Genster schreef:
Misschien moet ik de lens (of eigenlijk mezelf) nog maar een kans geven...
Dat zou ik je zeker willen aanraden.
Ik heb nog eens in mijn archief gekeken en een paar typische voorbeelden opgezocht. (Ik gebruik nu meer FX formaat).
Op een of andere duistere manier worden bestanden iets te
groot getoond in mijn Firefox web-browser. Ze komen dan minder scherp over.
Hoop dat anderen geen problemen hebben.
Zoals eerder door anderen reeds aangehaald kun je "spelen" met de uiterst wijde hoek door dichtbij op een onderwerp te zitten, waarbij kleine voorwerpen vrij groot worden afgebeeld met niet ver erachter de onderwerpen in verhouding een stuk kleiner.
Bij de volgende opname zie je de dame (illustrator van een kinderboek), een persoonlijke noot schrijven in een boek. Daar ligt een bladwijzer tussen met een rood hartje, net bovenaan het boek. Links een boek dichtgeklapt met nog juist een stukje van een bladwijzer erboven uitstekend.
Diezelfde afmeting bladwijzers staan ook in een blok "oase" met alu-folie onscherp afgebeeld linksvoor. Aanzienlijk groter in beeld. Daarmee creëer je diepte.
OK, de verhoudingen van het perspectief van de dame zijn wat extremer. Toch kan zo'n opname interessanter zijn door het spel van de vormen, dan rechttoe rechtaan op een normale afstand fotograferen, waarbij je dan een veel saaier beeld krijgt.
De bladwijzers hebben dan niet die grote variatie in afbeeldingsmaatstaf.
1. Objectief gebruikt op 14mm - f 5.6 (Boek: "Balthazar, de eenzaamste ezel ooit" - illustraties:
Marieke Coenen - Verhaal:
Inge Misschaert.)
Met de flinke hoek en snel vertekening van het perspectief en wijken van verticalen door kantelen van de camera, kun je dat effect juist gaan inzetten om daar een bepaalde vorm mee te bereiken, voor architectuur (zoals eerder in de draad via links reeds voorbeelden zijn aangehaald):
2. Objectief gebruikt op 12mm - f 11 (iets meer genepen om de beste hoekscherpte te garanderen).
3. Interieur:
Objectief gebruikt op 10mm - f 4.0 (volle opening)
4. Objectief gebruikt op 10mm - f 5.6
Je zou bijna niet verwachten dat je met die extreme hoek daar ook nog mensen mee zou kunnen fotograferen.
Het objectiefje leent zich uitermate goed om bij drukke gelegenheden als feestjes waar je "geen afstand" tot je onderwerp kunt nemen toch wat plaatjes te kunnen maken.
Een klein stapje naar achteren, en alles komt erop.
5. Het smalste barretje van Nederland, circa 90-100 cm breed. - Objectief gebruikt op 10mm - f 5.6
Tevens voorbeeld als resultaat van uitlichting bij gebruik van indirect flitsen. Moeilijkheid is de diepte achter in het gangetje.
Je kunt er ook "straatfotografie" mee doen.
Door de enorme hoek en grote scherptediepte is het merendeel van de foto behoorlijk scherp. Daarmee wordt een foto al gauw wat "rommelig". Toch heeft dat juist zijn aantrekkelijke kanten. Het zijn eerder foto's zo uit de momenten van het alledaagse leven geplukt, wat "rauw" en "gerafeld" vastgelegd en gepresenteerd.
Door de erg korte onderwerpsafstand zit de fotograaf zelf werkelijk pal op de gefotografeerde persoon.
Als kijker zit je dan ook bovenop het onderwerp. Het is meer "reality", dan een benadering "op afstand" (tele) waarbij foto's dikwijls uit een meer uitgewogen "salon-fotografie" benadering wordt gedaan met afgewogen scherpte, geen storende elementen etc. alles netjes "gecomponeerd". Wat daarmee dikwijls een verkilling / afstand schept.
Dat "rauwe op je dak" element van een sterke groothoek vind ik juist zo aantrekkelijk.
Alle onderstaande opnamen zijn gemaakt met een brandpunt instelling van
10mm (DX formaat).
Je moet daarbij wel goed opletten dat delen van het lichaam van een persoon niet te sterk op de rand zitten. Daar rekt het beeld (delen van het lichaam) echt zodanig sterk uit dat het te onflatteus gaat worden.
6. Voorbeeld waarbij delen van het lichaam (arm) te dicht op de rand van het beeld zit. En wellicht iets te dichtbij opgenomen.
Objectief gebruikt op 10mm - f 5.6
Klein beetje draaien, misschien 10-15 cm naar achteren en de persoon in kwestie komt er beter uit qua proporties.
Hoewel zeker nog wel van een overdreven perspectivische vertekening sprake is, -kijk maar eens naar de "lange" arm die de penseel vasthoudt,
-is het geheel aan verhoudingen toch meer aanvaardbaar in vergelijking met de foto hierboven.
Door foto's voldoende groot af te drukken, wordt dat met een niet te grote kijkafstand weer verder gecompenseerd.
7. Objectief gebruikt op 10mm - f 5.6
8. Objectief gebruikt op 10mm - f 4.0 (volle opening).
9. Objectief gebruikt op 10mm - f 4.0 (volle opening)
10. Objectief gebruikt op 10mm - f 5.6
Speciaal wat meer kunstmatige vignettering om wat meer dramatiek aan de opname te geven.
(Zie de "voetjes" onderaan de foto van mensen die gewoon naast me staan en wellicht ook van mezelf wat mee is gefotografeerd).
EDIT: Vond ik nog aardig om erbij te plaatsen - zelfportret.
11. Objectief gebruikt op 10mm - f 4.0
Op een full frame D700 in DX mode kun je ondanks de reductie naar ruim 5 Megapixels nog steeds met de Sigma fotograferen. Op ISO 5000 nog wel !!!
