Hoi Alex,
Bedankt, ik zal mij hier een verder in gaan verdiepen.
Ik fotografeer het meeste roofvogels en als ik een middag op pad ga zijn het toch maximaal 10 a 20 foto's die echt de moeite waard zijn, dus prima om achteraf te bewerken Daarbij moet je veel geluk hebben en heb je soms een goede compositie maar is de foto niet optimaal of onscherp wat in sommige gevallen dan met RAW alsnog te corrigeren valt.
Super mooie compositie, alleen verre van scherp. Met RAW had ik er wellicht achteraf iets meer uit kunnen halen.
Ik ga het allemaal eens uit testen!
Mvg. Matthieu[/quote]
Niet dus. Als de foto niet scherp is, kun je ook niks meer opknappen.
De D7000 is een behoorlijk complexe camera, die vraagt om een zekere mate van fotografische kennis, die jij je duidelijk nog eigen moet maken. Schieten in NEF is zeker wel aan te bevelen, want belichtingsfouten, of een verkeerde witbalans kun je wel via nabewerking weer (redelijk) goed krijgen. Een zekere onscherpte is ook nog wel te camoufleren, maar als je er echt naast hebt gezeten met de scherpstelling, is het over.
Ik heb zelf in het begin ook nogal wat problemen gehad met de scherpte, en heb daarom de AF nu op AF-S, of bij vogels e.d. op AF-C staan, en nooit op AF-A. Bovendien in het menu bij instellingen de scherpte op 4, dan doet de camera wel wat aan verscherpen, maar niet te uitbundig. Ook kun je natuurlijk kijken of jouw objectieven last hebben van front of back focus, maar de twee die jij noemt zullen daar niet zo gouw last van hebben.
Ik zou als ik jou was eens kijken of er ergens bij jou in de buurt cursussen worden gegeven in digitale fotografie, dan kun je veel directer antwoorden krijgen op al je vragen.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.