Welke computer??

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Welke computer??

Bericht door Patrick » di mei 24 2011 1:50 pm

GonzoGoesNikon schreef:ik heb ´m nog niet maar ik wil eerst weten wat, hoe er over gedacht wordt en wie welke voordelen/ nadelen aankaart. ik laat het nog wel weten
Daar hebben we het al vaak, heel vaak over gehad... :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GonzoGoesNikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door GonzoGoesNikon » di mei 24 2011 2:01 pm

Patrick schreef:
GonzoGoesNikon schreef:ik heb ´m nog niet maar ik wil eerst weten wat, hoe er over gedacht wordt en wie welke voordelen/ nadelen aankaart. ik laat het nog wel weten
Daar hebben we het al vaak, heel vaak over gehad... :roll:

So again a never ending story :wink2:
Niet geschoten is altijd mis

Nikon D3100
AF-S NIKKOR 18-55 GII
AF-S NIKKOR 55-200 VR

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » di mei 24 2011 3:25 pm

Ik heb persoonlijk ook niet zo'n zin om hier weer een 24 pagina's lang topic van te maken. ik weet alleen dat ik ook altijd "wat" tegen die rare apple doosjes had, totdat ik er paar weken eentje mocht uitproberen. De voordelen zijn ook niet echt uit te leggen, moet je gewoon ervaren. Ik wil in ieder geval nooit meer iets anders dan een Mac. Zo en nu stop ik met deze discussie en laat de keus helemaal aan de TS over.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

iBub

Bericht door iBub » di mei 24 2011 3:33 pm

En vergeet niet dat je je bij iOS geen last hebt van allerlei virussen en spyware/malware. Ben 5 jaar geleden overgestapt en ga nooit meer terug...

Gerard

PS in het prijsoverzicht werd gemakshalve wel het OS vergeten..

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » di mei 24 2011 3:40 pm

iBub, je moet zeggen NOG geen last hebt van virussen voor Mac OS X.
Het systeem wordt steeds populairder en dus meer verkcoht. Dat wordt voor cybercriminelen steeds interessanter om met hun rommel te gaan interfereren.

Ik ben niet bang maar wel voorzichtig.

Groeten van een tevreden MAC gebruiker,

Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

flitslicht

Bericht door flitslicht » di mei 24 2011 3:46 pm

iBub schreef:PS in het prijsoverzicht werd gemakshalve wel het OS vergeten..
Het systeem uit het prijsoverzicht bestaat uit:

Processor: Intel Core i5 2400 Quad-Core (3.10GHz)
Cache: 6MB
Chipset: Intel H61
Geheugen: 4GB (2x2GB) PC10666 DDR3 SDRAM HyperX
Videokaart: Sapphire AMD Radeon HD5770 1GB GDDR3 VRAM
Harddisk: Samsung 1TB SATA 7200rpm
Optische drive: Samsung 22x DVD-/+/RAM Dual-Layer
LAN: 1000Mbit
10x USB2.0
1x DVI
1x VGA-out
16-in-1 Cardreader
Behuizing: Cooler Master Elite 331
Voeding: Cooler Master Elite Power 460W
Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 64-bit
Afmetingen: 486x413x203mm
Gewicht: 19.20kg

...dus dat staat er gewoon voorgeïnstalleerd op :roll:

flitslicht

Bericht door flitslicht » di mei 24 2011 4:01 pm

gvdnberg schreef:iBub, je moet zeggen NOG geen last hebt van virussen voor Mac OS X.
Het systeem wordt steeds populairder en dus meer verkcoht. Dat wordt voor cybercriminelen steeds interessanter om met hun rommel te gaan interfereren.

Ik ben niet bang maar wel voorzichtig.

Groeten van een tevreden MAC gebruiker,

Gert van den Berg
Weet je wat het is, een virus maakt gebruik van een zwakte in het systeem om zonder toestemming malware te installeren. Dat is bij Mac moeilijker en minder wijdverbreid dan bij Windows maar er zijn zeker voorbeelden van. Laatst heb ik nog een bug in Adobe Reader voorbij zien komen waarmee een progje geïnstalleerd kon worden op een Mac als je naar een website surfte waar een geprepareerd pdf document werd geopend.

Maar als je gedownloade programma's gaat installeren, bijvoorbeeld omdat je geen zin hebt om voor Photoshop te betalen, dan geef je dat installatieprogramma toestemming om zaken te installeren waar je verder geen weet van hebt. Je hebt het dan feitelijk niet over een virus, maar een ongewenst 'regulier' programma. Vervolgens hebben de meeste Mac bezitters geen bescherming draaien, dus die komen er dan nooit achter of er iets raars op hun computer staat. Het simpele feit dat je niets merkt is helemaal geen garantie dat er niets aan de hand is want dat is juist de bedoeling van goed geschreven malware. De tijd van een dansend Kerstmannetje op je scherm is al lang voorbij.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » di mei 24 2011 6:08 pm

Sorry, ik kan het toch niet laten nog een voordeel van de Mac te roepen. Hij is fluisterstil........ Heeeeeeeeeeeeeeeeerlijk. Vanmiddag een paar uur lang gewerkt op mijn geruisloze macbookpro, met op de achtergrond het irritante gezoem en gebrom van de windhoosmachine van mijn vrouw. (Om een of andere reden, misschien heeft ze wel contact met flitslicht :roll: :roll: :roll: , wil ze maar niet overstappen)

Uhhhh, ik wil er verder ook geen ruzie of een strijd van maken hoor, natuurlijk blijft een en ander een persoonlijke keus, want uiteindelijk krijg je uit beide systemen dezelfde resultaten. Dus flitslicht, als ik je beledig of kwets, wil ik nog wel even zeggen dat dit geenszins mijn bedoeling is hoor. Mijn excuses in dat geval.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mei 24 2011 6:17 pm

Zoals ik aan het begin al dacht... wederom een Mac vs. Windows draadje. 8)

Macs zijn prachtig, het systeem fantastisch en zo. Jammer dat je niet voor een sympathiekere prijs kan meegenieten van dit alles.

Ik kan 90% van mijn activiteiten met computers prima doen op een instap-laptop of instap-desktop waar vaak Windows bij gedaan wordt, maar dat heb ik helemaal niet nodig. Zet er even Ubuntu of een andere Linux variant op en wat heb je nog meer nodig?

Windows heb ik alleen nodig omdat ik foto's bewerken (nog?) niet voldoende goed vind onder Linux. Al het andere: gratis en voor niets en prima van kwaliteit. En geen Microsoft of Apple waar ik van afhankelijk ben, een heerlijk idee.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » di mei 24 2011 6:26 pm

Hier ook sinds een aantal weken een uiterst tevreden Mac gebruiker.

In het begin was het even wennen, maar als je het eenmaal gewend bent wil je niets anders meer.
Snel, geruisloos en een prachtscherm en alles gaat vanzelf, ook heb ik er een trackpad bij gekocht.
Ik werk met Aperture als bewerkingsprogramma.
Ik ben nog even aan het dubben over de Time Capsule als backup.

Moeder de vrouw vind het nog niet zo nodig €€€€ :wink2: , maar als het aan mij ligt komt er voor haar direct een Macbook Pro bij en gooien we de andere HP laptop direct naar buiten, eindelijk stilte in huis :) .

Dus vanuit hier niets dan lof over Apple en hier komt er geen PC meer in.

Groet John.

iBub

Bericht door iBub » di mei 24 2011 6:40 pm

En dan nog de restwaarde van een iMac.... Heb mijn eerste iMac (20" Intel Duo) in 2006 gekocht voor 1100 euro en vorig jaar augustus verkocht voor 550 euro....

Ook iets om mee te nemen in je overwegingen misschien?

Gerard

flitslicht

Bericht door flitslicht » di mei 24 2011 8:08 pm

Patrick schreef:Windows heb ik alleen nodig omdat ik foto's bewerken (nog?) niet voldoende goed vind onder Linux.
In de C'T van mei 2011 (misschien nog net in de winkel als je snel bent, anders online te bestellen) staat een serie artikelen over (semi-, IMO) profesionele beeldbewerking met Linux. Wel het lezen waard, dwz zolang je de informatie nog niet hebt. Zelf zou ik ook het liefste met Linux werken maar dat is nog niet echt een optie voor mijn doel.

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » di mei 24 2011 9:25 pm

mac os is unix based
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » vr mei 27 2011 1:49 pm

Even terug naar de originele vraag, wil je nog meer fptobewerking dan PS ?

In het bijzonder als je pano's of HDR wilt maken dan wordt het systeem veel belangrijker.
Voor onderweg gebruik ik een kleine labtop met PSE en dat gaat uitstekend, maar een pano van 20 x 60mbits TIFF's duurt heel lang.

Dan kan ik aanraden, veel geheugen ( zeker meer dan 4 gB) , 64 bit OS en een SSD harde schuif, ook, vooral dit laatste maakte mijn systeem merkbaar sneller.

Voorbeeld 12 JPEG , 8 Mpixel op Duo processor (3gHz), Window vista 32 bit, 4 gb 1200 mHz geheugen, 7200 tpm HDD ca. 13,5 minuten

nu op I7 (2,85 gHz), Windows 7 64 bit, 24 gBi 1330 mHz geheugen, SSD harddisl ca. 1,1 minuten

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

OWuisman
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door OWuisman » vr mei 27 2011 2:23 pm

Onafhankelijk of je een MAc of een windows machine koopt, zijn de belangrijkste componenten (exclusief scherm, muis etc..) de processor en het intern geheugen. Hierbij is belangrijk te weten dat de 3i dual core is en de 5I quad core is, dit betekend 2 processor kernen t.ov. 4 die tegelijk aan het rekenen kunnen gaan. Hiernaast is het intern geheugen en de snelheid van de frontbus belangrijk i.v.m. transport van data tussen de processor en het interne geheugen. let op dat het DDR3 geheugen is en minimaal 1066 Mhz bus snelheid heeft. ga noot voor minder dan 4Gb aan geheugen en als het kan neem 8Gb.

Ik hoop dat deze informatie helpt en is voor beide Mac of Windows machines van belang.

Onno
Een FX camera.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”