Coating versleten op de metalen delen van de 70-200Vr

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Coating versleten op de metalen delen van de 70-200Vr

Bericht door emdeklerk » wo nov 16 2011 7:01 pm

Volgens mij wordt er bij Nikon niet gelakt of gespoten maar wel gewerkt met poeder-coating.
Het bijwerken van grote kale plekken op wat eerst een egaal zwart vlak was zul je altijd blijven zien.
Volgens mij wordt het wel eens gedaan. Ook door sommige onafhankelijke reparateurs.
Vraag het eens bij dhr. Nabarro van Japan Camera in Wassenaar.

Geheel terzijde een anecdote.
Bij een mij bekende - en ook landelijk bekende! - zaak in tweedehandsspullen in Den Haag (al jaaaaren geleden verhuisd naar Capelle aan den IJssel en van naam veranderd...) werd ieder kaal plekje op een zwarte camera keurig bijgewerkt met een mengsel van twee soorten rijwiellak. Ik meen me te herinneren dat de wat mat-zwarte lak van Koga Myiata 1:1 werd gemengd met de wat glanzender lak van Gazelle of Batavus en zo het voor Nikon meest bevredigende resultaat opleverde. En inderdaad: je moest goed kijken om de vakkundig bijgewerkte hoekjes op een F, een F2 of een Nikkormat te zien. Dat was natuurlijk nog de tijd dat de messing body van een camera al snel zichtbaar werd op de slijtplekken. De echte liefhebber liet het patina natuurlijk liever zichtbaar, het was immers vaak met hard werken zo gekomen. Goede oude tijd.

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lock » wo nov 16 2011 9:09 pm

Patrick schreef:Al eens aan iets als dit gedacht? http://www.sun-sniper.com/
Prijzig ding maar de steel is wel wat voor een verjaardag. :)

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » wo nov 16 2011 9:13 pm

emdeklerk schreef:Volgens mij wordt er bij Nikon niet gelakt of gespoten maar wel gewerkt met poeder-coating.
Het bijwerken van grote kale plekken op wat eerst een egaal zwart vlak was zul je altijd blijven zien.
Volgens mij wordt het wel eens gedaan. Ook door sommige onafhankelijke reparateurs.

Bij een mij bekende - en ook landelijk bekende! - zaak in tweedehandsspullen in Den Haag (al jaaaaren geleden verhuisd naar Capelle aan den IJssel en van naam veranderd...) werd ieder kaal plekje op een zwarte camera keurig bijgewerkt met een mengsel van twee soorten rijwiellak. Ik meen me te herinneren dat de wat mat-zwarte lak van Koga Myiata 1:1 werd gemengd met de wat glanzender lak van Gazelle of Batavus en zo het voor Nikon meest bevredigende resultaat opleverde. En inderdaad: je moest goed kijken om de vakkundig bijgewerkte hoekjes op een F, een F2 of een Nikkormat te zien. Dat was natuurlijk nog de tijd dat de messing body van een camera al snel zichtbaar werd op de slijtplekken. De echte liefhebber liet het patina natuurlijk liever zichtbaar, het was immers vaak met hard werken zo gekomen. Goede oude tijd.
Antwoord uit Beverwijk:
Nee helaas bestaat er geen verf voor objectieven en camera's. De enige optie is om het betreffende onderdeel te vervangen.

Mengen van de twee fietslakken is zeker geen slecht idee. Ik kreeg een tip van iemand: zwarte hammerite hamerslag (metaallak). Busje van 400 ml kost ongeveer 13 euro, dus het is zeker niet te duur om het een keer te proberen.

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » wo nov 16 2011 9:33 pm

lock schreef:
emdeklerk schreef:Volgens mij wordt er bij Nikon niet gelakt of gespoten maar wel gewerkt met poeder-coating.

Antwoord uit Beverwijk:
Nee helaas bestaat er geen verf voor objectieven en camera's. De enige optie is om het betreffende onderdeel te vervangen.

Mengen van de twee fietslakken is zeker geen slecht idee. Ik kreeg een tip van iemand: zwarte hammerite hamerslag (metaallak). Busje van 400 ml kost ongeveer 13 euro, dus het is zeker niet te duur om het een keer te proberen.

Hammerite heeft een afwijkende oppervlaktestructuur.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 16 2011 9:54 pm

lock schreef:
??? Welke steel? :shock: :shock: :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo nov 16 2011 9:55 pm

Voor wie echt wil gaan experimenteren schijnt deze verf het heel aardig te doen (info geplukt uit een draadje op Nikongear)
http://www.ebay.com/itm/VHT-Wrinkle-Plu ... 500wt_1363
Wel ff het nodige afplakken :mryellow:

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » wo nov 16 2011 10:11 pm

Patrick schreef:
lock schreef:
??? Welke steel? :shock: :shock: :shock:
SNIPER-STRAP "THE STEEL"

Sorry voor de verwarring :|

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » wo nov 16 2011 10:50 pm

Zijn dat niet gewoon gebruikssporen. :shock:

Zoiets van rimpels bij wat oudere mensen trots op hun ervaring en werkzame leven.

Ik zeur er wel eens vaker over, maar als je mijn oude F2as in de vitrine hier bekijkt, daar zit niet veel lak meer op, na 27 jaar gebruik.

http://www.naturfotograf.com/index2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En klik dan maar eens op "lenses"
Bjorn Rorslett zijn gebruiks-sporen
:D :D :D

Als het in nieuwstaat moet blijven laat het dan braaf in je tas zitten.
Ik heb zoiets van, functioneert het nog goed geen beschadigingen die het beeld beinvloeden, mooi.
De rest is bijzaak.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » wo nov 16 2011 10:58 pm

Skippy schreef:Voor wie echt wil gaan experimenteren schijnt deze verf het heel aardig te doen (info geplukt uit een draadje op Nikongear)
http://www.ebay.com/itm/VHT-Wrinkle-Plu ... 500wt_1363
Wel ff het nodige afplakken :mryellow:
De wrinkle doet het 'm denk ik.
Maar zoiets heb ik ook gezien bij een autoonderdelenzaak (Brezan). Wel een ander merk natuurlijk.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » do nov 17 2011 11:19 am

D. Haaksma schreef:Zijn dat niet gewoon gebruikssporen. :shock:

Zoiets van rimpels bij wat oudere mensen trots op hun ervaring en werkzame leven.
Als het in nieuwstaat moet blijven laat het dan braaf in je tas zitten.
Ik heb zoiets van, functioneert het nog goed geen beschadigingen die het beeld beinvloeden, mooi.
De rest is bijzaak.
Gun iedereen zijn tik. Ik vind die kale plekken lelijk. Ook als het uit de tas komt. En uiteraard komt het de verkoopwaarde ten goede. Vandaag de dag heb je gewoon een klein vermogen in dit soort apparatuur zitten.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do nov 17 2011 11:23 am

lock schreef:En uiteraard komt het de verkoopwaarde ten goede.
Nogmaals: ik twijfel daar sterk aan.

hoorn666
Forumlid
Forumlid

Bericht door hoorn666 » do nov 17 2011 11:32 am

Tom schreef:
Ik ook. Als ik iets duurs koop en goed bekijk en dan vervolgens "vreemde reparatietechnieken" zie ga ik twijfelen aan de rest, zoals aan het binnenwerk dat wel van belang is.
Ik krijg dan waanbeelden wat daar geprobeerd is om de zaak visueel schoon te krijgen, wasmachine/compressor/nagels :shock:
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

sjoppen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sjoppen » do nov 17 2011 3:58 pm

Ik ben wel benieuwd hoe die slijtplek eruit ziet, heb je een plaatje?
Wil je die structuurachtige afwerking eraf slijten dan moet je hem toch wel heel veel gebruiken mijninziens.
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » do nov 17 2011 5:36 pm

hoorn666 schreef:
Tom schreef:
Ik ook. Als ik iets duurs koop en goed bekijk en dan vervolgens "vreemde reparatietechnieken" zie ga ik twijfelen aan de rest, zoals aan het binnenwerk dat wel van belang is.
:
Tja, ik zou gaan twijfelen als ik zie dat op allerlei plekjes de verf eraf gesplinterd is. Heeft de gebruiker lopen gooien ermee ? Is er misschien iets mis aan de binnenkant ? Etc.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do nov 17 2011 5:47 pm

lock schreef:
Tja, ik zou gaan twijfelen als ik zie dat op allerlei plekjes de verf eraf gesplinterd is. Heeft de gebruiker lopen gooien ermee ? Is er misschien iets mis aan de binnenkant ? Etc.
Dan is het gewoon een 'eerlijk' ding, zoals ik het zo vaak op marktplaats genoemd zie staan.

Verder mag je natuurlijk zelf weten wat je met je eigen apparatuur doet, zo ben ik dan ook wel weer :D

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”