zakelijke portretfoto hoofd

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: zakelijke portretfoto hoofd

Bericht door Patrick » vr nov 04 2011 12:56 pm

Apart effect in de bril; er zit een soort "gat" in het hoofd doordat je een stuk wit van de muur gespiegeld ziet in de bril.

Ik mis iets vriendelijks. Het onderwerp ziet er wat geschrokken uit. Er mag best een kleine glimlach zichtbaar zijn wat mij betreft.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 04 2011 1:03 pm

plincky schreef:Probeer het hoofd iets naar voren te brengen. Zo krijg je mindersnel een onderkin. Een reflectie scherm of wit oppervlak vlak onder het hoofd kan ervoor zorgen datonder de kin ook iets belicht word zodat je minder schaduw daar hebt.
Onder een kin kan best schaduw zitten, zou je IMO beter niet te sterk met reflectiemateriaal oplichten, krijgt het een onnatuurlijk licht uitstraling en wordt de verlichting nog platter dan die nu al is. Alleen een andere houding voor de onderkin.
Ik laat mensen meestal zitten op een kruk ---> geen stoel ivm rugleuning, en dan een beetje het lichaam iets voorover leunen in heel de houding (dus met de rug) als ze veel last hebben van onderkinnen. Door de iets naar voor geleunde rug komt het hoofd als vanzelf naar voren, zonder onderkinnen, wat je bij alleen kantelen van het hoofd veel sneller hebt.
Het model zittend op een kruk (en jezelf ook zitten) geeft een meer ontspannen houding bovendien aan zowel het model als jezelf.
Het is meer een "sociale bezigheid" dan staand je "onervaren" modellen fotograferen. Probeer het eens.

Verder dat licht niet zo indirect pal van achteren gebruiken. Als je dan indirect verlicht, stuur het licht dan eens schuin naar één kant naar achteren tegen een muur, zodat het teruggekaatste licht vanuit een bepaalde hoek komt, en dan schaduw geeft aan het model.
Vriendelijke groet, Léon Obers

B.Olthof

Bericht door B.Olthof » za nov 05 2011 5:47 pm

Hallo allen,

Bedankt voor alle reacties. Ik moet nog veel leren en de tijd is krap. Ik heb geen ervaring met flitsers en al helemaal niet met draagbare studio's. Ook voor de 100 foto's is weinig tijd gereserveerd.

Het doel van de foto was belichting en niet een treffend portret schieten. Desalniettemin veel zinnige tips over houding. Over het gat door de bril. Deze bril is zo sterk dat het niet mogelijk is om geen gat in het hoofd te krijgen, tenzij volledig en profile. Met de belichtingstips ga ik aan de slag, en een kruk ga ik regelen. Ik had 45% graden naar achteren geflitst, met ingebouwde diffusieplastic, tegen witte muur en plafond. Ik denk nog iets te hard geflitst.

Genoeg te doen,

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » za nov 05 2011 9:02 pm

Dapper om zo'n opdracht aan te nemen zonder dat je precies weet hoe en wat, ik neem aan dat je ons een rondje doet als het gelukt is? :)

Het licht lijkt me prima, niet heel spectaculair of flatteus.......

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 06 2011 5:31 am

B.Olthof schreef: Het doel van de foto was belichting en niet een treffend portret schieten.
Dat is misschien jouw doel, maar ik kan me niet voorstellen dat zoiets het achterliggende doel is van het bedrijf of organisatie wat jouw de portretten wil laten maken. Wat is hun doel? Daar moet je aan voldoen. Zelfs bij een paar proefopnamen. Dat is namelijk de basis / het vertrekpunt om je opdracht uit te voeren. Lukt dat al niet goed bij die eerste opnamen, heb ik er een hard hoofd in dat het bij de andere personen ineens wel goed zou gaan. Ik ben benieuwd naar het resultaat van de rest.
Vriendelijke groet, Léon Obers

B.Olthof

Bericht door B.Olthof » zo dec 18 2011 7:11 pm

Hallo allen,

Ik heb de 80 portretfoto's gemaakt in een automatisch verlichte ruimte, zie begin van dit draadje. Heb veel geleerd van dit draadje. Het was een van de manieren om snel informatie te vergaren.Ik had beloofd het resultaat te laten zien. Zie hieronder. Opmerkingen zijn welkom.

Afbeelding
X_B_7133 by bo foto, on Flickr

Afbeelding
X_B_7220 by bo foto, on Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”