Onscherpe foto's
Re: Onscherpe foto's
Tot zover alvast bedankt mensen , ik geloof ook niet echt in het falen van mijn app. maar dat IK hierin nog een beetje bijgespijkerd moet worden geloof ik zeker.
Heb voor mijn statief ook een macro plaat besteld voor het nauwkeurig scherpstellen, dit moet ook mede helpen met het probleem.
Ga zaterdag nog eens aan de gang buiten met de tips tot nu toe.
Spiegelvoorontspanning ( goede voor scrabble )
afstandbediening
statief
VR uit
Fijne dag alle
Henk
Heb voor mijn statief ook een macro plaat besteld voor het nauwkeurig scherpstellen, dit moet ook mede helpen met het probleem.
Ga zaterdag nog eens aan de gang buiten met de tips tot nu toe.
Spiegelvoorontspanning ( goede voor scrabble )
afstandbediening
statief
VR uit
Fijne dag alle
Henk
-
- Forumlid
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: ma nov 19 2007 2:46 pm
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Onscherpe foto's
Ik kan je exif-informatie niet zien, dus ga ik maar af op wat anderen daarover gevonden hebben.
Macrofotografie is inderdaad niet zo makkelijk en zeker niet in de natuur. Het zal dan ook lang niet altijd geweldige foto's opleveren ondanks de inderdaad prachtige 105VR.
Ik wil toch ook even een ander geluid laten horen. De adviezen die je meestal krijgt (statief gebruiken, met de hand focussen etc) werken prima binnen bij stilstaande voorwerpen, maar buiten in de natuur geloof ik daar niet zo in. In de praktijk bewegen zowel de beestjes als de takjes en blaadjes waar ze op zitten en je moet je vaak in allerlei bochten wringen voor een goed camerastandpunt. Meestal op plekken waar je geen statief kunt gebruiken.
Gezien de uiterst geringe scherptediepte waar je mee werkt als je 1:1 of dicht daarbij werkt. is elke beweging natuurlijk funest. Daar komt dan nog bij dat als je ondanks alles goed hebt scherpgesteld je nog zit met een vertraging: je reactietijd + 65ms afdrukvertraging van je camera. Genoeg om alles weer uit focus te bewegen. Ik heb heel veel opnames waar ik zelf zeer tevreden over ben, maar heb daarvoor vele duizenden opnamen moeten maken. Zo gaat dat nu eenmaal bij Macro.
Ik werk dus anders dan de meesten aanbevelen en zeker anders dan je samenvatting in je laatste posting.
Om te beginnen gebruik ik meestal geen statief. Dat helpt toch niet bij bewegende onderwerpen en je bent vrijer in je bewegingen. Ook kun je dan VR gebruiken (die heel dichtbij wel minder effectief wordt, maar het helpt toch wel).
AF werkt meestal veel sneller en preciezer dan handmatige focus en die gebruik ik dan ook vaak. Wel met Single point AF (S) uiteraard.
Verder werk ik meestal met diafragma 11 of 16 om wat scherptediepte te krijgen. Liever niet kleiner, want dan gaat je scherpte snel achteruit. Anderzijds wordt je sluitertijd dan meestal (te) lang, wat bij beweging niet gewenst is.
Dus ook flits gebruik ik heel vaak. Je kunt dan snellere sluitertijden gebruiken, ook bij F16, en het bevriest de beweging. Maar met flitsen moet je wel heel erg oppassen dat de de boel niet platflitst. Je kunt een ringflitser gebruiken, maar ik gebruik meestal een gewone flitser (de 800 of de 900) die kan " neigen" , een softbox en ik laat de zonnekap op het objectief weg om geen schaduw te krijgen (en de werkafstand tot je onderwerp wordt groter, want die zonnekap komt wel heel dichtbij!)
Als je alles geprobeerd hebt, kun je eventueel ook mijn methode proberen
Voor mij werkt dat in de praktijk in ieder geval meestal het best. Als het bladstil is (of voor binnen) kun je natuurlijk beter wel een statief gebruiken.
Succes!
Macrofotografie is inderdaad niet zo makkelijk en zeker niet in de natuur. Het zal dan ook lang niet altijd geweldige foto's opleveren ondanks de inderdaad prachtige 105VR.
Ik wil toch ook even een ander geluid laten horen. De adviezen die je meestal krijgt (statief gebruiken, met de hand focussen etc) werken prima binnen bij stilstaande voorwerpen, maar buiten in de natuur geloof ik daar niet zo in. In de praktijk bewegen zowel de beestjes als de takjes en blaadjes waar ze op zitten en je moet je vaak in allerlei bochten wringen voor een goed camerastandpunt. Meestal op plekken waar je geen statief kunt gebruiken.
Gezien de uiterst geringe scherptediepte waar je mee werkt als je 1:1 of dicht daarbij werkt. is elke beweging natuurlijk funest. Daar komt dan nog bij dat als je ondanks alles goed hebt scherpgesteld je nog zit met een vertraging: je reactietijd + 65ms afdrukvertraging van je camera. Genoeg om alles weer uit focus te bewegen. Ik heb heel veel opnames waar ik zelf zeer tevreden over ben, maar heb daarvoor vele duizenden opnamen moeten maken. Zo gaat dat nu eenmaal bij Macro.
Ik werk dus anders dan de meesten aanbevelen en zeker anders dan je samenvatting in je laatste posting.
Om te beginnen gebruik ik meestal geen statief. Dat helpt toch niet bij bewegende onderwerpen en je bent vrijer in je bewegingen. Ook kun je dan VR gebruiken (die heel dichtbij wel minder effectief wordt, maar het helpt toch wel).
AF werkt meestal veel sneller en preciezer dan handmatige focus en die gebruik ik dan ook vaak. Wel met Single point AF (S) uiteraard.
Verder werk ik meestal met diafragma 11 of 16 om wat scherptediepte te krijgen. Liever niet kleiner, want dan gaat je scherpte snel achteruit. Anderzijds wordt je sluitertijd dan meestal (te) lang, wat bij beweging niet gewenst is.
Dus ook flits gebruik ik heel vaak. Je kunt dan snellere sluitertijden gebruiken, ook bij F16, en het bevriest de beweging. Maar met flitsen moet je wel heel erg oppassen dat de de boel niet platflitst. Je kunt een ringflitser gebruiken, maar ik gebruik meestal een gewone flitser (de 800 of de 900) die kan " neigen" , een softbox en ik laat de zonnekap op het objectief weg om geen schaduw te krijgen (en de werkafstand tot je onderwerp wordt groter, want die zonnekap komt wel heel dichtbij!)
Als je alles geprobeerd hebt, kun je eventueel ook mijn methode proberen

Succes!
- MauritsD
- Clublid
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: do nov 18 2010 12:12 am
- Locatie: Amsterdam
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Onscherpe foto's
Ik herken veel in jou verhaal.Bob42 schreef:Ik kan je exif-informatie niet zien, dus ga ik maar af op wat anderen daarover gevonden hebben.
Macrofotografie is inderdaad niet zo makkelijk en zeker niet in de natuur. Het zal dan ook lang niet altijd geweldige foto's opleveren ondanks de inderdaad prachtige 105VR.
Ik wil toch ook even een ander geluid laten horen. De adviezen die je meestal krijgt (statief gebruiken, met de hand focussen etc) werken prima binnen bij stilstaande voorwerpen, maar buiten in de natuur geloof ik daar niet zo in. In de praktijk bewegen zowel de beestjes als de takjes en blaadjes waar ze op zitten en je moet je vaak in allerlei bochten wringen voor een goed camerastandpunt. Meestal op plekken waar je geen statief kunt gebruiken.
Gezien de uiterst geringe scherptediepte waar je mee werkt als je 1:1 of dicht daarbij werkt. is elke beweging natuurlijk funest. Daar komt dan nog bij dat als je ondanks alles goed hebt scherpgesteld je nog zit met een vertraging: je reactietijd + 65ms afdrukvertraging van je camera. Genoeg om alles weer uit focus te bewegen. Ik heb heel veel opnames waar ik zelf zeer tevreden over ben, maar heb daarvoor vele duizenden opnamen moeten maken. Zo gaat dat nu eenmaal bij Macro.
Ik werk dus anders dan de meesten aanbevelen.
Om te beginnen gebruik ik meestal geen statief. Dat helpt toch niet bij bewegende onderwerpen en je bent vrijer in je bewegingen. Ook kun je dan VR gebruiken (die heel dichtbij wel minder effectief wordt, maar het helpt toch wel).
AF werkt meestal veel sneller en preciezer dan handmatige focus en die gebruik ik dan ook vaak. Wel met Single point AF (S) uiteraard.
Verder werk ik meestal met diafragma 11 of 16 om wat scherptediepte te krijgen. Liever niet kleiner, want dan gaat je scherpte snel achteruit. Anderzijds wordt je sluitertijd dan meestal (te) lang, wat bij beweging niet gewenst is.
Dus ook flits gebruik ik heel vaak. Je kunt dan snellere sluitertijden gebruiken, ook bij F16, en het bevriest de beweging. Maar met flitsen moet je wel heel erg oppassen dat de de boel niet platflitst. Je kunt een ringflitser gebruiken, maar ik gebruik meestal een gewone flitser (de 800 of de 900) die kan " neigen" , een softbox en ik laat de zonnekap op het objectief weg om geen schaduw te krijgen (en de werkafstand tot je onderwerp wordt groter, want die zonnekap komt wel heel dichtbij!)
Als je alles geprobeerd hebt, kun je eventueel ook mijn methode proberenVoor mij werkt dat in de praktijk in ieder geval meestal het best. Als het bladstil is (of voor binnen) kun je natuurlijk beter wel een statief gebruiken.
Succes!
Buiten/insecten etc is met statief niet flexibel genoeg.
Verschil met jou methode is dat ik wel VR maar geen AF gebruik (die blijft scherpstellen met deze kleine scherptediepte).
Ik stel dan meestal niet op het meest dichtbij scherp, zo stabiel zijn mijn handen niet, maar 1:2 is wel goed haalbaar.
Verder inderdaad f/16, hoogst mogelijke sluitertijd, eventueel ISO stukje omhoog.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
-
- Forumlid
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: ma nov 19 2007 2:46 pm
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Onscherpe foto's
Iedereen heeft zijn favoriete werkwijze met Macro. Het is vooral een kwestie van veel doen, uitproberen en uitvinden wat voor jou het beste werkt. Macro is niet makkelijk, maar uiterst boeiend en het levert prachtige platen op!
Re: Onscherpe foto's
Buiten geen statief ben ik het helemaal mee eens.
AF gebruiken dan weer niet. Ik stel mijn objectief zo dichtbij mogelijk scherp.
Daarna is het scherpstellen door zelf naar voren en naar achteren te bewegen. Dat is de kunst en moeilijkheid.
Dam de bewegingsonscherpte. Ook ik gebruik een flitser maar, dan wel de popup versie.
Het licht breng ik naar voren met behulp van een buis. Daar akn nog een stof difusor voor om het licht zachter te maken.
Deze manier houdt de camera in balans. Ik heb het ook geprobeerd met beugel en externe flitser maar, dan heeft de camera erg de neiging om te nose diven.
Ik zet dan de camera op A of op M en F11 tot F16.
Dit is dan mijn setup.

AF gebruiken dan weer niet. Ik stel mijn objectief zo dichtbij mogelijk scherp.
Daarna is het scherpstellen door zelf naar voren en naar achteren te bewegen. Dat is de kunst en moeilijkheid.
Dam de bewegingsonscherpte. Ook ik gebruik een flitser maar, dan wel de popup versie.
Het licht breng ik naar voren met behulp van een buis. Daar akn nog een stof difusor voor om het licht zachter te maken.
Deze manier houdt de camera in balans. Ik heb het ook geprobeerd met beugel en externe flitser maar, dan heeft de camera erg de neiging om te nose diven.
Ik zet dan de camera op A of op M en F11 tot F16.
Dit is dan mijn setup.

-
- Forumlid
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: ma nov 19 2007 2:46 pm
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Onscherpe foto's
Toch wel octrooi aangevraagd?
Re: Onscherpe foto's
Ik vindt het heel erg vreemd dat Nikon niet met een dergelijk product op de markt komt.
Een kunststoffen versie met een difuus filter er voor net zoals bij een flitser enkel beter passend middels een kliksysteem waarbij je de buis aan de camera bevestigd en de buis aan de voorzijde op het objectief kunt bevestigen. Daarbij ook nog een telescopische mogelijkheid om deze aan de lengte van het objectief aan te passen. Ik gebruik soms een 24mm of en 50mm omgekeerd. Dat is weer korter dan die 105mm.
Het gaat dan ook langer mee en zal nog beter controleerbaar zijn.
Octrooi aanvragen kan niet en hoeft ook niet. Er zijn al legio mensen die daar al aan hebben gedacht.
Het is reeds publiekelijk bekend bij velen. Daarnaast zijn er niet zo veel mensen die er een zouden kopen om voldoende winst te kunnen maken waarmee het rendabel zal zijn iets dergelijks te produceren.
Het blijft dus gewoon zelf knutselen.

Een kunststoffen versie met een difuus filter er voor net zoals bij een flitser enkel beter passend middels een kliksysteem waarbij je de buis aan de camera bevestigd en de buis aan de voorzijde op het objectief kunt bevestigen. Daarbij ook nog een telescopische mogelijkheid om deze aan de lengte van het objectief aan te passen. Ik gebruik soms een 24mm of en 50mm omgekeerd. Dat is weer korter dan die 105mm.
Het gaat dan ook langer mee en zal nog beter controleerbaar zijn.
Octrooi aanvragen kan niet en hoeft ook niet. Er zijn al legio mensen die daar al aan hebben gedacht.
Het is reeds publiekelijk bekend bij velen. Daarnaast zijn er niet zo veel mensen die er een zouden kopen om voldoende winst te kunnen maken waarmee het rendabel zal zijn iets dergelijks te produceren.
Het blijft dus gewoon zelf knutselen.

Re: Onscherpe foto's
Toch nog steeds twijfel omtrent de kwaliteit van de foto´s
Vandaag ook weer wat testjes gedaan , maar heb net het idee dat de gehele foto niet scherp word.
Werkwijze was op statief , spiegel voorontspanning aan , afstandbediening , VR uit.
Ik probeer even een paar fototjes te plaatsen , let niet op compositie etc , maar puur scherpte.
Hoor graag mening.







Vandaag ook weer wat testjes gedaan , maar heb net het idee dat de gehele foto niet scherp word.
Werkwijze was op statief , spiegel voorontspanning aan , afstandbediening , VR uit.
Ik probeer even een paar fototjes te plaatsen , let niet op compositie etc , maar puur scherpte.
Hoor graag mening.
Re: Onscherpe foto's
Even iets groter , pppfffffffffffftttttttttttttt






Re: Onscherpe foto's
Bovenstaande foto´s zijn op scherpte met vol diafragma en de rest rond de 11 geschoten.
Ook scherpstellen ^, 1x op die haartjes scherpgesteld en bij de ander op die 2 luisjes en ja , die waren echt heel klein.
Ook scherpstellen ^, 1x op die haartjes scherpgesteld en bij de ander op die 2 luisjes en ja , die waren echt heel klein.
-
- Forumlid
- Berichten: 723
- Lid geworden op: do okt 28 2010 3:02 am
- Locatie: Schagen Noord-Holland
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Onscherpe foto's
Als ik de testkaart bekijk lijkt het een hele kleine frontfocus. Misschien in de finetuning een of twee puntjes naar de plus.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
-
- Forumlid
- Berichten: 248
- Lid geworden op: zo jan 16 2011 2:35 pm
- Locatie: Roermond
Re: Onscherpe foto's
Is gewoon de enorm kleine scherpte diepte die je parten speelt. Op die 38 cm opname afstand bij 1 op 1 heb je zelfs bij f11 maar een paar mm scherpte diepte, en dan kunnen de puristen wel met de tests in handen lopen te roepen dat kleinere diafragma's onscherpte veroorzaken (puur technisch waar) als je op deze korte afstand zeker wil zijn, zul je naar f22 of f32 moeten gaan, beter in absolute zin wat minder lijntjes dan een foto die niet bevredigd.
Ik zie hier vaker van die pixelpeepers voorbij komen, zijn alleen nog maar bezig met zich bekreunen over niet 100% pixelscherpte, zonder dat ze nog eens een foto maken.
De 105micro is een fantastisch objectief, maar ook een fantastisch objectief kan de natuurkundige beperkingen niet aan de kant schuiven. Ga dus gewoon mooie plaatjes schieten, en als je zo dicht bij komt, gebruik dan f32, en eventueel een flitser.
Jouw objectief zit wat scherpstelling betreft inderdaad een hééééél klein beetje voor de lijn, so what!
Ik zie hier vaker van die pixelpeepers voorbij komen, zijn alleen nog maar bezig met zich bekreunen over niet 100% pixelscherpte, zonder dat ze nog eens een foto maken.
De 105micro is een fantastisch objectief, maar ook een fantastisch objectief kan de natuurkundige beperkingen niet aan de kant schuiven. Ga dus gewoon mooie plaatjes schieten, en als je zo dicht bij komt, gebruik dan f32, en eventueel een flitser.
Jouw objectief zit wat scherpstelling betreft inderdaad een hééééél klein beetje voor de lijn, so what!
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
en nog F801s met glaasjes.
Re: Onscherpe foto's
Waarom ga je nu nioet gewoon handmatig scherpstellen door naar voren en nar achteren te bewegen met je hele lichaam. Het is even wennen maar dan heb je scherpe platen. Doe dat op het oog en niet op het groene ledje in de zoeker. Laat je oog de baas zijn, dan komt het met een beetje oefenen best wel in orde hoor.