Vlekjes op de sensor van mijn D7000
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000
Je kan het natuurlijk altijd proberen.
...
Laatst gewijzigd door Stedz op vr aug 05 2011 6:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Kijk, dat bedoel ik. Foto Booms zit gewoon in Amsterdam. Prima kans!
Een blaaspeertje heb ik ook standaard bij me. Een kleinere. Een betere heb ik thuis liggen. Als ik van die stofjes had gehoord vandaag hadden we wel even kunnen blazen. Maar ik ben al blij dat je ze niet vandaag opgelopen hebt. Net nu ik je overtuigd had daar niet zo panisch over te doen; wisselen van objectieven hoort erbij. Je moet het gewoon doen als je het nodig acht en het niet laten omdat je bang bent voor een stofje.
Een blaaspeertje heb ik ook standaard bij me. Een kleinere. Een betere heb ik thuis liggen. Als ik van die stofjes had gehoord vandaag hadden we wel even kunnen blazen. Maar ik ben al blij dat je ze niet vandaag opgelopen hebt. Net nu ik je overtuigd had daar niet zo panisch over te doen; wisselen van objectieven hoort erbij. Je moet het gewoon doen als je het nodig acht en het niet laten omdat je bang bent voor een stofje.
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Tssss... Sterk !Stedz schreef:Foto Booms in Amsterdam heeft komende zaterdag van 10 tot 16 uur een Nikon Check & Clean dag, je kan dan gratis je camera laten nakijken en je sensor laten reinigen door personeel van het het Nikon Service Center. Mocht er dan blijken dat er iets mis is en je hebt nog garantie op je toestel nemen ze hem gelijk mee voor reparatie.
Of voor 14 euro een blaasbalgje kopen, de spiegel opklappen en met de opening naar beneden je sensor schoon blazen, heb het met mijn D5000 wel eens moeten doen en dat was werkelijk simpel en effectief.
Groet,
Stedz
Ik heb m bij Foto Booms gekocht ! 3 weken geleden.
Daar ga ik zaterdag dus absoluut heen!
Zo'n blaasbalgje heb ik ooit ook gekocht; durf er alleen niet mee te werken bij de sensor

Heb ff een raw geschoten en in viewnx met contrast en helderheid gespeeld; tel er nu al 11
Tevens een hot pixel gevonden (op 659,3112 in de NEF, op 137,647 op onderstaande 1024x678). Die komt ook al vanaf foto 1 voor!
Mag dat?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Als de pixel hinderlijk is kunnen ze 'm wegmappen bij Nikon. Dan neemt deze de kleur aan van de omliggende pixels. Zie je er niets meer van. Dat wordt sowieso gedaan af fabriek; de meeste sensoren hebben wel een paar van dit soort pixels.
Is deze hinderlijk? Hij valt je pas op nu je aan het graven bent.
Die vuiltjes; de meeste zal je nooit zien op een normale foto. Maar helemaal schoon is de sensor zeker niet.
Is deze hinderlijk? Hij valt je pas op nu je aan het graven bent.
Die vuiltjes; de meeste zal je nooit zien op een normale foto. Maar helemaal schoon is de sensor zeker niet.
- MauritsD
- Clublid
Ik weet t, ben nu ff flink aan t bit-n**ken
Als ik toch terug ga, wil ik ff weten wat normaal is.
Vraag me wel ff hoe die sensor zo vuil is geworden en of dit er allemaal al op zat toen ik m kocht...

Als ik toch terug ga, wil ik ff weten wat normaal is.
Vraag me wel ff hoe die sensor zo vuil is geworden en of dit er allemaal al op zat toen ik m kocht...
...
Laatst gewijzigd door Stedz op vr aug 05 2011 6:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- jantom
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dag amateurt,
Je bent inmiddels van voldoende goede adviezen voorzien en je boft dat je binnenkort gratis terecht kan en nog wel bij je eigen winkel. Het stof gaat weg (daar gaan we vanuit) en je weet nu hoe dit te controleren. Koop wel een canule of stofbalg (dat zie je in de diverse adviezen wel vermeld).
En bij gebruik daarvan nooit het opname-element beroeren maar ook dat mag duidelijk zijn.
Wat wil je nog meer!
Maar al zoekend heb je ook wat gevonden wat je liever niet vindt. Een pixel vinden die het niet doet of het niet goed doet is geen reden tot gelukkig zijn. Ook daar is wat aan te doen.
Maar houdt dit fenomeen in de gaten en zeker als de garantietermijn begint af te lopen ~ maar zover is het lang nog niet.
Je bent inmiddels van voldoende goede adviezen voorzien en je boft dat je binnenkort gratis terecht kan en nog wel bij je eigen winkel. Het stof gaat weg (daar gaan we vanuit) en je weet nu hoe dit te controleren. Koop wel een canule of stofbalg (dat zie je in de diverse adviezen wel vermeld).
En bij gebruik daarvan nooit het opname-element beroeren maar ook dat mag duidelijk zijn.
Wat wil je nog meer!
Maar al zoekend heb je ook wat gevonden wat je liever niet vindt. Een pixel vinden die het niet doet of het niet goed doet is geen reden tot gelukkig zijn. Ook daar is wat aan te doen.
Maar houdt dit fenomeen in de gaten en zeker als de garantietermijn begint af te lopen ~ maar zover is het lang nog niet.
- MauritsD
- Clublid
Stedz, dank voor de tip! wellicht ga ik het in de toekomst eens doen met een deskundige er naast.Stedz schreef:Ik was ook wat nerveus bij mijn eerste keeramateurt schreef:Zo'n blaasbalgje heb ik ooit ook gekocht; durf er alleen niet mee te werken bij de sensormaar het stelt echt niks voor. Als je het uiteinde van het blaasbalgpijpje net ter hoogte houd van de camera opening produceer je al ruim voldoende luchtverplaatsing om je sensor schoon te blazen, je komt dus fysiek niet eens in de buurt van de sensor.
Het is erg verleidelijk het nu direkt te proberen, maar ik wacht wel ff tot zaterdag bij Foto Booms

@jantom
Dank je wel. Ja weer veel opgestoken en ontdekt

Ik weet niet precies wat een canule of stofbalg is, maar heb zelf iig zo'n rubber knijpbolletje met een spuitmondje eraan.
De dead pixel was me nog geen 1x opgevallen dus niet zo schokkend, maar goed te weten dat ie weggemapped kan worden en inderdaad zeker voor verlopen van de garantie alles nog ff goed checken

- jantom
- Clublid
Aan amateurt,
Een canule is in feite een groot uitgevallen stofbalgje. Maar het is daarmee nog niet een stofbalg geworden. Zie het meer als een indrukbare bal van rubber met een uitlaat die in verschillende lengten geleverd kan worden. Koop er dan ook geen met een lange "uitlaat".
Ik kocht hem bij een leverancier van medische apparatuur - ik ben vergeten waarvoor ze eigenlijk zijn bedoeld. Misschien wel voor anaal gebruik..... Ik weet het echt niet.
Ik heb deze canule tot nu toe maar tweemaal gebruikt want ik fotografeer heel weinig en dat doe ik dan meestal nog met een Coolpix P5100. Weet wel dat het materiaal ooit zal gaan verpulveren en dan komt er vergane rubber in de spiegelkast van de camera. Houdt dat rubber in goede staat - kijk na hoe dit het beste kan worden bewaard.
Maar wees niet bang dat dit proces zomaar even snel gaan gebeuren. Maar het is goed om te weten.
Houd de canule goed stofvrij en weet dat als de bal is ingeknepen geweest deze weer volstroomt met lucht en daar moet als het even kan geen stofjes in zitten.
De uitlaat van de canule mag best een paar centimeter lang zijn MAAR laat die uitlaat tussen twee vingers door gaan zodat je kan spelen met de lengte die maximaal in de cameramond kan.
Het is eigenlijk heel simpel en er kan eigenlijk ook niets fout gaan.
Een canule is in feite een groot uitgevallen stofbalgje. Maar het is daarmee nog niet een stofbalg geworden. Zie het meer als een indrukbare bal van rubber met een uitlaat die in verschillende lengten geleverd kan worden. Koop er dan ook geen met een lange "uitlaat".
Ik kocht hem bij een leverancier van medische apparatuur - ik ben vergeten waarvoor ze eigenlijk zijn bedoeld. Misschien wel voor anaal gebruik..... Ik weet het echt niet.
Ik heb deze canule tot nu toe maar tweemaal gebruikt want ik fotografeer heel weinig en dat doe ik dan meestal nog met een Coolpix P5100. Weet wel dat het materiaal ooit zal gaan verpulveren en dan komt er vergane rubber in de spiegelkast van de camera. Houdt dat rubber in goede staat - kijk na hoe dit het beste kan worden bewaard.
Maar wees niet bang dat dit proces zomaar even snel gaan gebeuren. Maar het is goed om te weten.
Houd de canule goed stofvrij en weet dat als de bal is ingeknepen geweest deze weer volstroomt met lucht en daar moet als het even kan geen stofjes in zitten.
De uitlaat van de canule mag best een paar centimeter lang zijn MAAR laat die uitlaat tussen twee vingers door gaan zodat je kan spelen met de lengte die maximaal in de cameramond kan.
Het is eigenlijk heel simpel en er kan eigenlijk ook niets fout gaan.
- MauritsD
- Clublid
Dank voor de uitgebreide uitleg.
Ik heb een blaasbalgje van Hama, maar nog nooit gebruikt.
Gaat wellicht nog komen, maar eerst maar naar de winkel zaterdag

- jantom
- Clublid
Graag tot je dienst. Even het kwastje eraf en je weet hoe een canule er zo ongeveer uitziet.amateurt schreef:Dank voor de uitgebreide uitleg.
En altijd de boel (-> balgje) schoonhouden en ook in plastic gaan opbergen. En kies er meteen voor om het als stofwegblazertje te gebruiken of als stofbalgje. Je moet het (dat is mijn advies) niet voor beide doeleinden gebruiken.
Maar de canule heeft veel meer luchtinhoud dan zo'n zielig blaasbalgje van de Hama - je zal toch echt die canule moeten aanschaffen. Toch maar doen!
De groeten van Jan
- MauritsD
- Clublid
Vandaag terug gegaan naar foto Booms (net op het drukst van de dag):
De Nikon medewerker kreeg de vlekjes niet van de sensor. Heeft meerdere malen schoongemaakt, maar maakte niets uit.
Hij heeft wel een kopietje van de fotos gemaakt om er nog eens naar te (laten) kijken...
Ik heb m'n D7000 daarna kunnen omruilen voor een nieuwe
Die ook direkt even getest: zitten ook 2 vlekjes op!
... en je raadt het al... die gingen er ook niet af!
Moet er maar mee leven, wat overigens ook prima kan, want je ziet t alleen bij hele kleine diafragma's op een gelijkmatige achtergrond.
Maar het blijft wel gek
De Nikon medewerker kreeg de vlekjes niet van de sensor. Heeft meerdere malen schoongemaakt, maar maakte niets uit.
Hij heeft wel een kopietje van de fotos gemaakt om er nog eens naar te (laten) kijken...
Ik heb m'n D7000 daarna kunnen omruilen voor een nieuwe

Die ook direkt even getest: zitten ook 2 vlekjes op!
... en je raadt het al... die gingen er ook niet af!
Moet er maar mee leven, wat overigens ook prima kan, want je ziet t alleen bij hele kleine diafragma's op een gelijkmatige achtergrond.
Maar het blijft wel gek

- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Dan zijn het geen lui met verstand van zaken. Elk stofje is eraf te krijgen.
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- jantom
- Clublid
Dit is weinig professioneel van Nikon maar het is geen professionele camera...iefie schreef:Dan zijn het geen lui met verstand van zaken. Elk stofje is eraf te krijgen.
Het gaat hier waarschijnlijk niet eens om een stofje maar om een plekje (of meerdere) dat tijdens het productieproces ontstaan is en het gevolg geeft waar we nu van op de hoogte zijn.
Het productieproces moet eens goed tegen het licht worden gehouden want dit kán echt niet!
Het is ook weer het bewijs waar ik vroeger zelf mee op de proppen kwam. We moeten leven met het opname-element dat eindig is. Het begint met dode pixels en dat proces gaat maar door.
Daar walg ik een beetje van.
Maar het is geen Nikon-probleem nu het met elk merk camera zo gaat.
De D7000 wordt in Thailand gemaakt en die sensor misschien ook. Daar moet toch wel leiding zijn en hoe zit het met de controles op de productie?
Ik heb liever een optimaal opname-element dan 1005 scherpstelpunten. Eentje daarvan is genoeg maar elke dode pixel is er ééntje teveel....