ja dan veranderdt alleen de sluitertijd, niks geen flitserstandRick S. schreef:Flitsknopje indrukken vasthouden en aan het wieltje draaien met je duim tot dat je REAR ziet staan?
slow flash met D3100
- GonzoGoesNikon
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: slow flash met D3100
Niet geschoten is altijd mis
Nikon D3100
AF-S NIKKOR 18-55 GII
AF-S NIKKOR 55-200 VR
Nikon D3100
AF-S NIKKOR 18-55 GII
AF-S NIKKOR 55-200 VR
Okay bij mijn D80 veranderd dan het flitsmenu. Was wellicht een kans dat de 5100 dat wellicht ook deed.
- henkk
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
je moet het knopje wel vasthoutden. Lees blz. 69 van de handleiding.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Voor alle duidelijkheid. Slow flash is een PERSOONLIJK INSTELBARE BLOKKADE VAN DE FLItSER, NET ZOALS VAN EEN THERMOSTAtISCHE DOUCHEMENGKRAAN VOOR DE TEMPERATUUR. Of van je cruisecontrole in de auto, heb ik nog nooit gehad.
Het tweede gortdijn is een ander verhaal.
George
George
- GonzoGoesNikon
- Forumlid
ik snap het iig nog steeds niet, maar iedereen bedankt voor zijn hulp en advies
Maar ik zal wel te dom blijken

Maar ik zal wel te dom blijken

Nikon D3100
AF-S NIKKOR 18-55 GII
AF-S NIKKOR 55-200 VR
Nikon D3100
AF-S NIKKOR 18-55 GII
AF-S NIKKOR 55-200 VR
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Ik weet niet of dit echt duidelijk is. Ik geloof niet dat je zo veel kunt instellen aan slow flash. Er is - zeker bij slow flash - geen sprake van een blokkade van de flitser, eerder integendeel. Het is zo dat de ingeschakelde flitser in P en A (en ook S?) de belichtingsautomaat gedeeltelijk blokkeert. Deze blokkering wordt juist in slow flash opgeheven. Cruise control lijkt m.i. meer op Auto-ISO.george013 schreef:Voor alle duidelijkheid. Slow flash is een PERSOONLIJK INSTELBARE BLOKKADE VAN DE FLItSER, NET ZOALS VAN EEN THERMOSTAtISCHE DOUCHEMENGKRAAN VOOR DE TEMPERATUUR. Of van je cruisecontrole in de auto, heb ik nog nooit gehad.
George
Tja, het is niet gemakkelijker geworden met zoveel manieren om de machinerie te beïnvloeden, nietwaar?
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Misschien moet je eerst vertellen wat je wil doen in plaats van te vragen hoe je de techische opties van je camera kunt activeren. De topic begon met de vraag hoe je slow flash kunt instellen. Dat is uitgelegd. Wat ga je er nu mee doen? Slow flash is m.n. geschikt voor opnames met bestaand licht waarbij de sfeer bewaard blijft en ook nog wordt geflitst. Als je ook nog een VR lens hebt en de objecten niet te snel bewegen, kun je veel langere sluiterijden gebruiken dan de standaard 1/60 waar de camera mee werkt. Het zou dan ook helpen de flitsopbrengst met twee stops te beperken.GonzoGoesNikon schreef:ik snap het iig nog steeds niet, maar iedereen bedankt voor zijn hulp en advies
Maar ik zal wel te dom blijken![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Maar nogmaals: cruciaal is wat je wil fotograferen.
Daar is niets doms aan!

Slow flash kun je in je menu instellen. En met een knopje overrulen. Welk knopje weet ik niet, werk er nooit mee. Het heeft eigenlijk niets met fotograferen te maken maar met de fotograaf.
De camera kent twee grenzen aan de tijd waarbinnen je kunt flitsen, pretstanden buiten beschouwing gelaten. Dat is de harde grens van de camera die bepaald wordt door de synchronistatietijd, de kortste tijd dat de sensor geheel belicht wordt, en de instelbare langste tijd die je zelf kunt instellen. In het menu van de D80 heet dat "sluitertijd flitsen". Zal bij de andere ook wel zo zijn.
George
De camera kent twee grenzen aan de tijd waarbinnen je kunt flitsen, pretstanden buiten beschouwing gelaten. Dat is de harde grens van de camera die bepaald wordt door de synchronistatietijd, de kortste tijd dat de sensor geheel belicht wordt, en de instelbare langste tijd die je zelf kunt instellen. In het menu van de D80 heet dat "sluitertijd flitsen". Zal bij de andere ook wel zo zijn.
George
- GonzoGoesNikon
- Forumlid
ik zal uitleggen waarvoor ik dit nodig heb:
Ik ben bezig met de bijgeleverde fotocursus. Nou moet ik de volgende foto´s inleveren:
Een foto van een model naast een kaars met schemerlamplicht (sfeerverlichting)
1e Foto moet genomen worden met flits op automatisch ( dit begrijp ik nog wel, hoop ik)
2e Foto moet genomen worden worden met de slow flash om op die manier zowel het kaarslicht als de achtergrondvelichting vast te leggen. Zover ik het begrijp is slow flash,
In werkelijkheid betekent deze aanpassing werken met een sluitertijd langzamer dan normaal in de flitser. De flitser wordt afgevuurd op een normale snelheid, de sluiter werkt in een trager tempo. Dus, als bij indrukken van de sluiter de flitser flitst, maar de sluiter langer open blijft. Dit betekent dat in de foto het omgevingslicht wordt gevangen
Maar dit kan ik alleen instellen in de stand P en A niet in de M. Is dit normaal of in M stand niet noodzakelijk.
Ik hoop dat ik nou een beetje duidelijker ben geweest en mij iemand defijne kneepjes hiervan kan uitleggen
Ik ben bezig met de bijgeleverde fotocursus. Nou moet ik de volgende foto´s inleveren:
1e Foto moet genomen worden met flits op automatisch ( dit begrijp ik nog wel, hoop ik)
2e Foto moet genomen worden worden met de slow flash om op die manier zowel het kaarslicht als de achtergrondvelichting vast te leggen. Zover ik het begrijp is slow flash,
In werkelijkheid betekent deze aanpassing werken met een sluitertijd langzamer dan normaal in de flitser. De flitser wordt afgevuurd op een normale snelheid, de sluiter werkt in een trager tempo. Dus, als bij indrukken van de sluiter de flitser flitst, maar de sluiter langer open blijft. Dit betekent dat in de foto het omgevingslicht wordt gevangen
Maar dit kan ik alleen instellen in de stand P en A niet in de M. Is dit normaal of in M stand niet noodzakelijk.
Ik hoop dat ik nou een beetje duidelijker ben geweest en mij iemand defijne kneepjes hiervan kan uitleggen

Nikon D3100
AF-S NIKKOR 18-55 GII
AF-S NIKKOR 55-200 VR
Nikon D3100
AF-S NIKKOR 18-55 GII
AF-S NIKKOR 55-200 VR
Nogmaals. De slow flash tijd is een blokkade waaronder de flitser niet werkt. Even nagekeken op de D80.
Ik heb een slow flash van 1/30. In de A of S mode krijg ik mijn sluitertijd hier niet onder, tenzij ik slow flash-knop gebruik. Dan wordt deze begrenzing opgeheven.
In de M-stand wordt deze begrenzing niet gebruikt. Valt dus simpelweg ook niet op te heffen.
Pak je camera, zoek de slow flash tijd op en probeer daaronder te gaan. Lukt alleen in de M-stand. Andere niet uitgeprobeerd
Voor de rest zijn er maar 3 standen van beland: M,handmatig,en A en S,half automatisch. De P moet je ook van afblijven, is volautomatisch.
George
Ik heb een slow flash van 1/30. In de A of S mode krijg ik mijn sluitertijd hier niet onder, tenzij ik slow flash-knop gebruik. Dan wordt deze begrenzing opgeheven.
In de M-stand wordt deze begrenzing niet gebruikt. Valt dus simpelweg ook niet op te heffen.
Pak je camera, zoek de slow flash tijd op en probeer daaronder te gaan. Lukt alleen in de M-stand. Andere niet uitgeprobeerd
Voor de rest zijn er maar 3 standen van beland: M,handmatig,en A en S,half automatisch. De P moet je ook van afblijven, is volautomatisch.
George
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Ja dit is normaal en in M stand niet noodzakelijk want in M stand kies je handmatig de sluitertijd. SLOW is een instelling van de sluitertijdenautomaat bij flits in de A of P mode en die werkt niet in M. (dit had ik een paar dagen geleden toch ook al geschrevenGonzoGoesNikon schreef:ik zal uitleggen waarvoor ik dit nodig heb:

Ik zou de belichting zo kiezen dat je één of twee stops onderbelichting krijgt van het omgevingslicht.
- GonzoGoesNikon
- Forumlid
henkk schreef:Ja dit is normaal en in M stand niet noodzakelijk want in M stand kies je handmatig de sluitertijd. SLOW is een instelling van de sluitertijdenautomaat bij flits in de A of P mode en die werkt niet in M. (dit had ik een paar dagen geleden toch ook al geschrevenGonzoGoesNikon schreef:ik zal uitleggen waarvoor ik dit nodig heb:
Ik hoop dat ik nou een beetje duidelijker ben geweest en mij iemand defijne kneepjes hiervan kan uitleggen![]()
![]()
)
Ik zou de belichting zo kiezen dat je één of twee stops onderbelichting krijgt van het omgevingslicht.
Hè Hè nou snap ik het, sorry dat ik zo langzaam van begrip was. De moeilijkheid is dat de cursus in het Spaans is, want de camera heb ik hier gekocht. Dus ik moet eerst het technische Spaans naar het technische Nederlands vertalen (en technische uitdrukkingen zijn niet eenvoudig, mijn vrouw is Spaanse en begrijpt ze ook niet) en daarna de technische termen omzetten naar begrijpbaar Nederlands.
Ik geef je het te doen, maar met jullie hulp kom ik er wel uit
Hartelijk dank aan iedereen die heeft bijgedragen aan deze topic

Nikon D3100
AF-S NIKKOR 18-55 GII
AF-S NIKKOR 55-200 VR
Nikon D3100
AF-S NIKKOR 18-55 GII
AF-S NIKKOR 55-200 VR