Wat kan ik vragen voor m'n Sigma 10-20?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Genster
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Wat kan ik vragen voor m'n Sigma 10-20?

Bericht door Genster » vr aug 12 2011 5:55 pm

nikonf5 schreef:Natuurlijk proberen we Genster alsnog blij te krijgen met de mooie lens die hij kocht. Het is wel een apart type beeldopbouw die bv 10mm levert en daar moet iedereen even aan wennen. Maar als je zo'n lens begrijpt kun je er heel gave foto's mee maken.
In geen geval gebruiken voor saaie ansichtkaarten, dan wordt het saai en is de vertekening storend. Als je het bijzondere perspectief hebt leren kennen en er mee kunt spelen levert dat allesbehalve saaie beelden op.

AnneLotte
Tja, wat moet ik nou doen :lol:

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr aug 12 2011 6:02 pm

Genster schreef:Tja, wat moet ik nou doen :lol:
Oefenen met je nieuwe lens. Ga voor de mooie beelden ipv de saaie pecunia.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Rob in Brunssum

Bericht door Rob in Brunssum » vr aug 12 2011 6:02 pm

Haha die Genster!!
Juist mooi zn lens.
Kan ook prachtig zijn die "vertekeningen"!
Geeft juist een apart beeld van alles.
Genster heeft weer wat om over na te denken!! :D
Succes ermee!!

Rob in Brunssum

Bericht door Rob in Brunssum » vr aug 12 2011 6:04 pm

nikonf5 schreef:Genster, niet wegdoen uit frustratie hoor! Je kunt op 10mm zoooo creatief werken.
Anders dan bij langere brandpunten is je scherpte ergens rond diafragma 5.6 of 8 waarschijnlijk van voor tot achter. Je perspectief is ook heel sterk waarneembaar, dat is dus geen vertekening wat je allemaal anders vastlegt dan je nu gewend bent. Wel heb je mogelijk wat tonvormige lijnen waar je rechte lijnen verwacht aan de randen van je foto.
Als je dat nu allemaal weet kun je daarmee creatief aan de slag
Probeer eens bijvoorbeeld aan je ontbijttafel met je lens vlak voor je potje pindakaas of je kopje koffie/thee je kamer te fotograferen
Je zult dan je dagelijks vertrouwde beeld ineens heel anders te zien krijgen
Die foto is niet mooi, maar kan je op ideetjes brengen of neem je huisdier eens op 10 mm van vlakbij, met je lens bijna op zijn neus
Je zult hem nauwelijks herkennen, maar het schilderij er achter wel

Wat je dus met zo'n lens kunt is vervreemden, benadrukken, de enorme scherptediepte gebruiken

Ga er eens trappen mee fotograferen, of maak een een foto recht omhoog in een kerk of de hal van een groot kantoor

Kortom een geweldige kans op een bijzonder maar wat afwijkend soort foto
Helemaal mee eens AnneLotte!!

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » vr aug 12 2011 6:14 pm

Roelof schreef:
Genster schreef:Tja, wat moet ik nou doen :lol:
Oefenen met je nieuwe lens. Ga voor de mooie beelden ipv de saaie pecunia.
:lol: Dat is ook een insteek inderdaad.

nikonf5

Wat kan ik vragen voor m'n Sigma 10-20?

Bericht door nikonf5 » vr aug 12 2011 6:24 pm

Lachen Genster, niet piekeren. Een ultra groothoek is net een fiets. Je moet het even leren maar dan wordt het prachtig. Ik heb foto's van een concentratiekamp van je gezien, toch???
Bij zo'n onderwerp bovenop een detail gaan staan, de barakken erachter als beeldvulling en dan zoals je deed in zwartwit
Ik kan het bijna voor me zien
Ik herinner me die foto's als vol emotie, ook door de vervreemding. Ze waren toch van jou?
Iemand die zo emotie kan vangen kan voordeel hebben van enorme groothoeklenzen

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » vr aug 12 2011 6:26 pm

nikonf5 schreef:Lachen Genster, niet piekeren. Een ultra groothoek is net een fiets. Je moet het even leren maar dan wordt het prachtig. Ik heb foto's van een concentratiekamp van je gezien, toch???
Bij zo'n onderwerp bovenop een detail gaan staan, de barakken erachter als beeldvulling en dan zoals je deed in zwartwit
Ik kan het bijna voor me zien
Ik herinner me die foto's als vol emotie, ook door de vervreemding. Ze waren toch van jou?
Iemand die zo emotie kan vangen kan voordeel hebben van enorme groothoeklenzen
Dank je! Ik twijfel..twijfel...twijfel...
Misschien moet ik de lens (of eigenlijk mezelf) nog maar een kans geven...

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » vr aug 12 2011 7:26 pm

Je moet in elk geval een goede reden hebben gehad om een extreme groothoek te kopen.
En ja, niet voor elk onderwerp is zoiets even geschikt. Maar misschien kun je hier weer wat inspiratie opdoen:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=34399

Groet Hans.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » vr aug 12 2011 7:38 pm

J.Hoes schreef:Je moet in elk geval een goede reden hebben gehad om een extreme groothoek te kopen.
En ja, niet voor elk onderwerp is zoiets even geschikt. Maar misschien kun je hier weer wat inspiratie opdoen:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=34399

Groet Hans.
Ja, die had ik gezien. Bedankt!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za aug 13 2011 11:33 pm

Genster schreef: Misschien moet ik de lens (of eigenlijk mezelf) nog maar een kans geven...
Dat zou ik je zeker willen aanraden.
Ik heb nog eens in mijn archief gekeken en een paar typische voorbeelden opgezocht. (Ik gebruik nu meer FX formaat).
Op een of andere duistere manier worden bestanden iets te groot getoond in mijn Firefox web-browser. Ze komen dan minder scherp over.
Hoop dat anderen geen problemen hebben.

Zoals eerder door anderen reeds aangehaald kun je "spelen" met de uiterst wijde hoek door dichtbij op een onderwerp te zitten, waarbij kleine voorwerpen vrij groot worden afgebeeld met niet ver erachter de onderwerpen in verhouding een stuk kleiner.
Bij de volgende opname zie je de dame (illustrator van een kinderboek), een persoonlijke noot schrijven in een boek. Daar ligt een bladwijzer tussen met een rood hartje, net bovenaan het boek. Links een boek dichtgeklapt met nog juist een stukje van een bladwijzer erboven uitstekend.
Diezelfde afmeting bladwijzers staan ook in een blok "oase" met alu-folie onscherp afgebeeld linksvoor. Aanzienlijk groter in beeld. Daarmee creëer je diepte.
OK, de verhoudingen van het perspectief van de dame zijn wat extremer. Toch kan zo'n opname interessanter zijn door het spel van de vormen, dan rechttoe rechtaan op een normale afstand fotograferen, waarbij je dan een veel saaier beeld krijgt.
De bladwijzers hebben dan niet die grote variatie in afbeeldingsmaatstaf.

1. Objectief gebruikt op 14mm - f 5.6 (Boek: "Balthazar, de eenzaamste ezel ooit" - illustraties: Marieke Coenen - Verhaal: Inge Misschaert.)
Afbeelding

Met de flinke hoek en snel vertekening van het perspectief en wijken van verticalen door kantelen van de camera, kun je dat effect juist gaan inzetten om daar een bepaalde vorm mee te bereiken, voor architectuur (zoals eerder in de draad via links reeds voorbeelden zijn aangehaald):

2. Objectief gebruikt op 12mm - f 11 (iets meer genepen om de beste hoekscherpte te garanderen).
Afbeelding

3. Interieur:
Objectief gebruikt op 10mm - f 4.0 (volle opening)
Afbeelding

4. Objectief gebruikt op 10mm - f 5.6
Afbeelding

Je zou bijna niet verwachten dat je met die extreme hoek daar ook nog mensen mee zou kunnen fotograferen.
Het objectiefje leent zich uitermate goed om bij drukke gelegenheden als feestjes waar je "geen afstand" tot je onderwerp kunt nemen toch wat plaatjes te kunnen maken.
Een klein stapje naar achteren, en alles komt erop. :D

5. Het smalste barretje van Nederland, circa 90-100 cm breed. - Objectief gebruikt op 10mm - f 5.6
Tevens voorbeeld als resultaat van uitlichting bij gebruik van indirect flitsen. Moeilijkheid is de diepte achter in het gangetje.
Afbeelding

Je kunt er ook "straatfotografie" mee doen.
Door de enorme hoek en grote scherptediepte is het merendeel van de foto behoorlijk scherp. Daarmee wordt een foto al gauw wat "rommelig". Toch heeft dat juist zijn aantrekkelijke kanten. Het zijn eerder foto's zo uit de momenten van het alledaagse leven geplukt, wat "rauw" en "gerafeld" vastgelegd en gepresenteerd.
Door de erg korte onderwerpsafstand zit de fotograaf zelf werkelijk pal op de gefotografeerde persoon.
Als kijker zit je dan ook bovenop het onderwerp. Het is meer "reality", dan een benadering "op afstand" (tele) waarbij foto's dikwijls uit een meer uitgewogen "salon-fotografie" benadering wordt gedaan met afgewogen scherpte, geen storende elementen etc. alles netjes "gecomponeerd". Wat daarmee dikwijls een verkilling / afstand schept.
Dat "rauwe op je dak" element van een sterke groothoek vind ik juist zo aantrekkelijk. 8)

Alle onderstaande opnamen zijn gemaakt met een brandpunt instelling van 10mm (DX formaat).
Je moet daarbij wel goed opletten dat delen van het lichaam van een persoon niet te sterk op de rand zitten. Daar rekt het beeld (delen van het lichaam) echt zodanig sterk uit dat het te onflatteus gaat worden.

6. Voorbeeld waarbij delen van het lichaam (arm) te dicht op de rand van het beeld zit. En wellicht iets te dichtbij opgenomen.
Objectief gebruikt op 10mm - f 5.6
Afbeelding

Klein beetje draaien, misschien 10-15 cm naar achteren en de persoon in kwestie komt er beter uit qua proporties.
Hoewel zeker nog wel van een overdreven perspectivische vertekening sprake is, -kijk maar eens naar de "lange" arm die de penseel vasthoudt,
-is het geheel aan verhoudingen toch meer aanvaardbaar in vergelijking met de foto hierboven.
Door foto's voldoende groot af te drukken, wordt dat met een niet te grote kijkafstand weer verder gecompenseerd.
7. Objectief gebruikt op 10mm - f 5.6
Afbeelding

8. Objectief gebruikt op 10mm - f 4.0 (volle opening).
Afbeelding

9. Objectief gebruikt op 10mm - f 4.0 (volle opening)
Afbeelding

10. Objectief gebruikt op 10mm - f 5.6
Speciaal wat meer kunstmatige vignettering om wat meer dramatiek aan de opname te geven.
(Zie de "voetjes" onderaan de foto van mensen die gewoon naast me staan en wellicht ook van mezelf wat mee is gefotografeerd). :D
Afbeelding

EDIT: Vond ik nog aardig om erbij te plaatsen - zelfportret.
11. Objectief gebruikt op 10mm - f 4.0
Op een full frame D700 in DX mode kun je ondanks de reductie naar ruim 5 Megapixels nog steeds met de Sigma fotograferen. Op ISO 5000 nog wel !!!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di aug 16 2011 6:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » zo aug 14 2011 12:03 am

Dank Leon, heel verhelderend, je zet iig mij weer op het spoor wat ik zocht voor me 11-16.
Vooral personen, maar dan moet ik me schroom ook even overwinnen ;) Maar ook spelen met juist het perspectief, een echt leer objectief is het voor me, heerlijk!

Peter
Bijna leeg hier....

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo aug 14 2011 2:18 am

Mooie verhelderende serie, Léon. Valt me eigenlijk 100% mee personen te fotograferen met zo'n extreem kort brandpunt.

Groet Hans.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » zo aug 14 2011 8:25 am

Bedankt Léon!
Ik heb het idee dat op mijn foto's v'éél meer vertekening zichtbaar is en kan me niet voorstellen dat ik het resultaat zoals op (jouw) foto 3 zou kunnen halen.
Op bijvoorbeeld (jouw) foto 8 zie ik iets van de vertekening waar ik me aan "stoor". het gebouw links valt bijna om (en dat is jouw foto nog erg goed t.o.v. mijn -eerste- resultaten).

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo aug 14 2011 10:14 am

Genster schreef: Ik heb het idee dat op mijn foto's v'éél meer vertekening zichtbaar is en kan me niet voorstellen dat ik het resultaat zoals op (jouw) foto 3 zou kunnen halen.
Op bijvoorbeeld (jouw) foto 8 zie ik iets van de vertekening waar ik me aan "stoor". het gebouw links valt bijna om (en dat is jouw foto nog erg goed t.o.v. mijn -eerste- resultaten).
Genster,
Je verwart "vertekening" met "perspectief"! De "vertekening" in foto 8 is het (natuurlijke) perspectief dat ontstaat door het omhoog richten van de camera. Wanneer de camera niet omhoog of omlaag wordt gericht blijven de verticalen keurig verticaal. Zie het verschil tussen foto's 4 en 5 van Léon!
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo aug 14 2011 1:47 pm

@Genster
Foto 3 en ook foto 5 zijn "waterpas" genomen. Bij opname houd ik daar reeds rekening mee dat de camera "recht" staat.
In de zoeker van de camera heb ik een in te schakelen "grid" altijd standaard aan staan. Je hebt veel houwvast aan dat "dambord" in de zoeker.
Daarnaast hebben beide opnamen normaal gezien bij 10mm wel een vrij behoorlijke optische bolvormige vertekening als zijnde dat rechte lijnen niet mooi recht zijn, maar iets krom (bolvormig vanuit het midden gezien) aan de randen van het beeld.
Die optische bolvormige vertekening heb ik met het voorbeeld op de vorige web-pagina wel extra gecorrigeerd met PTLens en/of met de tools ervoor in Photoshop om het geheel wat strakker te maken.

Bolvormige vertekening ongecorrigeerd (Capture NX2) + volledig beeld niet gecropt (er zit meer aan de onderkant):

Afbeelding

Versus de opname van de vorige blz.:
De kleine kleurverschillen zitten hem waarschijnlijk in het tooltje om schreendumps mee te maken (beeld hierboven), dat heeft geen kleurmanagement.

Afbeelding

Bij foto 8 heb je "het minder achterover hellen" van de verticale lijnen vanuit perspectivisch oogmerk heel goed opgemerkt. 8)
Die opname heb ik "perspectivisch" gezien iets gecorrigeerd met PTLens, zodat het sterk wijken hierbij minder opvalt.
Ongecorrigeerd is de dame in kwestie "perspectivisch" dan iets breder van onder, en smaller van boven.
Soms moet je dus wat schipperen.

Perspectivisch ongecorrigeerd maar wel op tint / kleur geoptimaliseerd (meer "body" / "stoerheid") + opname zoals die uit de camera kwam.
Wellicht had ik de camera bij opname reeds minder sterk hebben laten hoeven te hellen (er zit nog ruimte aan de bovenkant), maar in de actie van het moment en AF-scherpstelling "in het midden" had ik daar geen tijd voor om daar meer aandacht aan te besteden. Dat is richten, schieten, klaar.

Afbeelding + Afbeelding

Vooral bij architectuuropnamen met strakke rechte lijnen aan de rand ontkom je er niet aan om in ieder geval de bolvormige optische vertekening te corrigeren. Het verticaal houden kun je zelf nog doen. Dus het kost je wel de nodige extra moeite om je beelden te bewerken. Eenmaal gewend doe je eigenlijk niet anders.
Foto 1, 2, 4, 6, 7, 9, 10 zijn qua perspectief en qua bolvormige vertekening niet gecorrigeerd. Mogelijk wel soms minimaal een graadje of wat gedraaid (foto 4 slechts 0,5 graad), omdat het dan beter in het vlak zit.

Bij foto 4 heb je links onder nog een ouderwetse "pick-up" staan, met een klein minimaal stukje horizontale rand die langs de rand loopt. Omdat rechts ervan je geen horizontale lijnen meer langs de rand hebt lopen, heb je niet in de gaten dat er een bolvormige vertekening in zit. Door het achterover hellen van de camera komen verder ook nergens lijnen voor die op een of ander wijze parallel lopen met de rand van het beeld. Zelfs lopen ze bijna allemaal op "45 graden".
Optische vertekening (de bolvorm van de lens) valt dan niet meer op, (idem bij opname 2, die is zelfs niet eens 0,5 graad gedraaid :D ).
Lijnen die door het midden lopen (de aluminium ladder) vertekenen niet, zelfs niet bij een fish-eye lens (indien exact door het midden).

Wat ik verder wel altijd doe, is het beeld aanpassen op kleur, contrast, helderheid, "uitstraling" e.d. om het hoofdonderwerp beter tot zijn recht te laten komen. Maar dat heeft verder weinig met de optische werking van een objectief te maken.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo aug 14 2011 4:02 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”