Wolken en windschering...

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
wimoude

Re: Wolken en windschering...

Bericht door wimoude » za jul 16 2011 6:42 pm

Daar heb je ook zeker gelijk in, ik hou van wolkenluchten en dan vooral dreigende.. De bomen zouden er eigenlijk niet gedeeltelijk op moeten staan, maar het punt is, tenminste dat vind ik, met alleen wolken op de foto, zie je niet meer in welke hoek er ongeveer gefotografeerd is.
Het is dus meer een referentie voor mezelf, en ik ben het met je eens dat dit natuurlijk negatief is voor de beoordeling van de foto..

wimoude

Bericht door wimoude » za jul 16 2011 6:50 pm

Ik vind deze foto een van de mooiste die ik ooit gemaakt, heb. Waarom weet ik niet, niet echt sprankelende kleuren, misschien ietsje onderbelicht, maar hij heeft wat..
Afbeelding

Myriad

Bericht door Myriad » za jul 16 2011 8:59 pm

Wim, dat is zeker een mooie foto. Lekker dreigende wolk, regengordijn er op en regenboog.
Wat wil je nog meer? Zou het denk ik ook goed doen als zwart-wit.

Maar hij is een stop onderbelicht en dat is jammer. Het witte kan nog witter. Leer goed belichten, want dat is belangrijk!
Kijk naar je histogram. Als de opname niet goed is, kun je hem overdoen en verbeteren door je camera anders in te stellen. Bij deze moest dat geen probleem zijn geweest.
Als je in RAW schiet, kun je i.v.m. de ruis beter 'iets' overbelichten en dat terughalen in de nabewerking, dan onderbelichten en ophalen.

wimoude

Bericht door wimoude » zo jul 17 2011 11:40 am

Bedankt voor je reactie. Ik heb die foto al een hele tijd geleden gemaakt, was nog niet heel lang met fotografie bezig, en het kan zelfs zo zijn dat ik door deze foto nog meer geinterreseerd ben geworden in fotografie.
Tegenwoordig fotografeer ik wel in RAW, alleen ik moet nog even goed onder de knie krijgen hoe ik goede fotos maak met tegenlicht, bijvoorbeeld tegen de zon in. Als voorbeeld wil ik deze fotos gebruiken.
Afbeelding
Afbeelding

Hoe kan ik nu zorgen dat de voorgrond beter is belicht, maar dat de achtergrond, dus de lucht, optics en de zon, deze details/kleuren houden? Moet ik toch meer belichten en de kleurtoon aanpassen of heb ik het fout?
Laatst gewijzigd door wimoude op zo jul 17 2011 11:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël

Bericht door Daniël » zo jul 17 2011 11:50 am

kijk, de ene met de regenboog is super.

Waarom?
Je ziet de horizon die niet in het midden ligt, regenboog, de wolk en dan de regen.
Kleuren kunnen misschien iets frisser.

De laatste is net weer een misser. Er staan halve auto's op en een dank. Mijn smaak is het niet

wimoude

Bericht door wimoude » zo jul 17 2011 11:54 am

Klopt, dat is ook zo, het ging mij om de optics, maar ik begrijp je reactie en ben het daarmee eens, en dus als ik het goed begrijp ligt het eigenlijk gewoon aan de hele compositie. Hmmm, zeker iets om over na te denken, zo heb ik het eigenlijk nog niet bekeken. :o

Photopeter

Bericht door Photopeter » ma jul 18 2011 8:33 pm

de foto op de eerste pagina: De twee boompartijen links en recht dragen naar mijn mening niets bij aan de foto. De wolken zijn prachtig.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”