Gert Wagelaar schreef:Marten, ben benieuwd naar jouw beelden met de groothoek, zet eens iets op het forum.
Ik heb gezocht naar een voorbeeld dat laat zien wat ik bedoel.
Daarvoor moest ik terug naar mijn analoge foto's. Ik "ben" nog niet zolang digitaal en de 17-55 heb ik nog maar pas. Andere objectieven heb ik niet.
Ik heb onderstaande foto ingescand met een zeer matige scanner, dus let even niet op scherpte, etc etc. (De afdruk liet zoals gewoonlijk weer veel te wensen over qua kwaliteit, daarom ben ik overgestapt op digitaal)
Ik was in Noord Vietnam, tegen de grens van China, kwam daar in een van die bergdorpen waar geen wegen naar toe zijn. Mijn Vietnamees/Chinees is natuurlijk voortreffelijk

zodat de dame in kwestie mij al gauw begreep toen ik haar wijzend op mijn camera, vroeg of ik een foto van haar mocht maken. Dat mocht, ook van haar man, die wat dieper dan gewoonlijk in zijn bramenstruik wegduikt
Even een beetje contact met die mensen.
Genomen met een 24 mm 2.8 Nikkor (Nikon FE)
Ik zit als ik de foto maak op nog geen 2 meter van dame plus kinderen.
Waar het mij om gaat is dat zo'n foto een heel verhaal vertelt. Vrouw met haar kinderen. Vrouw is verlegen, kinderen niet. Je ziet hoe ze wonen, je ziet waar ze mee bezig is, je ziet iets van het landschap en je ziet die man die er eigenlijk niet op wil komen.
Kan op deze manier alleen met de groothoek de verhalenverteller.
Edit: foto verwijderd.
Overigens vind ik ook, mn bij de kinderfoto van A90 (Schitterende foto overigens!) dat er met tele een verhaal verteld kan worden. Het kind IS daar zelf het verhaal. Ik kan alleen niet zien waar het zo aandachtig naar kijkt.