D7000 - Scherpere foto's

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D7000 - Scherpere foto's

Bericht door Patrick » ma nov 21 2011 11:55 am

hoorn666 schreef:
Léon Obers schreef:
hoorn666 schreef:maar met verscherping verwijder je informatie
Dat is niet juist. Verscherping verhoogt alleen het contrast op de randen van details.
Ja dat bedoelde ik ook. Bij scherpe overgangen wordt de overgang nog groter gemaakt. De oorspronkelijke waarde is weg.
Lekker belangrijk. Je schiet natuurlijk in NEF formaat en je kan het precies zo zetten als je wilt. En als je je bedenkt, dan pas je het gewoon weer aan... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 21 2011 11:58 am

Ik schat zo in dat het gebruik van NEF voor de TS wat later aan de orde komt in zijn ontdekkingstocht met zijn D7000. :wink2:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 21 2011 12:12 pm

Léon Obers schreef:Ik schat zo in dat het gebruik van NEF voor de TS wat later aan de orde komt in zijn ontdekkingstocht met zijn D7000. :wink2:
Blijf ik vreemd vinden. Met NEF werken is juist makkelijker dan direct op JPG schieten. Je kan je tenminste wat foutjes permitteren. Ik moet er niet aan denken een hele set te schieten op standje "lamplicht" terwijl ik buiten rondloop. Alles is blauw en dat krijg je vanaf JPG nooit meer goed. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer voordelen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door hoorn666 » ma nov 21 2011 12:22 pm

Lekker belangrijk
Wellicht wel, ik vind dit overigens een botte opmerking, terwijl er door meerdere mensen geprobeerd wordt uit te leggen wat er kan gebeuren of gebeurt bij verscherping en de verwarring daarover.
Maar goed succes verder.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » ma nov 21 2011 12:25 pm

Patrick schreef:
Léon Obers schreef:Ik schat zo in dat het gebruik van NEF voor de TS wat later aan de orde komt in zijn ontdekkingstocht met zijn D7000. :wink2:
Blijf ik vreemd vinden. Met NEF werken is juist makkelijker dan direct op JPG schieten. Je kan je tenminste wat foutjes permitteren. Ik moet er niet aan denken een hele set te schieten op standje "lamplicht" terwijl ik buiten rondloop. Alles is blauw en dat krijg je vanaf JPG nooit meer goed. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer voordelen.
Wow! :shock: Ik hou het voorlopig nog even bij testen met RAW i.p.v. Jpeg en hopelijk kan ik over een tijdje ook met jullie mee 'praten' :D

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » ma nov 21 2011 1:24 pm

Léon Obers schreef:Het werkt het makkelijkste om je bij Nikon Nederland te registreren, en je camera en lenzen in die registratie op te nemen.
Dan kun je een PDF-handleiding downloaden, en sneller en makkelijker de hoofdstukken opzoeken waar je specifiek vragen over hebt.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list" onclick="window.open(this.href);return false;
Blz. 134 van de handleiding.
Hallo Leon,

Heb nog meer geleerd dankzij jouw tip om de handleidingen te downloaden! Mijn Nikkor 300mm lens stond bij mij altijd op FULL i.p.v. groter dan 3 aangezien ik dacht dat dat tekentje KLEINER dan 3 betekende.
Wellicht dat dit ook nog wat uitmaakt aangezien de vogels die ik fotografeer nooit dichterbij zitten dan 3 meter. ( Was het maar zo.. )
Dit stond dus verkeerd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 21 2011 1:52 pm

hoorn666 schreef:
Lekker belangrijk
Wellicht wel, ik vind dit overigens een botte opmerking, terwijl er door meerdere mensen geprobeerd wordt uit te leggen wat er kan gebeuren of gebeurt bij verscherping en de verwarring daarover.
Maar goed succes verder.
Het is wellicht wat joviaal geformuleerd, maar ik probeer natuurlijk gewoon een punt te maken. Schiet in NEF en je kan dit achteraf allemaal naar behoefte instellen/aanpassen. Waarom maak je het jezelf zo moeilijk door in JPG te schieten...

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » ma nov 21 2011 2:06 pm

Patrick schreef:
hoorn666 schreef:
Lekker belangrijk
Maar goed succes verder.
Het is wellicht wat joviaal geformuleerd, maar ik probeer natuurlijk gewoon een punt te maken. Schiet in NEF en je kan dit achteraf allemaal naar behoefte instellen/aanpassen. Waarom maak je het jezelf zo moeilijk door in JPG te schieten...
Hallo Patrick,

Het wordt voor mij steeds interessanter. Als ik het goed begrijp is NEF een soort RAW bestandsindeling voor Nikon gebruikers?
Moet ik hier gewoon RAW voor instellen in mijn D7000 of moet ik hiervoor echt ergens NEF instellen? Ik ben de camera nog helemaal aan het verkennen, dus moet nog heel veel leren. Ik maak met bewerken overigens gebruik van ViewNX 2. Volgens Google leest dit programma ook NEF bestanden.

Alvast bedankt voor jouw uitleg.

Mvg. Matthieu

hoorn666
Forumlid
Forumlid

Bericht door hoorn666 » ma nov 21 2011 2:28 pm

Hoi Matthieu,

yep NEF is een Nikon RAW formaat (ik zeg met nadruk een in plaats van het).
Ik weet niet hoe het met jouw engels is, maar er zijn verschillende heel interessante boeken te vinden met meer dan een uitleg over de knopjes.
Ik vind zelf "Mastering the Nikon D7000" van Darrell Young onder andere heel nuttig.
Er zijn er overigens meer. Je zou ook naar wat meer elementaire informatie over digitale camera's en technieken kunnen zoeken, vaak geeft dit wat extra achtergrond om daarna gericht op de D7000 toe te passen.

M.vr.gr.

Alex
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » ma nov 21 2011 2:49 pm

hoorn666 schreef:Hoi Matthieu,

yep NEF is een Nikon RAW formaat (ik zeg met nadruk een in plaats van het).
Ik weet niet hoe het met jouw engels is, maar er zijn verschillende heel interessante boeken te vinden met meer dan een uitleg over de knopjes.
Ik vind zelf "Mastering the Nikon D7000" van Darrell Young onder andere heel nuttig.
Er zijn er overigens meer. Je zou ook naar wat meer elementaire informatie over digitale camera's en technieken kunnen zoeken, vaak geeft dit wat extra achtergrond om daarna gericht op de D7000 toe te passen.

M.vr.gr.

Alex
Hoi Alex,

Bedankt, ik zal mij hier een verder in gaan verdiepen.
Ik fotografeer het meeste roofvogels en als ik een middag op pad ga zijn het toch maximaal 10 a 20 foto's die echt de moeite waard zijn, dus prima om achteraf te bewerken Daarbij moet je veel geluk hebben en heb je soms een goede compositie maar is de foto niet optimaal of onscherp wat in sommige gevallen dan met RAW alsnog te corrigeren valt.

Voorbeeld:
https://skydrive.live.com/?cid=2d80ba2e ... 1302&sff=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Als het goed is moet de link werken ( Heb de machtiging ingetrokken )

Super mooie compositie, alleen verre van scherp. Met RAW had ik er wellicht achteraf iets meer uit kunnen halen.
Ik ga het allemaal eens uit testen! :-)

Mvg. Matthieu

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 21 2011 3:03 pm

MattvanIJpen schreef: Als het goed is moet de link werken ( Heb de machtiging ingetrokken )
Helaas, nog steeds wordt om registratie gevraagd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JanR
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » ma nov 21 2011 3:11 pm

Léon Obers schreef:
MattvanIJpen schreef: Als het goed is moet de link werken ( Heb de machtiging ingetrokken )

Dat maakt volgens mij niks uit, het is onderdeel van Windows Live, dus je hebt een account nodig om het te zien.
Met machtigingen bepaal je alleen wie wat mag zien, staat los van je account in de windows cloud.

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » ma nov 21 2011 3:24 pm

JanR schreef:
Léon Obers schreef:

Dat maakt volgens mij niks uit, het is onderdeel van Windows Live, dus je hebt een account nodig om het te zien.
Met machtigingen bepaal je alleen wie wat mag zien, staat los van je account in de windows cloud.
Mmm... Lastig... Ik krijg de foto ook niet hierin geplakt terwijl ik soms wel fotó's voorbij zie komen in het forum....

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » di nov 22 2011 5:03 pm

Hoi Alex,

Bedankt, ik zal mij hier een verder in gaan verdiepen.
Ik fotografeer het meeste roofvogels en als ik een middag op pad ga zijn het toch maximaal 10 a 20 foto's die echt de moeite waard zijn, dus prima om achteraf te bewerken Daarbij moet je veel geluk hebben en heb je soms een goede compositie maar is de foto niet optimaal of onscherp wat in sommige gevallen dan met RAW alsnog te corrigeren valt.

Super mooie compositie, alleen verre van scherp. Met RAW had ik er wellicht achteraf iets meer uit kunnen halen.
Ik ga het allemaal eens uit testen! :-)

Mvg. Matthieu[/quote]

Niet dus. Als de foto niet scherp is, kun je ook niks meer opknappen.
De D7000 is een behoorlijk complexe camera, die vraagt om een zekere mate van fotografische kennis, die jij je duidelijk nog eigen moet maken. Schieten in NEF is zeker wel aan te bevelen, want belichtingsfouten, of een verkeerde witbalans kun je wel via nabewerking weer (redelijk) goed krijgen. Een zekere onscherpte is ook nog wel te camoufleren, maar als je er echt naast hebt gezeten met de scherpstelling, is het over.
Ik heb zelf in het begin ook nogal wat problemen gehad met de scherpte, en heb daarom de AF nu op AF-S, of bij vogels e.d. op AF-C staan, en nooit op AF-A. Bovendien in het menu bij instellingen de scherpte op 4, dan doet de camera wel wat aan verscherpen, maar niet te uitbundig. Ook kun je natuurlijk kijken of jouw objectieven last hebben van front of back focus, maar de twee die jij noemt zullen daar niet zo gouw last van hebben.
Ik zou als ik jou was eens kijken of er ergens bij jou in de buurt cursussen worden gegeven in digitale fotografie, dan kun je veel directer antwoorden krijgen op al je vragen.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » di nov 22 2011 8:02 pm

Als je twijfels hebt kun je ook nog contact opnemen met NSP (nikon service point) in Beverwijk. Dan vragen zij je om een aantal onbewerkte RAW afbeeldingen naar hen toe te mailen.
Dit dien je te doen in de meest standaard instelling. Dan beoordelen zij aan de hand van die afbeeldingen of er al dan niet een afwijking in je camera zit. Bij twijfel zullen zij vragen om je camera en Nikon objectieven op te sturen. Ze controleren dan de camera en objectieven en zullen eventuele afwijkingen direct verhelpen.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”