Spiegelbeeld + update

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Spiegelbeeld

Bericht door KvP » vr okt 14 2011 4:58 pm

amateurt schreef:schaduwen kloppen wel.
Ben wel reuzenieuwsgierig:
- waar zo'n grote spiegel voor gemaakt werd
- waarom naar een weiland
- 6x15M moet een kleine 1000kg wegen, hoe blijft t zo staan?

Als t echt is.... indrukwekkende prestatie alleen de spiegel al !

btw, mooie foto !
uiteraard heb ik er wel wat aan geshop, voetsteunen en achterconstructie weggecloond o.a.
en de naden tussen de 14 spiegels weggecloond, uit één stuk kan dit natuurlijk nooit.
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

george013

Bericht door george013 » vr okt 14 2011 5:16 pm

Als de spiegel ongeveer 45 graden van de weg gedraaid is, moeten de schaduwen ook 45 graden draaien.
De zon komt van links, zie schaduwen van bomen. Als ik nu in de spiegel kijk, zou ik tegen de zon in moeten kijken. De schaduwen in de spiegel moeten dan naar mij toe gericht zijn.

George

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » vr okt 14 2011 5:26 pm

george013 schreef:Als de spiegel ongeveer 45 graden van de weg gedraaid is, moeten de schaduwen ook 45 graden draaien.
De zon komt van links, zie schaduwen van bomen. Als ik nu in de spiegel kijk, zou ik tegen de zon in moeten kijken. De schaduwen in de spiegel moeten dan naar mij toe gericht zijn.

George
Ik denk dat je dit verkeerd ziet, dit is toch echt ėėn foto op ėėn moment
Groeten Kees

Fujifilm X100F

John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Spiegelbeeld

Bericht door John'47 » vr okt 14 2011 5:34 pm

Toch houd je ons ergens voor de gek.
Je zou anders deze boom behalve in de spiegel ook nog een keer in het weiland kunnen zien. Afbeelding
Nikon D810, Sony RX1R II. 

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » vr okt 14 2011 5:41 pm

John'47 schreef:Toch houd je ons ergens voor de gek.
Je zou anders deze boom behalve in de spiegel ook nog een keer in het weiland kunnen zien.
niet als de spiegel een beetje naar achter gekanteld is; dan begint het 'beeld' in de spiegel pas 10 meter verderop.
Laatst gewijzigd door MauritsD op vr mei 18 2012 2:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Myriad

Bericht door Myriad » vr okt 14 2011 8:32 pm

John'47 schreef:Toch houd je ons ergens voor de gek
Volgens mij klopt het beeld dat de spiegel laat zien gewoon. Richting van de schaduwen etc.
Kijk ook naar de lichtere lucht van het tegenlicht.

Laat me eens raden:
Het bomenrijtje gaat volgens mij net buiten beeld met een haakse bocht naar links de hoek om,
waardoor je tegen de achterkant van dat rijtje aankijkt en de meest linkse boom in de spiegel is de aangesneden boom links op de foto?
Ga ik door voor de koelkast?

@KvP: erg leuk gedaan en een intrigerende foto die dus wat losmaakt. Je blijft kijken totdat je het doorhebt.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr okt 14 2011 8:43 pm

Lijkt mij dat de weg overduidelijk de bocht om gaat of dat het een T-splitsing is, links t.o.v. de fotograaf. Dat kun je in de spiegel zien. Verder lijkt op de foto uiterst links een soort tuin te liggen omringd door een heg (of een weide of iets dergelijks) en als je dat erbij zet die je in de spiegel het verlengde ervan. Volgens mij klopt dit gewoon hoor...

Edit: Sterker nog, als je goed kijkt zie je een hele kruising. Die bomenrij is gewoon een bomenrij van de kruisende weg, links van de fotograaf. Kan dat kloppen Kees?
Spul waarmee je foto's maakt...

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » vr okt 14 2011 8:49 pm

ReneG schreef:
Edit: Sterker nog, als je goed kijkt zie je een hele kruising. Die bomenrij is gewoon een bomenrij van de kruisende weg, links van de fotograaf. Kan dat kloppen Kees?
Dit is correct, maar laat de discussie maar voortgaan :D
Groeten Kees

Fujifilm X100F

george013

Bericht door george013 » vr okt 14 2011 10:59 pm

amateurt schreef:
John'47 schreef:Toch houd je ons ergens voor de gek.
Je zou anders deze boom behalve in de spiegel ook nog een keer in het weiland kunnen zien.
niet als de spiegel een beetje naar achter gekanteld is; dan begint het 'beeld' in de spiegel pas 10 meter verderop.

Nog even over de schaduwen die wel zouden kunnen kloppen. heb t geprobeerd in een plaatje te zetten:

Afbeelding
Kijk naar het blauwe vlak. Zonder spiegel is de camera gericht parallel aan het vlak. In de spiegel is de camera gericht haaks op het vlak.
George

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » vr okt 14 2011 11:17 pm

Dat klopt dan toch?
(blauwe lijntje is de sloot :) )

Alle lijnen evenwijdig aan de spiegel, zoals de schaduwen van de bomen, blijven evenwijdig aan de spiegel en dus aan elkaar.
Sloot heeft een hoek van 45 graden met de spiegel en zal dat dan ook in het spiegelbeeld hebben; samen dus ong. 90 graden loodrecht op elkaar

Aart
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Aart » vr okt 14 2011 11:25 pm

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » vr okt 14 2011 11:30 pm

Groeten Kees

Fujifilm X100F

george013

Bericht door george013 » vr okt 14 2011 11:31 pm

Blauwe lijn is links parallel aan de camera-richting en in het spiegelbeeld haaks op de camera-richting. Ik kan niet inschatten hoe de omgeving eruit ziet, kruising of niet, maar zie wel de schaduwen van de bomen.. Die vallen in mijn ogen in een gelijke richting en hadden 90 graden gedraaid moeten worden.
Tenzij dat wat ik voor een schaduw aanzie geen schaduw is.

Heb net de post van Aart Eland gelezen, spiegel bestaat. Maar neemt niets weg aan mijn argumentatie. Is daar een fout in, ik ben de eerste die dat wil weten.

George

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » vr okt 14 2011 11:35 pm

george013 schreef:Blauwe lijn is links parallel aan de camera-richting en in het spiegelbeeld haaks op de camera-richting. Ik kan niet inschatten hoe de omgeving eruit ziet, kruising of niet, maar zie wel de schaduwen van de bomen.. Die vallen in mijn ogen in een gelijke richting en hadden 90 graden gedraaid moeten worden.

Heb net de post van Aart Eland gelezen, spiegel bestaat. Maar neemt niets weg aan mijn argumentatie. Is daar een fout in, ik ben de eerste die dat wil weten.

George
Feit is dat ik aan het spiegelbeeld niets verabderd heb, punt
Groeten Kees

Fujifilm X100F

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » vr okt 14 2011 11:48 pm

george013 schreef:Blauwe lijn is links parallel aan de camera-richting en in het spiegelbeeld haaks op de camera-richting. Ik kan niet inschatten hoe de omgeving eruit ziet, kruising of niet, maar zie wel de schaduwen van de bomen.. Die vallen in mijn ogen in een gelijke richting en hadden 90 graden gedraaid moeten worden.

George
Tja, sorry George, hoopte dat mijn schetsje dat juist duidelijker zou maken voor je... het klopt echt :mryellow:
sloot is gespiegeld en dus 90 graden op het origineel (2x45) want 45 graden tov spiegelvlak
schaduwen zijn gespiegeld en dus 0 graden op het origineel (2x0) want evenwijdig aan spiegelvlag = 0 graden

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”