Lenstest - Zeiss 35mm/1.4 - (bij lenstip.com)

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Lenstest - Zeiss 35mm/1.4 - (bij lenstip.com)

Bericht door Eeuw » wo jun 29 2011 10:33 pm

yellowfish schreef: Diafragma 1.4 is in scherpte flinterdun. Als je dan hulp via AFS-C kan krijgen met snelheid dan vallen die
hand-draai glaasjes op voorhand al af. Zeiss of geen Zeiss.
Haha, dat mag jij dus laten zien, niet ik.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » wo jun 29 2011 10:35 pm

yellowfish schreef:
gongon schreef:De Zeiss is inderdaad gebouwd als een tank, paste vandaag op mijn kleindochter was even iets aan het doen hoor ik ineens een rotklap had ze mijn Zeiss 35mm objectief op de natuurstenen vloer laten vallen, had ze even uit mijn tas gepakt.
Kreeg zowat een hartverzakking alleen de zonnekap had schade, gelukkig had ik die er nog op zitten.

Zou ze dit draadje ook lezen ?

Dan is ze wel hoog begaafd, ze is pas 16 maanden. Maar ritsen openmaken kan ze in ieder geval wel.
Volgende week zet ik mijn fototas maar in de kast. Maak elke week een zooi foto's van haar als ik daar oppas, moeilijk hoor ze zit geen seconde stil.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo jun 29 2011 10:37 pm

Marten schreef: Eeuw, de foto's zijn geplaatst om aan te geven dat AF-s leidt tot creatieve mogelijkheden door snelheid van werken
Misschien heb je dat even gemist.
Nee hoor.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » wo jun 29 2011 10:39 pm

gongon schreef:....Maak elke week een zooi foto's van haar als ik daar oppas, moeilijk hoor ze zit geen seconde stil.
Zonder AF-s valt dat inderdaad niet mee.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jun 29 2011 10:41 pm

Eeuw schreef:
yellowfish schreef: Diafragma 1.4 is in scherpte flinterdun. Als je dan hulp via AFS-C kan krijgen met snelheid dan vallen die
hand-draai glaasjes op voorhand al af. Zeiss of geen Zeiss.
Haha, dat mag jij dus laten zien, niet ik.
Door een hoop onscherpe foto's te plaatsen? :huh:

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » do jun 30 2011 6:10 am

Marten schreef:
gongon schreef:....Maak elke week een zooi foto's van haar als ik daar oppas, moeilijk hoor ze zit geen seconde stil.
Zonder AF-s valt dat inderdaad niet mee.
O, maar daar gebruik ik de 105mm voor hoor, of de 85mm. Had de 35mm Zeiss ook in mijn tas zitten voor als ik onderweg wat moois zie om te fotograferen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jun 30 2011 7:08 am

"De Nikon heeft AFS en biedt op voorhand de meeste creatieve mogelijkheden
binnen dit trio."

Moet ik dus lezen als: "De Nikon heeft AFS en biedt daarmee op voorhand de meeste creatieve mogelijkheden
binnen dit trio."

Ik las het als "het op voorhand bezitten van creatieve mogelijkheden" naast de AF. Mijn fout.
Maar dan nog zie ik AF als maar één creatieve mogelijkheid. Ook mijn fout: ik dacht aan macro, perspectief-controle etc.

Ik begrijp dat AF uitermate belangrijk geworden is, waar ik niet op afding.
Ik gebruik het zelf ook zeker drie maal per jaar...

yellowfish

Bericht door yellowfish » za jul 16 2011 8:15 pm

emdeklerk schreef:Ik gebruik het zelf ook zeker drie maal per jaar...
Wellicht eens wat vaker de deur uit, een frisse neus halen werkt doorgaans verfrissend dan de ganse dag hier stoffig lopen surfen.

Trouwens:
emdeklerk schreef:Moet ik dus lezen als: "De Nikon heeft AFS en biedt daarmee op voorhand de meeste creatieve mogelijkheden
binnen dit trio."

Ik las het als "het op voorhand bezitten van creatieve mogelijkheden" naast de AF. Mijn fout.
Maar dan nog zie ik AF als maar één creatieve mogelijkheid. Ook mijn fout: ik dacht aan macro, perspectief-controle etc.
Het is gewoon zoals ik het zeg: De Nikon heeft AFS en biedt op voorhand de meeste creatieve mogelijkheden. Niks meer niks minder.
Zou zeggen, probeer gewoon eens uit, alles is eng als iets nieuw is na de F2.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jul 16 2011 9:55 pm

"Ik gebruik het zelf ook zeker drie maal per jaar..."

Wellicht eens wat vaker de deur uit, een frisse neus halen werkt doorgaans verfrissend dan de ganse dag hier stoffig lopen surfen.

Mag je in je eigen woorden proberen uit te leggen, ik ben godzijdank te dom om het verband te zien.

----o--o--O--o--o----

Zou zeggen, probeer gewoon eens uit, alles is eng als iets nieuw is na de F2.

Leuk, zo'n denigrerend grapje ertussendoor. Ik denk dat ik meer ervaring heb met zowel AF als AF-s dan jij met MF.
Geeft verder niet hoor, blijf maar lekker in jouw creatieve belevingswereldje.

yellowfish

Bericht door yellowfish » zo jul 17 2011 2:54 am

"Gebbetje mr Sonneberg"
Als u de humor al verloren bent.........(!).

zo gek, een 'G' objectief is een gecastreerd objectief, een ideale (digitale) camera is zoiets als een F2 met een helder matglas,
alle nieuwe AFS zooms is iets voor een kudde die overal achteraan hobbelt en de hype gelooft.....(..)..
En zo is er nog wel meer te vinden hier op dit prachtige forum.

Vind het alleen jammer dat er nooit voorbeelden worden getoond die bovengenoemd steekhoudend maken.
Als ik dan -met voorbeelden- probeer aan te geven wat het voordeel van AFS is in combinatie met een lichtsterke prime
dan wordt er bijna uit een vorm van hooghartigheid gehandeld uwerzijds over: "mijn creatieve belevingswereldje".

Jammer. Uiteindelijk is die creatieve belevingswereld gevoed met een advies van nota bene u in 1990.
Uw advies was toen om op Nikon over te stappen in de vorm van een F3 na diverse negatieve ervaringen mijnerzijds op het Canon FD vlak.
Dus, JA heb ik handmatig scherpstel ervaring. En NEE heb ik sinds de dag van vandaag spijt dat ik deze bewuste raad van u heb opgevolgd.
Alleen vind ik het jammer dat die wijze raad wat onbeargumenteerd lijkt te blijven steken na het bewuste jaar, 1990.....

Mijn aanbod geldt nog altijd om eens 1 op 1 diverse objectieven (MF, AF,(D), AF-S) te vergelijken en te testen en de mythes voor eens en altijd
met feiten te doen rechtzetten. Paranormaal objectieven testen is er dan niet meer bij.
Ik denk dat het zeer waardevolle informatie oplevert voor het nageslacht.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jul 17 2011 8:41 am

Okee, okee... Gebbetje...

Bedankt voor je verdere uitleg.

Toch blijf ik een beetje moeite houden met AF-s als creatieve mogelijkheid op zich.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dan omdat AF-s een wezenlijke bijdrage, een uitbreiding kan leveren aan de eigen, al aanwezige creativiteit van de fotograaf.

Zelfs ik kan me voorstellen dat het fotograferen van kinderen met AF-s spontanere, betere fotografie oplevert. Maar ook dan moet je wel eerst feeling hebben met kinderfotografie, en dat heeft niet iedereen.

Begrijp dat ik een beetje "creatief met kurk" gevoel krijg als het over "creatieve mogelijkheden" van iets gaat...

yellowfish

Bericht door yellowfish » zo jul 17 2011 11:27 am

Dank voor uw reactie.
Toch blijf ik een beetje moeite houden met AF-s als creatieve mogelijkheid op zich.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dan omdat AF-s een wezenlijke bijdrage, een uitbreiding kan leveren aan de eigen, al aanwezige creativiteit van de fotograaf.
Duidelijk, hier ga ik volledig in mee.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen slaafse Nikon gebruiker, wel is het goed te zien dat de aanbevolen F3hp met MD4 en MK-1 vanaf 1990 tot heden nooit
kennis heeft hoeven maken met het vroegere Inca of met het huidige NSP-Beverwijk. Kortom, nooit geserviced in de afgelopen 21 jaar, zo ook vanaf aanschaf met de F4s en de F5.
Toch heeft mijn D100, D200, D2Xs en mijn huidige D3 ook nog nooit een beroep hoeven doen op service van NPS buiten dat de sensor van de D3
één keer is schoongemaakt na 30K sluiterbewegingen.

Wat ik hier zo nu en dan wel proef is dat de huidige recent uitgebrachte objectieven vaak worden beoordeeld op basis van testjes gevonden op het web.
Prachtige ontwikkeling is de nieuwe lijn (budget) lichtsterke objectieven uit Korea die in dit soort testen heel goed naar voren komen en zelfs soms
beter lijken te presteren dan de meestal veel duurdere van de gevestigde orde.
Veelal wordt dit soort testen gebruikt om aan te tonen hoe veel beter die vroegere Nikkor's wel niet waren en dat Nikon met de gekozen koers de weg
wel compleet kwijt lijkt te zijn.

Als blijkt dat een forumlid een exemplaar heeft aangeschaft met de Koreaanse naam blijkt al gauw dat er optisch toch wel hele behoorlijke concessies
zijn gedaan om de prijs klein te krijgen. Als erna blijkt dat er een gebruiksaanwijzing van 2 pagina's nodig is om de boel enigszins via Ps acceptabel
te maken als manual naar de eigenaar dan vind ik het propageren van dit soort objectieven net zo fout als de discussie van het gebruik van filters.

Ik ben recent de gelukkige eigenaar van de kortgeleden uitgebrachte AF-s 35/1.4 geworden met een bovengemiddelde collectie Pro-Nikkors reeds in mijn
bezit. Ik kan rustig zeggen dat ik zeker 5 jaar op dit objectief heb gewacht en ik ben van mening dat Nikon die tijd goed besteed heeft.
Ik weet nu al dat dit objectief aan mijn (hele hoge) verwachting voldoet. Ik heb dit objectief van mijn zuur verdiende centen betaald.
Maar ik ben ook van mening -ik loop toch ook alweer een tijdje professioneel mee- dat dit objectief elke zuurverdiende Euro waard is.
Ook ik lees de problemen met bodies en objectieven hier in dit publieke digitale domein, maar hoe weet ik hoe er mee wordt gewerkt?
Hoe weet ik of iemand typt wat deze zegt en denkt ?
Mijn ervaring met Nikon Digitaal is tot nu toe negatief met betrekking tot problemen. In hoeverre wordt dit meegewogen in de volgende
virtuele test ?
Het valt me op dat de testers van de AF-s 35/1.4 gematigd enthousiast zijn, het gekke is dat als je op de Pro-sites gaat kijken- de professionele gebruikers die er hun geld mee moeten verdienen-
laaiend enthousiast zijn.
Overigens, ook ik heb MF Nikkor's, ook ik heb nog steeds die prachtige analoge machines. Maar ik zie ook dat er de afgelopen jaren veel
aan nieuwe ontwikkelingen is bereikt. Gereedschap in dienst van fotografen en niet andersom.

Nog even, wat handmatig scherpstellen betreft gaat mijn ervaring van kleinbeeld en middenformaat (Hasselblad) naar Technische camera (Sinar).
Lijkt me genoeg ervaring voor de uitdaging met AF-s

P.s. graag verwijs ik u naar het volgende linkje waar u mij als mikemix aantreft en een reportage van Amsterdam heb geschoten
met alleen die AF-s 35/1.4
http://www.lightcatch.nl/forum/viewtopi ... 92&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Idem Berlijn:
http://www.lightcatch.nl/forum/viewtopi ... =41&t=3187" onclick="window.open(this.href);return false;

Nogmaals, dank voor de aandacht.
Laatst gewijzigd door yellowfish op zo jul 17 2011 11:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jul 17 2011 11:51 am

De laatste serie AF-s objectieven zijn een welkome aanvulling wat mij betreft.

Zo was ik bijvoorbeeld redelijk vroeg met de 85 1.4 en daar heb ik nog steeds geen spijt van. Qua optiek zitten er wellicht niet heel grote verschillen met de AF-d maar op het punt van snelheid zijn er toch grote verschillen.

Een testje op de trampoline gaf al snel aan dat de snelheid dik op orde was en dat er zaken mogelijk waren die met MF of AF-d niet altijd in het bereik lagen.

Gemaakt op 85mm 1.4 al springend op de trampoline

Afbeelding
Afbeelding

crop van hierboven

Afbeelding

Overigens zie ik nog niet in alle gevallen een upgrade noodzakelijk. Zo is de 28 1.4 af-d nog altijd prima in staat om goede foto's af te leveren en maakt de groothoek de snelheid wat minder belangrijk. Ik ga de 28 dan ook niet inruilen voor een 24 of 35
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

yellowfish

Bericht door yellowfish » zo jul 17 2011 12:22 pm

Natuurlijk kunnen we vooraf op een actie hyperfocaal instellen via het diafragma van het objectief
maar dan wordt doorgaans afhankelijk van het gebruikte objectief alles scherp.

Deze foto had ik niet kunnen maken zonder AF, een groot diafragma opening
voor de onscherpe achtergrond met scherpe actie.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door yellowfish op zo jul 17 2011 2:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jul 17 2011 12:46 pm

Tsja, dit soort foto's maakt ook niet iedereen :wink:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”