Iedereen z'n camera weer van zomertijd afgehaald?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Iedereen z'n camera weer van zomertijd afgehaald?

Bericht door Patrick » ma okt 31 2011 2:54 pm

hoorn666 schreef:Gewoon op UTC zetten, kun je altijd terugrekenen hoe laat het was, ook op vakantie.
Maar wat een ophef over dat uurtje, het hele forum in paniek, het bestuur moet ingrijpen :?:
Welk forum is in paniek? :shock: :shock: :shock:

Ik vind het fijn als mijn camera op tijd staat. Ik vergeet het wel eens. Dus toen ik eraan dacht heb ik gelijk mijn vrienden hier op het forum even getracht te helpen herinneren. Sorry als dat je een gevoel van onbehagen heeft bezorgd... :wink2:

Goed punt trouwens van Flitslicht: voor geotagging is het inderdaad ook een stuk beter als het goed staat! Of op z'n minst hetzelfde fout als je tagger.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma okt 31 2011 6:09 pm

flitslicht schreef:Het is vooral belangrijk als je, zoals ik, je foto's geotagged met een losse GPS unit.

Ik had het dan ook al zaterdagavond gedaan.

Met de GPS Unit past ie automatsch z'n tijd aan aan de hand van het GPS signaal.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 31 2011 6:37 pm

Maar daarmee staat de klok van de camera nog niet goed. Flitslicht heeft het over een "losse" GPS Unit.
Die staat niet in verbinding met de camera. Achteraf op de PC wordt de GPS-data pas aan de EXIF-info van de opnamen toegevoegd. Als de tijd van opnamen niet correspondeert met de tags van de GPS-data, is er van een juiste plaatsbepaling dus helemaal geen sprake.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma okt 31 2011 6:38 pm

Léon Obers schreef:Maar daarmee staat de klok van de camera nog niet goed. Flitslicht heeft het over een "losse" GPS Unit.
Die staat niet in verbinding met de camera. Achteraf op de PC wordt de GPS-data pas aan de EXIF-info van de opnamen toegevoegd. Als de tijd van opnamen niet correspondeert met de tags van de GPS-data, is er van een juiste plaatsbepaling dus helemaal geen sprake.

Duidelijk; ik meen dat hij het had over de Nikon GPS unit.
Eroe Nazionale

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma okt 31 2011 6:48 pm

Gobert schreef:
flitslicht schreef:Het is vooral belangrijk als je, zoals ik, je foto's geotagged met een losse GPS unit.

Ik had het dan ook al zaterdagavond gedaan.

Met de GPS Unit past ie automatsch z'n tijd aan aan de hand van het GPS signaal.
Da's heel handig, scheelt je per jaar twee keer een waarde in het menu veranderen. De GPS unit heeft ook nadelen tov mijn GPS:

- werkt maar voor één camera tegelijk
- heeft geen ingebouwde Europese topografische kaart met gebouwen en landschapselementen
- heeft geen ingebouwde Europese wegenkaart met autowegen
- heeft geen ingebouwde Benelux fietskaart met fietspaden
- heeft geen ingebouwde Benelux wandelkaart met wandelpaden
- kan niet routeren, dus al helemaal niet als 'topo-zoeker', 'automobilist', 'fietser' of 'wandelaar' (aka 'TomTom' maar dan turbo)
- heeft geen ingebouwd adressenbestand van Europa
- zit constant in de weg op of om de camera ipv op de gewenste plek in de rugzak/stuur/hand
- houdt geen tracklog bij
- is veel minder robuust
- is niet waterdicht
- trekt je camerabatterij leeg ipv goedkope AA's (12 uur per set)
- heeft de rest van de functies van mijn GPS niet die ik af en toe gebruik maar te belastend zijn voor de forumsoftware om allemaal op te schrijven ;-)

maw ik houd het vooralsnog bij mijn vertrouwde GPS-je.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma okt 31 2011 6:57 pm

Ik begrijp het, maar voor de discussie over de meest ideale GPS unit zitten we in het verkeerde topic.
Laatst gewijzigd door Gobert op ma okt 31 2011 7:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Eroe Nazionale

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 31 2011 7:01 pm

Gobert schreef:Ik begrijp het, maar voor de discussie over de meest ideale GPS unit zitten we in het verkeerde topic.
Dan kan je wellicht beter niet het hele bericht nog een keer in een quote zetten... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma okt 31 2011 7:04 pm

Patrick schreef:
Gobert schreef:Ik begrijp het, maar voor de discussie over de meest ideale GPS unit zitten we in het verkeerde topic.
Dan kan je wellicht beter niet het hele bericht nog een keer in een quote zetten... :wink:

Welke quote :)
Eroe Nazionale

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 31 2011 7:15 pm

Gobert schreef:Welke quote :)
Die van "Laatst bijgewerkt door Gobert op 2011-10-31, 19:03, in totaal 1 keer bewerkt."... Lolbroek. Of zien jullie dat als gewone gebruikers niet? :wink:

Zal ik er ondertussen voor zorgen dat ik eind maart ook weer een melding kan doen?

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma okt 31 2011 7:23 pm

Is het alweer wintertijd dan?

:wink:

Maar ook hier staat ie nog gewoon op de wintertijd van vorig jaar - of eigenlijk van het jaar ervoor. :mryellow:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 31 2011 7:42 pm

Voor ieder is het gebruik verschillend. De een hecht er waarde aan, de ander niet.
Doe ik schoolfotografie maak ik net voor aanvang van de werkzaamheden nog een explicite synchronisatie tussen camera en laptop op de seconde af omdat anders de opnametijd verkeerd kan lopen met vastgelegde data op de laptop bij het scannen van een barcode die gekoppeld is aan leerling gegevens.

Vergelijkbaar met de synchronisatie tussen GPS data van Flip en de EXIF-info van opnamen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » ma okt 31 2011 7:48 pm

Tom schreef:Gaat nooit vanzelf geloof ik! Raar eigenlijk, zelfs Windows 95 kon dat al (al kan ik me ergens iets herinneren dat dat pas vanaf OSR2 was, maar zeker weten, nee). Inmiddels beschikt een camera ook wel over meer rekenkracht dan de PC's uit 1996 denk ik.
Zomertijd functie staat standaard op uit. Nu weet ik niet of iedere Nikon deze functie heeft maar zowel mijn D90 als D300s staan ingesteld op zomertijd 'aan'.
Ik vond het nooit zo belangrijk, maar laatst was ik getuige van een ongeluk waar ik gelijk foto's van heb gemaakt. Het slachtoffer was heel blij met het bewijs, foto + juiste data :wink2:
Nog een voordeel, ik heb met 2 camera's de Roparun meegefietst en gefotografeerd. Eenmaal thuis heb ik de foto's van beide camera's op tijd gesorteerd waardoor alles in 1x op volgorde kwam te staan.
in mijn DoKa zie ik niets...

gverhoef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gverhoef » do nov 03 2011 10:01 am

jan schreef:Inderdaad ook bij de nieuwe D7000 nog niet.....
Dank heb ik zeker en magisch exemplaar ;-)

Mijn D7000 stond zondag op de goeie tijd. Begon te twijfelen toen ik je bericht las, de veranderende tijden kunnen iemand tenslotte nogal in de war brengen, maar ook in het menu (setup menu / tijdzone en datum): zomertijd staat op ON en ik heb niets hoeven te veranderen.

Nu mn horloge nog goed zetten. Teveel onduidelijke knopjes en kan de handleiding niet meer vinden. Toch mn camera maar steeds meenemen, heb ik in ieder geval de juiste tijd bij de hand.

Daniël

Bericht door Daniël » do nov 03 2011 11:49 am

hoef ik niet te doen :D
Doet de GP-1 voor me :D

NIKON-187
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door NIKON-187 » do nov 03 2011 2:08 pm

Ik heb de zomertijd-functie ook aanstaan in mijn D90 maar de tijd was niet aangepast. Liep nog gewoon een uur voor. :shock:
Zou toch denken dat het automatisch gaat met die functie. :!: :roll: :!:
Heb de tijd maar handmatig aangepast.

greetz Sander
Nikon D300 + SB700
AF 50mm f1.8
AF-S DX 16-85mm f3,5-5,6G ED VR
AF-S 28-300mm f3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f4,5-5,6G IF-ED VR
Cullmann Magnesit 525M + Nanomax 200T
Meer tassen als gear

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”