Welke lens bij d40?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
erhen

Bericht door erhen » wo apr 25 2007 2:51 pm

ga ik gelijk doen, bedankt.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo apr 25 2007 3:30 pm

Zal proberen een eenvoudige uitleg te geven:
Een lens met een laag "mm-getal", bijv. een 16mm lens geeft een breed beeld met weinig diepte.
Een lens met een hoog "mm-getal", bijv. een 500 mm lens geeft een smal beeld, hiermee haal je dingen die ver weg staan dichtbij.
Als je begint met fotograferen is 't, naar mijn idee, 't slimst om met een redelijke standaardlens te beginnen. Het hangt dan van je budget af of je een 18-55 of een 18-70 kitlens koopt. Is je portemonnee nog beter gevuld, zou je eventueel aan een 18-135 kunnen denken, hoewel aan die lens weer andere nadelen kleven. Je zou dan ook nog kunnen kijken naar een 70-300, al dan niet 2e hands op MP.
Veel plezier met alle overwegingen!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

erhen

Bericht door erhen » wo apr 25 2007 3:46 pm

Het is me een stuk duidelijker na jullie uitleg, nogmaals bedankt.
En weer een hoop overwegingen erbij ;-)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo apr 25 2007 3:54 pm

@chip 54: ".....breed beeld met weinig diepte" ??

Weinig diepte lijkt mij geen goede beschrijving van een groothoek.
Beter m.i. een 16 mm geeft een heel breed beeld en een grote scherpte dichtbij en verweg.

Kroko

Bericht door Kroko » wo apr 25 2007 4:06 pm

Volgens Google is de D50 hier en daar nog op voorraad b.v. hier.

suc6

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

70-300?

Bericht door George Fennes » wo apr 25 2007 9:50 pm

Maar Cees,

Past die 70-300mm lens op de D40?

Wel met behoud van AF natuurlijk?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

George Fennes
Clublid
Clublid

wel de VR

Bericht door George Fennes » wo apr 25 2007 9:52 pm

De oude 70-300 zal niet passen, maar wel de VR uitvoering, want die is AF-S zag ik op PhotoZone.

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » wo apr 25 2007 10:23 pm

Persoonlijk zou ik toch proberen om voor de D50 of D70 te gaan. Dan kun je nog eens een goedkoop objectief scoren en daarmee mooie foto's te maken. Met de D40 zit je gewoon aan dure lenzen vast die ook tweedehands duur blijven. 8)

vanson

Bericht door vanson » wo apr 25 2007 10:52 pm

ik zou voor de D70(s) gaan: geen gezeur met AF-S lenzen, maar 'gewoon' alle AF Nikkors kunnen gebruiken (en alle Bigma AF objectieven), en letterlijk veel meer camera in je handen.

George Fennes
Clublid
Clublid

goede raad

Bericht door George Fennes » wo apr 25 2007 11:01 pm

Ik sluit me aan bij de twee vorige sprekers.

Ik had het net zo goed zelf kunnen bedenken :wink:

Goede raad is duur, maar goede raad niet opvolgen is onbetaalbaar :twisted:

Robin

Bericht door Robin » do apr 26 2007 12:51 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op zo dec 06 2009 11:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

George Fennes
Clublid
Clublid

D70s

Bericht door George Fennes » do apr 26 2007 7:28 am

Wat ook erg belangrijk is, dat is de grip die de camera jou geeft.

Een goede grip is belangrijk, zeker als je met telelenzen gaat werken, minder kans op bewegingsonscherpte.

De D40 is een erg kleine body, wat voor velen als zeer nadelig ervaren wordt.

De D70s daarentegen is een veel robuustere body, houdt veel fijner vast.

In eerste instantie zegt het je misschien niets, maar ga eens naar de winkel een hou beide body's eens vast en ervaar wat het prettigste overkomt, waar je genoeg ruimte voor je vingers hebt.

Het is niet voor niets dat ervaren fotografen zelfs onder de D200 body nog een Batterypack schroeven om nog meer grip te hebben, om betere foto's te kunnen maken.

Terwijl de D200 al een hele forse body is en zelfs nog groter is dan de D70s.

Daarbij vergeleken is de D40 maar een iel ding.

Dit zijn dingen die vaak over het hoofd worden gezien.

Succes met je keuze.

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid

Bericht door Karel Giesen » do apr 26 2007 11:44 pm

Dag Erhen,

Ik ben het niet helemaal met de discussie eens. Er wordt gesuggereerd dat AF-S lenzen duur zijn. Alle nieuwe (kit)lenzen zijn echter AF-S lenzen. Zou ook zeer vreemd zijn dat een echte instap camerabody, zoals de Nikon D40(x), alleen maar met dure professionele lenzen gebruikt zou kunnen worden. Er zijn inderdaad een paar professionele AF-S lenzen, maar die zijn beslist niet bedoeld voor de D40(x).

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Mirella

Bericht door Mirella » ma jul 23 2007 7:53 pm

erhen schreef:Met respect voor alle reacties van de fotografen over de d40 en de lenzen denk ik dat dit model toch de juiste voor mij is (hoewel de twijfel dan toch weer toeslaat ;-) ). Ik ben echt een newbie die het erg leuk lijkt de ins en outs van een spiegelreflex camera te leren kennen. Wat ik begreep van diverse test-sites is de d40 hier uitermate geschikt voor dmv de help-functie(misschien kan en wil een d40 eigenaar dit bevestigen?).
Buiten de discussie d40-of-niet; welke lens zouden jullie adviseren? Zoals ik al zei is het in eerste instantie voor huis-tuin-keuken gebruik, natuurlijk verder onderzoek naar de mogelijkheden en regelmatig foto's voor websites die ik ontwerp.
Zelf heb ik de D40 gekocht. Ik ben vooral heel tevreden over de handleiding die echt geschreven is voor beginnende fotografen. De camera is ook eenvoudig te bedienen, ik weet nu het merendeel van de functies al te vinden. Het is echter nog niet zo eenvoudig om uit al die functies ook de juiste instellingen te vinden die een mooie foto maken....Wat de lens betreft, daar heb ik zelf ook een topic over op het forum staan. Misschien heb je iets aan de adviezen die mij al gegeven zijn? Ik ben er zelf echter nog niet uit.

Anthony W

Bericht door Anthony W » ma aug 13 2007 8:35 pm

Hoi, heb dezefde twijfels gehad.
Maar ben er nu wel uit.
D40X met 18 -55 en de 55-200 VR als kitset. Voor 31-08-2007 gekocht, krijg je ook nog € 90,- retour.
Helpfunktie is, wat ik in de winkel bekeken heb, heel leerzaam.
Heb ik de fotografie na een aantal jaren echt meester, kan je altijd de D40X inruilen voor de dan veel goedkoper geworden D200 of iets dergelijks met behoud van de lenzen.

Groeten Anthony

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”