buurt.
Goedkoop is dit alles niet.
Op welke manier beeldvullend en toch afstand
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
- Ralph
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Op welke manier beeldvullend en toch afstand
's Avonds lukt het vaak ook nog wel hoor!Tuihanti schreef:Tja, dan heb ik voorlopig het probleem dat ik niet beeldvullender kan schieten.
Waarom die meter? Ik ben geen ochtendmens.
Dat wordt het dan niet. Met iets meer afstand kan er later op de dag ook nog wel iets gedaan worden zonder dat alle beesjes er meteen van door gaan. Dat lijkt dan een niet haalbare kaart te gaan worden.
Met die 80mm sigma moet ik ook al erg dichtbij komen. Dan zijn ze er al vandoor voor ik uberhaupt iets kan doen.
Het zij zo.
Re: Op welke manier beeldvullend en toch afstand
Een voorzetlens lukt dus wel?
Dat is wat ik er nu vrwarrend aan vindt.
De een zweert bij het ene en de ander bij het anderen.
Ik wil eerst maar eens de foto kunnen maken. De kwaliteit is nog niet de hoofdmoot.
Als dat met eeen voorzetlens op mijn 300mm kan dan heb ik al vast een beginpunt.
Werken vanaf een statief is ook geen probleem. Dat doe ik wel vaker.
Geduld is is ook geen probleem.
Een macro-objectief heeft uiteraard mijn voorkeur. Dat is beter glas. Zeker maar, voorlopig niet haalbaar.
Niet met mijn salaris. Voorzetlensen, converters en tussenringen zijn dan weer wel haalbaar. Welke van de 3 beter werkt weet ik nog niet. Ik heb ze allen nog nooit gebruikt. Allen hebben ze hun eigen pro's en con's.
Converter vreet licht en optisch tast het aan. Ringen vreten licht. Voorzetlensen vervormen.
Wat is de beste oplossing.
Lichtvreters zorgen voor een langzamere s en een grotere F opening en te weinig scherpte/diepte.
Dan blijven de voorzetlensen over. Ze vreten geen licht en alles blijft werken.
De verbinding tussen body en objectief blijft gehandhaafd. Hoeveel vervormen ze. Enkel in de hoeken? Dat kan ik wegsnijden.
Ik denk er nog eens over na.
Ik moet het echt allemal weer opnieuw leren.
[edit] Gisteren een Nikon Micro Nikkor 105mm 1:4 gekocht. Probleem opgelost.
Dat is wat ik er nu vrwarrend aan vindt.
De een zweert bij het ene en de ander bij het anderen.
Ik wil eerst maar eens de foto kunnen maken. De kwaliteit is nog niet de hoofdmoot.
Als dat met eeen voorzetlens op mijn 300mm kan dan heb ik al vast een beginpunt.
Werken vanaf een statief is ook geen probleem. Dat doe ik wel vaker.
Geduld is is ook geen probleem.
Een macro-objectief heeft uiteraard mijn voorkeur. Dat is beter glas. Zeker maar, voorlopig niet haalbaar.
Niet met mijn salaris. Voorzetlensen, converters en tussenringen zijn dan weer wel haalbaar. Welke van de 3 beter werkt weet ik nog niet. Ik heb ze allen nog nooit gebruikt. Allen hebben ze hun eigen pro's en con's.
Converter vreet licht en optisch tast het aan. Ringen vreten licht. Voorzetlensen vervormen.
Wat is de beste oplossing.
Lichtvreters zorgen voor een langzamere s en een grotere F opening en te weinig scherpte/diepte.
Dan blijven de voorzetlensen over. Ze vreten geen licht en alles blijft werken.
De verbinding tussen body en objectief blijft gehandhaafd. Hoeveel vervormen ze. Enkel in de hoeken? Dat kan ik wegsnijden.
Ik denk er nog eens over na.
Ik moet het echt allemal weer opnieuw leren.
[edit] Gisteren een Nikon Micro Nikkor 105mm 1:4 gekocht. Probleem opgelost.