Dit is wel iets waar de meeste natuur fotografen tegen aan lopen, in principe moet je er van uit gaan dat de kamera en de lenzen die je hebt geschikt zijn voor het beoogde doel.
Het gaat er voor al om om op de juiste tijd op de juiste plek te zijn, kennis van de natuur en van de dieren is minstens zo belangrijk als kennis van fotograferen .
Nu de dagen langer worden en de nachten korter krijgen de dieren steeds minder tijd om in het donker hun kostje bij elkaar te scharrelen ze beginnen dan ook vaak voor het donker wordt al actief te worden , en ook in de ochtend als het al vroeg licht wordt zijn ze nog actief . Dit zijn de momenten om foto’s te maken .
Dit betekend dat je maar heel weinig tijd hebt om te fotograferen ,en dat is gewoon niet anders ,het draait vooral ook om een goede voorbereiding .
Wat je instellingen betreft je zegt dat je opnamen weinig contrast hebben , en daarna geef je eigenlijk zelf al de oorzaken aan die dit veroorzaken ,zoals de grootste opening van de lens gebruiken , een hoge iso instellen en een TC gebruiken dit zijn drie dingen waarvan het contrast minder wordt.Met als belangrijkste oorzaak een hoge iso waarde.
Verder is een juiste techniek erg belangrijk bij het gebruik van een lange telelens , bijvoorbeeld bij het fotograferen van reeën zie je vaak dat ze jou niet zo snel zien als je je goed verdekt hebt opgesteld.
Je maakt dan een foto ze horen de sluiter en kijken in jouw richting , ze blijven dan stokstijf in jouw richting kijken om te zien waar het geluid vandaan komt en je kan vaak rustig met tussenpozen een foto maken.
Op deze manier maak ik foto’s op 1/10 sec met m’n 300MM + 2x TC maar een goede techniek en een goed statief zijn cruciaal bij zulke sluitertijden.
Ik heb m’n kamera eigenlijk altijd op A staan dit is diafragma voorkeuze en de kamera stelt dan zelf de sluitertijd in, die ik dan indien nodig corrigeer met een +/- correctie, die sluitertijden schommelen in dit soort omstandigheden meestal tussen de 1/20 en 1/80 seconde.
De iso probeer ik altijd onder de 400 te houden want bij natuurfotografie wil je zo min mogelijk ruis en liefst zo scherp mogelijke foto’s en de ruis onderdrukking van je kamera maakt de ruis wel minder maar je foto’s ook minder scherp, ik heb zelf m’n hoge iso ruis dan ook altijd uit staan.
Je hebt gewoon een lastige soort van fotografie gekozen ,maar je zal zien dat als je er veel tijd in stopt de resultaten langzaam maar zeker beter worden .
Wat je verder nog kan doen is op een plek waar je wel eens wild ziet gewoon eens bijvoorbeeld een boom fotograferen onder deze lastige omstandigheden , en dan kijken bij welke iso waardes en bij welke sluitertijden jij nog goede resultaten haalt met je kamera .
Ik wens je in ieder geval veel succes bij je fotografie en laat vooral eens wat zien hier .
(Haas-7 uit je galerij zoogdieren vind ik trouwens een fantastische foto.

Groeten Jan.