De twijfel slaat toe bij aanschaf D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Martin

Re: De twijfel slaat toe bij aanschaf D7000

Bericht door Martin » zo nov 06 2011 7:14 pm

Patrick schreef:Wat zou je willen kopen aan objectieven? Lijkt me dat je al een aardige set hebt. Een betere standaardzoom? Die hebben ook gewoon AFS ingebouwd...
Ja dat is dan wel zo, maar meestal niet 2e hands te verkrijgen en/of heel prijzig.
En dan hoef ik er verder niet op te letten of het wel een af-s is en zo is de keuze makkelijker.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » zo nov 06 2011 7:26 pm

AF-S kan soms de voorkeur hebben als je snellere AF wilt.
En de mogelijkheden van een D5100 en D7000 kun je op diverse sites met elkaar te vergelijken.
Verder kun je naar een winkel gaan en er eens eentje vasthouden.

Martin

Bericht door Martin » zo nov 06 2011 7:34 pm

JanR schreef:AF-S kan soms de voorkeur hebben als je snellere AF wilt.
Verder kun je naar een winkel gaan en er eens eentje vasthouden.
Dit heb ik al een hele poos geleden gedaan, het verschil met formaat en gewicht is in vergelijking met een D5100 niet zo groot.
En de mogelijkheden van een D5100 en D7000 kun je op diverse sites met elkaar te vergelijken.
Ja sluitertijd is sneller, spatwaterdicht, sneller opstarten, betere vieuwfinder, meer focuspunten, enz.

Dit allemaal weet ik al.

Ik wil niet voor niets overstappen, maar twijfel dus nu vanwege alle problemen van de D7000

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » zo nov 06 2011 7:43 pm

Ok je weet de verschillen, je geeft als belangrijkste reden de ingebouwde AF motor aan.
Lijkt mij dat je het precies weet.

Maar net als met inhalen, bij twijfel niet doen

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » zo nov 06 2011 7:45 pm

Volgens mij zijn er meer dan genoeg tevreden D7000-gebruikers. Ik ben daar ook één van.
Ik denk dat je je 1)niet gek moet laten maken en 2)mensen die ONtevreden zijn zullen dat sneller uitspreken dan mensen die wél tevreden zijn.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

polleke666

Bericht door polleke666 » zo nov 06 2011 8:07 pm

Dreamlogic schreef:Volgens mij zijn er meer dan genoeg tevreden D7000-gebruikers. Ik ben daar ook één van.
Ik denk dat je je 1)niet gek moet laten maken en 2)mensen die ONtevreden zijn zullen dat sneller uitspreken dan mensen die wél tevreden zijn.
Dat is waar maar je moet wel een goed gevoel over een kamera hebben het zijn tenslotte dure aankopen.Je moet je inderdaad niet gek laten maken. De één zegt dit en de ander zegt dat.Ik heb zelf getwijveld tussen de D300s en D7000. Ik ben voor de D300s gegaan maar ik weet zeker dat de D7000 ook een fantastische kamera is. :)

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » zo nov 06 2011 8:15 pm

Ik denk dat veel mensen die voor de keuze D7000 of D300s staan aan het twijfelen zijn.
Er is genoeg geschreven over de verschillen en de overeenkomsten, en de ene camera is denk ik niet beter dan de andere. Het is natuurlijk een dooddoener om te zeggen dat de fotograaf het verschil maakt, maar het is eigenlijk wel zo.
De twijfel komt vermoedelijk omdat men zegt dat de D300s tot de semi-pro lijn behoort, en de D7000 een high-end consumer camera is.
Als koper zou je wellicht het gevoel kunnen krijgen dat het gras aan de overkant altijd groener is. "Ik heb nu de D7000 gekocht, maar zou die andere camera (duurder ook nog) toch niet nog iets beter zijn?"

Als ik TO was zou ik nog even bij de D5100 blijven.
En als je toch een stapje beter wil, waarom dan niet eens kijken naar een (gebruikte)D90?
Volgens mij is deze camera 'een aflopende zaak' (ook de D300s gaat eruit volgens mij) en gaat-ie in december nog wel wat in prijs zakken.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

polleke666

Bericht door polleke666 » zo nov 06 2011 8:27 pm

Ik vind wel dat de D300s degelijker gebouwd is dan de D7000. Ook de grip van de D300s (voor mensen met grote handen zoals ik) is beter.De prijs verschillen vallen ook wel mee scheelt maar ca 150 euro.
Maar dit zijn allemaal persoonlijke voorkeuren.Het zijn alle twee fantastische kamera's.
En natuurlijk komt er weer een opvolger van de D300s maar dat geldt voor iedere kamera.
Dat heet "ontwikkeling".
Een collega van mij heeft de D90 en is daar nog steeds erg happy mee en denkt er niet aan om wéér een andere te kopen.
:)

oud0001

Bericht door oud0001 » zo nov 06 2011 8:39 pm

Ik lees zeer veel aannamen.
De aanname dat de ene er uit gaat en de andere niet etc.

Het enige feit waardoor de TS twijfelt zijn de klachten die er over de D7000 zijn.
Dat zijn de feiten. Afgaande op die feiten zou ik niet twijfelen maar, de D7000 zeker niet aanschaffen.
Die gok nemen is een te kostbare gok.
Welke het dan moet worden is aan de TS.

Ik heb geleerd om niet te gokken. Bij twijfel niet doen is mijn devies en daarmee ben ik nog niet op de koffie gekomen.
Elke bezitter van een D7000 zal zeggen dat er niets mis is met de camera. Klopt, met de zijne/hare niet. Die camera is geweldig maar, hoe lang nog?
Als het toch structurele problemen zijn kunnen deze zich ook later nog openbaren. Niemand kan dat concreet beantwoorden.
Ik zeg niet dat het zo is maar, sluit het ook niet uit.

Misschien toch iets om goed over na te denken?

polleke666

Bericht door polleke666 » zo nov 06 2011 8:52 pm

martin65 schreef:Ik zat er ook aan te denken om eind van het jaar een D7000 aan te schaffen.
Als ik het zo lees hier allemaal heb ik toch ernstige twijfels of het wel een goede zet is.

Ik moet er nog maar eens stevig over nadenken.
De D5100 is toch ook een geweldige kamera.
Ik zou daar lekker een tijdje door mee fotograferen.
Ik denk dat men téveel naar de technische ontwikkelingen kijkt dan gewoon lekker fotograferen tijdens een wandeling of reis.
De tegenwoordige digitale kamera's zijn wel zo ontwikkeld dat de gemiddelde amateur er fantastische foto's mee kan maken.
Ik zou lekker nog even met de D5100 doorgaan. :)

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » zo nov 06 2011 9:06 pm

Ga met Polleke mee.

Zelf onlangs de D3100 en D7000 met de hier aanwezige lenzen vergeleken in RAW - Nikkor 18-105mm, Nikkor 18-200mm, 35mm, 70-300 mm.
Het verschil was beduidend minder dan verwacht. Wel iets in de hoeveel opgenomen lichtwaardes, maar op de gemaakte foto's - op deze monitor - niets noemenswaardig. Curves in Photoshop vond ik ook niet verrasend verschillend tussen beide camera's.
Lijkt me dat de D5100 zeker niet onder zal doen!
Wel het eenvoudiger handmatig gebruik van de D5100 tov de D3100 zou een doorslag kunnen zijn de D5100 te houden.

Vlekjes zijn op deze D7000 overigens niet terug gekomen - ergens in een ander toppic over geschreven begin vorig jaar.

Groet, Jeroen

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door breimer » zo nov 06 2011 9:37 pm

je hebt het noodige glaswerk. :idea:
en niet heel veel nieuws nodig hebt.
wil je meer kwaliteit , dan is er m.i. nog wel wat te koop: :o
bv de 16-85 vr of een 2.8 18-50 van b.v tamron.( als bacis objectief)

verschilen tussen de d5100 en de d7000 zijn er. :!:
feit is:
dat ze de zelde sensor hebben, die bij de d5100 nog iets verbeterd is.
dat er zeer regelmatig problemen zijn met de d7000.

persoonlijk vermoed ik dat dat mogenlijk aan de kombinatie met de 38 scherpstelpunten en de sensor licht.
maar meer dan een vermoeden is het niet.

kortom als je wil investeren doe dat in beter glas werk, en nu niet in een d7000.
welicht word er softweare matig wel een en ander opgelost, dan kan het altijd nog.

vr gr

Bert Harry
een tevreden d90 bezitter.

polleke666

Bericht door polleke666 » zo nov 06 2011 9:37 pm

Meer tecniek en mogelijkheden op een kamera kan ook weer meer risico op gebreken met zich meenemen.
Soms mis ik m'n eerste auto een Renault 5.
Lekker eenvoudig maar deed het altijd !
Veel plezier aan beleeft. :mryellow:

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » zo nov 06 2011 10:17 pm

martin65 schreef:Ik zat er ook aan te denken om eind van het jaar een D7000 aan te schaffen.
Als ik het zo lees hier allemaal heb ik toch ernstige twijfels of het wel een goede zet is.
Ik moet er nog maar eens stevig over nadenken.
Al ken ik hem enkel maar van een kennis kan ik zeggen dat de D7000 is een prima camera is.
Hij ligt voor mij hetzelfde in de hand als mijn, nog steeds geliefde, D90.
Een jaar terug wilde ik naast mijn D90 een andere body en logischer wijze werd dat, door de prestaies, de D7000.
Maar mijn 1.92cm lengte en wat grote handen kozen uiteindelijk voor de D300s.............
Tot op heden geen seconde spijt van gehad. Mijn motto, (na het lezen van diverse reviews) kijk niet naar anderen, en ga vooor je gevoel.. :wink:
in mijn DoKa zie ik niets...

winterkoning

Bericht door winterkoning » zo nov 06 2011 10:33 pm

Nou, ik zou me niet al te veel zorgen maken. Als de uitrusting van de D7000 je meer aanspreekt dan die van de andere camera's op je wensenlijstje, dan zou ik hem zeker aanschaffen.

Ik heb zelf een D7000, heb mijn D90 verkocht en ben heel erg tevreden. Ik vermoed dan ook dat de verhalen die je wel eens leest of zogenaamde maandagochtend exemplaren zijn of zijn gekocht door onervaren fotografen.
De camera is wat ingewikkelder en je moet hem dus echt even leren kennen, in ieder geval was dat voor mij zo omdat hij gewoon uitgebreider is dan de D90.

Maar een geweldige camera en de foto's zijn haar en haar scherp !

groetjes
Lian

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”