Op zoek naar een geschikte flitser voor D5000
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Op zoek naar een geschikte flitser voor D5000
Metz is in ieder geval een echt flitsermerk. Een van de weinige merken die ik zou overwegen als ik bij Nikon zelf niet zou kunnen slagen.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Ikzelf gebruik de Metz 36 op een D3000. Voordeel: prijs. 2e Voordeel: werkt met i-TTL
Nadeel: kop draait alleen omhoog, niet zijwaarts.
Nadeel-2 (misschien) het handmatige verstellen van de zoom. Zelf heb ik de kop bijna altijd op "groothoek" staan. Ik zie weinig verschil.
Wel een nadeel wanneer je "inzoomt"met de flits kop en je gaat daarna naar groothoek (met je lens) en je vergeet de kop te verzetten, dan heb je donkere randen om je foto.
Ikzelf heb de -4 en niet de -5
De -4 heeft geen diffuser meegeleverd, de -5 wel.
Wanneer je een losse diffuser koopt ben je zo'n 20 Euro kwijt
Omdat ik 20 Euro wel erg veel vindt voor een plastic kapje heb ik er zelf eentje gemaakt:
een plaatje van het 1e prototype:
http://www.flickr.com/photos/wimvanderg ... 7839207594
Inmiddels heb ik de randen dicht gemaakt (met hotmelt). Resultaat valt mij zeker niet tegen.
Ik heb mijn flitser bij de MM gekocht voor (uit m'n geheugen) 72 of 79 Euro
Succes met je keuze.
Nadeel: kop draait alleen omhoog, niet zijwaarts.
Nadeel-2 (misschien) het handmatige verstellen van de zoom. Zelf heb ik de kop bijna altijd op "groothoek" staan. Ik zie weinig verschil.
Wel een nadeel wanneer je "inzoomt"met de flits kop en je gaat daarna naar groothoek (met je lens) en je vergeet de kop te verzetten, dan heb je donkere randen om je foto.
Ikzelf heb de -4 en niet de -5
De -4 heeft geen diffuser meegeleverd, de -5 wel.
Wanneer je een losse diffuser koopt ben je zo'n 20 Euro kwijt
Omdat ik 20 Euro wel erg veel vindt voor een plastic kapje heb ik er zelf eentje gemaakt:
een plaatje van het 1e prototype:
http://www.flickr.com/photos/wimvanderg ... 7839207594
Inmiddels heb ik de randen dicht gemaakt (met hotmelt). Resultaat valt mij zeker niet tegen.
Ik heb mijn flitser bij de MM gekocht voor (uit m'n geheugen) 72 of 79 Euro
Succes met je keuze.
- jos50
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Je Kunt Mischien ook kijken voor een nkon SB 400 als echt onder de 100 eurie wilt blijven
Niet geschoten is altijd mis
Nikon D3100 Nikon 18-55 vr Nikon 55-300 vr
http://www.flickr.com/photos/josrol/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon D3100 Nikon 18-55 vr Nikon 55-300 vr
http://www.flickr.com/photos/josrol/" onclick="window.open(this.href);return false;
Allen in ieder geval erg bedankt voor jullie input.
Zonder dat had ik waarschijnlijk een goedkope merk/model gekozen die of niet goed had geweest. of uberhaupt niet werkbaar zou zijn.
De beslissing is aan mijn zijde genomen.
http://www.cameranu.nl/nl/Flitsers/Metz ... 85_132894/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb net de Metz Mecablitz 44 AF-1 Nikon voor € 139,= aangeschaft. Voor mijn D5000
Nu nog wachten tot de bezorging ervan.
Ik zat nog even te stoeien of ik de 36 zou nemen ipv de 44.
Enkel die keuze tussen manueel instellen bij zoom of automatisch... ben ik toch voor de automatische variant gegaan.
Ik heb zelf geen enkele ervaring met de externe flitser.. Dus dat moet ik nog uitvogelen.
Flitser horizontaal of omhoog, met of zonder kapje etc etc... misschien kunnen jullie wat tips geven?
Ook met deze type Metz 44.....(als hier ervaringen mee zijn)
Misschien woont er iemand in de buurt (zaanstad) die mij eventueel face2face zou kunnen uitleggen over het leren omgaan met deze flitser ??
Het was maar even een gedachten.
Of is het zo een makkelijke flitser dat het via tekst zo te leren valt?
wederom alvast bedankt.
Zonder dat had ik waarschijnlijk een goedkope merk/model gekozen die of niet goed had geweest. of uberhaupt niet werkbaar zou zijn.
De beslissing is aan mijn zijde genomen.
http://www.cameranu.nl/nl/Flitsers/Metz ... 85_132894/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb net de Metz Mecablitz 44 AF-1 Nikon voor € 139,= aangeschaft. Voor mijn D5000
Nu nog wachten tot de bezorging ervan.
Ik zat nog even te stoeien of ik de 36 zou nemen ipv de 44.
Enkel die keuze tussen manueel instellen bij zoom of automatisch... ben ik toch voor de automatische variant gegaan.
Ik heb zelf geen enkele ervaring met de externe flitser.. Dus dat moet ik nog uitvogelen.
Flitser horizontaal of omhoog, met of zonder kapje etc etc... misschien kunnen jullie wat tips geven?
Ook met deze type Metz 44.....(als hier ervaringen mee zijn)
Misschien woont er iemand in de buurt (zaanstad) die mij eventueel face2face zou kunnen uitleggen over het leren omgaan met deze flitser ??
Het was maar even een gedachten.
Of is het zo een makkelijke flitser dat het via tekst zo te leren valt?
wederom alvast bedankt.
Ik denk dat je een juiste keus heb genomen, zet na een paar dagen je ervaring met die flitser er een keer op!
Het zal wellicht een stuk beter zijn dan de ervaring met de standaard flitser op het toestel zelf.Goodje schreef:Ik denk dat je een juiste keus heb genomen, zet na een paar dagen je ervaring met die flitser er een keer op!
Ik loop namelijk tegen 2 zaken aan.
1- de belichting is niet altijd even scherp
2- op sommige foto's is de schaduw van de lens zichtbaar, dat vind ik storend als het net een perfecte foto betreft.
En ik hoop dat de externe flitser een stuk sneller werkt dan de standaard.
Maar zeker zal ik mijn ervaringen weer delen via dit forum

Net even gekeken op track&trace... en de chauffeur is onderweg.... hmm nog even geduld dus haha.
Ik heb inderdaad dat ook met mijn lens de 18-105 als ik de kap er op laat zitten.JayL schreef:Het zal wellicht een stuk beter zijn dan de ervaring met de standaard flitser op het toestel zelf.Goodje schreef:Ik denk dat je een juiste keus heb genomen, zet na een paar dagen je ervaring met die flitser er een keer op!
Ik loop namelijk tegen 2 zaken aan.
1- de belichting is niet altijd even scherp
2- op sommige foto's is de schaduw van de lens zichtbaar, dat vind ik storend als het net een perfecte foto betreft.
En ik hoop dat de externe flitser een stuk sneller werkt dan de standaard.
Maar zeker zal ik mijn ervaringen weer delen via dit forum
Net even gekeken op track&trace... en de chauffeur is onderweg.... hmm nog even geduld dus haha.
Ik ben nog steeds van plan om ook een Metz 50 AF-1 te kopen van 189,00 euro bij Digitalstreet te Beuningen bijna naast mijn deur! Dus wacht met smart op jou ervaringen.
WAUW wat een apparaat hahaha...
de eerste indruk: wat een groot ding
en het voelt ook een stuk zwaarder aan incl toestel.
Voor de duidelijkheid heb ik zelf dus een D5000 met 18-105 lens. Dus het ligt niet alleen aan mij betreffende de standaard flitser
De flitser zelf qua eerste gebruik zien de foto's er stukken anders uit als met standaard.
Heb 2 foto's gemaakt 1 met en 1 zonder.
De foto met externe flitser, de belichting is een stuk natuurlijker en de omgeving is mooi belicht. De persoon op de foto heeft ook een natuurlijkere uitstraling.
De foto zonder externe flitser, de belichting is een stuk platter.. dit denk ik omdat de flister binnen naar boven gericht stond. Met de standaard flitser, flitst het dus tegen de persoon aan, waardoor deze een plattere uitstraling krijgt.
Ik zal vanavond even een paar foto's maken en hopelijk ook hier op de forum te kunnen plaatsen. Misschien handig/leuk ter info te nemen, voor andere om mee te nemen in hun zoektocht. Dus dit volgt nog later.
Dus eerste indruk, zeer tevreden
deze metz 44 is bij cameranu.nl voor € 139,= ex verzendkosten.
Ik heb geen ervaringen met andere, dus ook niet jou gedachten naar de 50. Maar ik zeg, deze is denk ik voldoende.
De flitser zelf zoemt automatisch in en uit, afhankelijk of je de flits naar boven richt of naar recht naar voren.
Ook bij het in en uit zoemen van de (toestel) lens zoemt de flitser mee in en uit.
Dus tot nu toe top.
Even een universeel vraagje voor allen:
Zijn er tips betreffende de flitser naar boven te richten of horizontaal te gebruiken.
Wat gebruik je waar voor?
de eerste indruk: wat een groot ding

Voor de duidelijkheid heb ik zelf dus een D5000 met 18-105 lens. Dus het ligt niet alleen aan mij betreffende de standaard flitser

De flitser zelf qua eerste gebruik zien de foto's er stukken anders uit als met standaard.
De foto met externe flitser, de belichting is een stuk natuurlijker en de omgeving is mooi belicht. De persoon op de foto heeft ook een natuurlijkere uitstraling.
De foto zonder externe flitser, de belichting is een stuk platter.. dit denk ik omdat de flister binnen naar boven gericht stond. Met de standaard flitser, flitst het dus tegen de persoon aan, waardoor deze een plattere uitstraling krijgt.
Ik zal vanavond even een paar foto's maken en hopelijk ook hier op de forum te kunnen plaatsen. Misschien handig/leuk ter info te nemen, voor andere om mee te nemen in hun zoektocht. Dus dit volgt nog later.
Dus eerste indruk, zeer tevreden

Ik heb geen ervaringen met andere, dus ook niet jou gedachten naar de 50. Maar ik zeg, deze is denk ik voldoende.
De flitser zelf zoemt automatisch in en uit, afhankelijk of je de flits naar boven richt of naar recht naar voren.
Ook bij het in en uit zoemen van de (toestel) lens zoemt de flitser mee in en uit.
Dus tot nu toe top.
Zijn er tips betreffende de flitser naar boven te richten of horizontaal te gebruiken.
ik heb zojuist de metz 44 terug gebracht. Ik had deze gekocht voor mijn nagelstudio project maar deze viel tegen. het laden ding wel snel van de flitser. Het grootste nadeel is dat ik er niet mee draadloos kan flitsen( geen commander mode op de 5100) maar ik denk dat de prijs kwaliteit verhouding wel goed is.
Ben benieuwt naar de resultaten?JayL schreef:WAUW wat een apparaat hahaha...
de eerste indruk: wat een groot dingen het voelt ook een stuk zwaarder aan incl toestel.
Dus eerste indruk, zeer tevredendeze metz 44 is bij cameranu.nl voor € 139,= ex verzendkosten.
Dus tot nu toe top.
Daar kan de flitser niks aan doen.superswiegie schreef:ik heb zojuist de metz 44 terug gebracht. Ik had deze gekocht voor mijn nagelstudio project maar deze viel tegen. het laden ding wel snel van de flitser. Het grootste nadeel is dat ik er niet mee draadloos kan flitsen( geen commander mode op de 5100) maar ik denk dat de prijs kwaliteit verhouding wel goed is.
Je kan wel daar voor van die blokjes voor kopen zodat het wel draadloos word of draadje

Nou hierbij, het zijn geen fantastische foto reportage's maar denk dat je hier wel een indruk mee kan opdoen.Goodje schreef:Ben benieuwt naar de resultaten?
Met externe flitser en zonder externe flitser zie je hieronder. De foto's met externe flitser zijn genomen op stand 45 graden naar boven.
ZONDER

MET

ZONDER

MET

ZONDER

MET

ZONDER

MET

Hier nog wat kleinere foto's van de flitser. De kop kan een rondje draaien en dus ook kantelen in elke graden.

Gr. Jay
-
- Forumlid
Als je info wilt over flitsen: er is voldoende te vinden op het net
enkele voorbeelden:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... stemen.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://neilvn.com/tangents/index/flash-photography/" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel plezier met je flitser!
Wim
enkele voorbeelden:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... stemen.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://neilvn.com/tangents/index/flash-photography/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wim
wimg schreef:Als je info wilt over flitsen: er is voldoende te vinden op het net
enkele voorbeelden:
Wim
Thnx voor de info Wim. Ik zal dit eens op mijn gemakkie doorlezen.
Enkel de eerste link is voor een Nikon flitser zelf volgens mij.
-
- Forumlid
Die eerste is inderdaad voor Nikon flitsers, maar als het goed is gedraagt jou flitser zich als een Nikon flitser.
Ikzelf had nogal wat "problemen" met het harde licht wat van een flitser komt. Bouncen helpt dan, maar werkt niet wanneer het plafond bijvoorbeeld erg hoog is of erg donker.
(Ik fotografeer ook in Metropool, de Hengelo'se poptempel. Daar is het hoog en het plafond is zwart. Nee, ik flits niet naar de artiesten
alleen om een goed beeld van het publiek te krijgen, daar staat meestal geen licht op.)
Ik gebruik dan mijn DIY diffuser. Geeft een aanmerkelijk beter en zachter beeld. Om dit zelf te ervaren: testen, testen, testen!
Succes,
Wim
Ikzelf had nogal wat "problemen" met het harde licht wat van een flitser komt. Bouncen helpt dan, maar werkt niet wanneer het plafond bijvoorbeeld erg hoog is of erg donker.
(Ik fotografeer ook in Metropool, de Hengelo'se poptempel. Daar is het hoog en het plafond is zwart. Nee, ik flits niet naar de artiesten

Ik gebruik dan mijn DIY diffuser. Geeft een aanmerkelijk beter en zachter beeld. Om dit zelf te ervaren: testen, testen, testen!
Succes,
Wim
Zijn er misschien tips wanneer je het volgende gebruikt?wimg schreef:Ik gebruik dan mijn DIY diffuser. Geeft een aanmerkelijk beter en zachter beeld. Om dit zelf te ervaren: testen, testen, testen!
# op de Metz 44 zit ook een plastic schermpje die je uit kan klappen met een wit vlakje... wanneer gebruik je dit?
Zit ook al te kijken naar een "Flash Bounce Diffuser Cap" wanneer gebruik je zoiets? of is zoiets perse altijd nodig?
http://www.ebay.nl/itm/Flash-Bounce-Dif ... 2a165db641" onclick="window.open(this.href);return false;
(deze link is waarschijnlijk niet geschikt voor een Metz Mecablitz 44 AD-1 digital was even ter voorbeeld, maar misschien weet iemand wel een geschikte, ik heb ze nog niet gevonden.)