D7000 autofocus getest

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D7000 autofocus getest

Bericht door MauritsD » za jun 04 2011 1:29 pm

Patrick schreef:Hoe dan ook; we zouden het nog eens opnieuw, uitgebreider en wat wetenschappelijker kunnen doen. Ik ben er best voor in om een met een groepje dit te herhalen. Een aantal D7000's, een D300s als referentie en een paar verschillende objectieven. Werken met een statief en uit de hand. Statische en bewegende onderwerpen. Zoiets.
Ik stel mijn nieuwe D7000 weer ter beschikking :D
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

JanR
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » za jun 04 2011 1:41 pm

amateurt schreef:
Patrick schreef:Hoe dan ook; we zouden het nog eens opnieuw, uitgebreider en wat wetenschappelijker kunnen doen. Ik ben er best voor in om een met een groepje dit te herhalen. Een aantal D7000's, een D300s als referentie en een paar verschillende objectieven. Werken met een statief en uit de hand. Statische en bewegende onderwerpen. Zoiets.
Ik stel mijn nieuwe D7000 weer ter beschikking :D

Zou ik niet doen. Gewoon zelf meegaan en je eigen D7000 vasthouden.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za jun 04 2011 1:46 pm

Tuurlijk, doe ik graag :)
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » za jun 04 2011 1:51 pm

amateurt schreef:Tuurlijk, doe ik graag :)
Jullie zijn goed bezig. Ik verneem tzt wel het resultaat.
En -als ik het mag vragen- ook testen met gebruikmaking van slechts één scherpstelpunt. Neem voor het gemak maar het centrum...

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » za jun 04 2011 1:55 pm

Nou ik zou gewoon alles testen.
Verschillende onderwerpen.

Maar dat zal niet makkelijk zijn zo maar in 1 middag of ochtend te proppen.

imarcus
Forumlid
Forumlid

Bericht door imarcus » za jun 04 2011 2:58 pm

jantom schreef:Jullie zijn goed bezig. Ik verneem tzt wel het resultaat.
En -als ik het mag vragen- ook testen met gebruikmaking van slechts één scherpstelpunt. Neem voor het gemak maar het centrum...
Ik heb zojuist mijn D7000 met 2 lenzen (50mm/1.4G en 18-105 kitlens) getest, samen met de Spyder Lenscal. Ik gebruik daarbij (overigens meestal) 1 scherpstelpunt. Alles wat ik geprobeerd heb is tak-scherp. Ik heb ook geen front of back focus waargenomen. Ook met de 39 scherpstelpunten gewerkt, en dat lijkt ook prima te werken.

Het focuspunt van de Spyder Lenscal is uiteraard erg contractrijk, met scherpe overgangen, dus misschien niet representatief voor in het veld. Maar daar heb ik buien een enkele landschapsfoto nog geen vreemde dingen gezien m.b.t. scherpte.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » za jun 04 2011 3:07 pm

Vaak is een aantal shots buiten nemen vaak beter als alle testkaarten bij elkaar. Tenminste dat is mijn ervaring

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » za jun 04 2011 4:06 pm

Aan imarcus

Ik ben blij met de tussenresultaten die je doorgaf.
Ik moet mijn centen maar eens gaan tellen.
Maar ik was ook al een tijdje bezig met componenten voor een supercomputer uit te zoeken en dat met het oog op zelfbouw.

Even wachten tot 10 juni misschien. Maar ik win nooit wat en krijg ook nooit wat....
Maar ik wil wel een goede DX-camera. Krijg ik misschien ook ooit een 600mm 1:2,8!?!

flitslicht

Bericht door flitslicht » za jun 04 2011 5:04 pm

Patrick schreef: Hoe dan ook; we zouden het nog eens opnieuw, uitgebreider en wat wetenschappelijker kunnen doen. Ik ben er best voor in om een met een groepje dit te herhalen. Een aantal D7000's, een D300s als referentie en een paar verschillende objectieven. Werken met een statief en uit de hand. Statische en bewegende onderwerpen. Zoiets.
Jij plaatste laatst een link naar twee foto's van D300 en D7000 waarvan de D300 veel scherper was, ondanks dat ze beide van statief en met MLU gemaakt waren. Het zou wel interessant zijn eens te proberen of je dat kan herhalen. Bijvoorbeeld met een zware lens erop (24-70), met en zonder MLU, korte en lange (tussen 1/2 en 1/15 sec) sluitertijd. Misschien maakt de plastic voorkant van de D7000 met de lensmount wel een verschil, in de zin dat de lens makkelijker meetrilt.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » za jun 04 2011 5:17 pm

Link?

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » za jun 04 2011 5:20 pm

Lees nu ook over een vervelende ervaring van amateurt (vlekjes op de foto).
De link kan ik niet leggen (ben een beetje dom).

ik ga het toch proberen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 2&e=444872" onclick="window.open(this.href);return false;

flitslicht

Bericht door flitslicht » za jun 04 2011 5:50 pm

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jun 05 2011 12:02 am

Die link was ik alweer vergeten. Ik lees en post gewoon teveel... ;-)

Maar het blijft interessant dat een moderne 16 megapixel camera niet zomaar zonder meer beter presteert dan een ouder beestje als een D300s. Voor mijn situatie wel een fijn iets.

Ik vermoed dat we dit soort zaken in de toekomst meer en meer gaan zien. Men komt steeds meer in de buurt van grenzen van wat er mogelijk is. Zaken worden steeds kritischer. Foutjes in bediening of kwaliteitsverschil in exemplaren van objectieven; het wordt allemaal belangrijker dan het vroeger was.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » zo jun 05 2011 9:38 am

Patrick schreef:Die link was ik alweer vergeten. Ik lees en post gewoon teveel... ;-)

Jij zegt het :mrgreen:

Patrick
Bestuurslid

:lol:

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » wo dec 28 2011 4:52 pm

Ik kwam deze al wat oudere post tegen via google en vroeg mij af of jullie de besproken test nog uitgevoerd hebben en zo ja, wat daar de resultaten van waren?
Zelf ben ik al sinds afgelopen zomer aan het 'stuntelen' met mijn D7000 en probeer met zo veel mogelijk adviezen er scherpe foto's uit te krijgen, maar tot dusver met nog maar weinig succes.
Eergisteren liet mijn broer een aantal foto's zien geschoten in Dubai met zijn D90 waarbij ik bijna stijl achterover viel van verbazing. Prachtig scherp!! Niet te geloven! Door alle verhalen op dit forum over slechte D7000 exemplaren en eigenaren die ritjes op en neer maken naar Beverwijk, ben ik heel erg aan het twijfelen of het nu aan mijn onkunde ligt met het afwijkende AF systeem van de D7000 of dat er echt wat mijn D7000 aan de hand is... Om dit uitvoerig te testen ga ik dit weekend samen met mijn broer op pad om een aantal precies dezelfde foto's te maken met dezelfde lenzen ( 16-85 & 300mm 4.0) op de D90 en de D7000 op zover mogelijk dezelfde instellingen.

Ik hoop hierdoor wat meer duidelijkheid te krijgen en zal jullie mijn ervaringen niet onthouden! :)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”