Portretlens voor full frame

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Portretlens voor full frame

Bericht door Skippy » di dec 06 2011 11:05 pm

flitslicht schreef:
Skippy schreef: Wat ik bedoel te zeggen met "tekent te scherp" betreft de weergave van de menselijke huid. Dat luistert heel nauw.

Wat mij altijd weer opvalt bij topics over objectieven is dat er van alles beweert wordt zonder dit te staven met voorbeelden :(
Je zet wel voorbeelden bij je punt maar die illustreren het punt niet. Je kan op die kleine plaatjes natuurlijk nooit de weergave van de huid zien. Als je die foto's met DX en een 16-85 of een 70-300 had gemaakt waren ze niet te onderscheiden geweest op dit formaat.
Ik laat me graag overtuigen door voorbeelden die je stelling onderbouwen.
Wel grappig dat je op deze wijze mijn opmerking dat er teveel beweert wordt zonder voorbeelden onderstreept, waarvoor dank :mryellow:

flitslicht

Bericht door flitslicht » di dec 06 2011 11:25 pm

Een beetje flauw. Je kan in de huid van jouw foto's toch helemaal geen structuur zien? En je zegt dat het 'heel nauw luistert'; hoe kan je dat nou zien op zo'n klein plaatje? Dat spreekt elkaar toch tegen?

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di dec 06 2011 11:30 pm

Blijkbaar zie ik wel het verschil op een monitor Flip en jij niet. Zijn we het daar dan wellicht wel over eens :wink2:

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » wo dec 07 2011 12:14 am

Skippy schreef:Blijkbaar zie ik wel het verschil op een monitor Flip en jij niet. Zijn we het daar dan wellicht wel over eens :wink2:
Ik zie het ook niet op een foto van 1024 pix op een HD scherm, die dus max. net iets meer dan de helft van het scherm vult. Heb jij dan foto's met een 105/2.8 VR2 die te scherp tekent? Ik vind zelf alleen maar foto's die het model goed weergeven. Hetzelfde geldt voor de AF-S 80-200 die ik blijkbaar nog meer gebruik voor portretten. Alleen ga ik die niet publiceren omdat het mij dierbaren betreft.
Groeten, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 07 2011 12:26 am

Op welke basis maak jij de keuze voor de 105 VR of de AFS 80-200 bij portretten Henk?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo dec 07 2011 10:21 am

Skippy schreef:Blijkbaar zie ik wel het verschil op een monitor Flip en jij niet. Zijn we het daar dan wellicht wel over eens :wink2:
Dat is heel knap.

D300, (diverse lenzen), 70mm, f/11-f/13, 1/125 (flits), ISO 100
Afbeelding

24-70 f/2.8G
Afbeelding

16-85 f/3.5-5.6D
Afbeelding

28-105 f/3.5-4.5D
Afbeelding

35-70 f/2.8D
Afbeelding

70-210 f/4-5.6D
Afbeelding

70-200 f/2.8G VRII
Afbeelding

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo dec 07 2011 10:47 am

Zelfs op het middelmatige scherm van mijn werk laptop zie ik verschillen.
Ik vermoed dat het verschil tussen ons is dat jij je concentreert op testopstellingen en ik op real life opnamen.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » wo dec 07 2011 10:49 am

Patrick schreef:Op welke basis maak jij de keuze voor de 105 VR of de AFS 80-200 bij portretten Henk?
Goede vraag Patrick! Ik kwam er achter doordat ik een aantal portretten opzocht en toen bleek dat veel met de 80-200 gemaakt waren.

De belangrijkste reden is hoeveel licht er is: de 105 heeft VR, de 80-200 niet. Aan de andere kant is die zo zwaar, dat bewegingsonscherpte ook wel meevalt. Maar met de 105 kan ik tot 1/30 of nog langer, met de 80-200 zou ik dat niet langer dan 1/60 kiezen. Flitsen laat ik meestal achterwege bij portretten, alhoewel ik me realiseer dat dat verbetering zou kunnen leveren.

Een andere reden is wat er toevallig al op de camera zit. Daaruit volgt ook weer inspiratie voor foto's.

De 105 is veel minder opvallend dan de 80-200 en minder gesleep, dat zijn in sommige omstandigheden ook argumenten. De 105 past wel in m'n fototas, de 80-200 niet dus moet apart worden meegenomen.

Qua scherpte ontlopen ze elkaar niet zichtbaar, misschien als ik allerlei testfoto;s zou gaan maken. De lichtsterkte is gelijk. Misschien is het bokeh van de 105 wat mooier, maar dat zou ook getest moeten worden. Wat betreft de instelafstand wint de 105 uiteraard, maar dat is irrelevant voor portretfotografie.

De geschiedenis heeft bepaald waarom ik die twee lenzen heb: bij m'n D700 kwam al gauw een 105VR2; m'n 80-200/2.8 schuifzoom met defecte AF was voor nood wel bruikbaar (mooie foto's hoor, zelfs van langsvliegende vogels maar had toch z'n beperkingen) en het croppen van bijv. wildfoto's met de 105 valt toch wat tegen en zo doende ontstond toch NAS en kwam de AFS-80-200.

Ten slotte ooit las ik in een bekend blootblad dat hun hoofdrapportage was geschoten met een D3S of X en AFS-nikkors 50/1.4 en 105/2.8 VR. Als nou ergens de weergave van de huid er toe doet, is het daar ... Alhoewel zij ook meesters van de nabewerking zullen zijn. :mryellow:
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo dec 07 2011 11:28 am

Skippy schreef:Zelfs op het middelmatige scherm van mijn werk laptop zie ik verschillen.
Ik vermoed dat het verschil tussen ons is dat jij je concentreert op testopstellingen en ik op real life opnamen.
Welke verschillen? Leg eens uit.

Jij toont real life foto's die je goed gelukt vindt en voert die aan als bewijs voor het bestaan van hele subtiele technische verschillen die ten eerste niet zichtbaar zijn op het getoonde formaat en ten tweede in de lucht blijven hangen omdat een vergelijking met een 'mindere' lens ontbreekt. Je haalt 'mooie foto' en 'technisch relevant verschil' door elkaar.

yellowfish

Bericht door yellowfish » wo dec 07 2011 11:36 am

Flip, je model wordt oud.

Skip heeft een punt, stenen tellen zegt niks of een objectief voor een portret geschikt is.
Ik ga uit mijn ervaring het nog sterker vertellen, mijn favoriete portretobjectief blijft de AF-D85/1.4
en niet omdat deze zo geweldig stenen telt, integendeel.
Deze is niet asferisch gecorrigeerd wat tegenwoordig elke modern/nieuw objectief wel is.
Prachtig tegen kleurverschuiving maar niet voor de onscherpte.

Dus ook al heb ik de MF50/1.2 (ook top non asferisch) , 24-70, 105VR (blèh), 70-200VR2, gewoon de oude vertrouwde
NON asferische AF-D85/1.4

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo dec 07 2011 11:41 am

flitslicht schreef:
Skippy schreef:Zelfs op het middelmatige scherm van mijn werk laptop zie ik verschillen.
Welke verschillen? Leg eens uit.

Jij toont real life foto's die je goed gelukt vindt en voert die aan als bewijs voor het bestaan van hele subtiele technische verschillen die ten eerste niet zichtbaar zijn op het getoonde formaat en ten tweede in de lucht blijven hangen omdat een vergelijking met een 'mindere' lens ontbreekt. Je haalt 'mooie foto' en 'technisch relevant verschil' door elkaar.
Ik stop er mee, is een zinloze discussie zo.

yellowfish

Bericht door yellowfish » wo dec 07 2011 11:45 am

Tja, zijn de voorbeelden ook nog eens op F:11 - F:13 geschoten.
Echt zo'n diafragma die je doorgaans bij portret gebruikt.
Valt me nog mee dat er nog geen reactie is dat die 70-200VR2 voor z'n geld matig scoort
in de bovenstaande 'test'.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo dec 07 2011 11:55 am

yellowfish schreef: Skip heeft een punt, stenen tellen zegt niks of een objectief voor een portret geschikt is.
Dat klopt. Ik zeg dan ook niet dat de 105DC niet geschikt is voor portretten, ik zeg alleen maar dat het 'hele subtiele' verschil waar Skippy het over heeft niet terug te vinden is in de getoonde foto's omdat het formaat te klein is. Bovendien ontbreekt een vergelijking met een andere lens waardoor het punt sowieso een beetje in de lucht blijft hangen.

Waar ik eigenlijk over viel is dat hij dan vervolgens zegt:
Skippy schreef: Wat mij altijd weer opvalt bij topics over objectieven is dat er van alles beweert wordt zonder dit te staven met voorbeelden :(
Als je dan een voorbeeld geeft is het wel prettig als het je punt ook daadwerkelijk laat zien.
Skippy schreef: Ik stop er mee, is een zinloze discussie zo.
:roll:

Robert53
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Robert53 » wo dec 07 2011 11:56 am

dank jullie wel voor een overweldigend aantal reacties.
Ik maak eruit op dat de "oude" lenzen van Nikon nog steeds top zijn, en daarmee een goed alternatief.
Anderzijds is de 70-200 zeer veelzijdig en van goede kwaliteit, en aangezien ik geen portretten maak als hoofdactiviteit wellicht de betere investering.
Het gewicht kan aan de andere kant een issue zijn. Over "te scherp" is veel discussie.
Ik denk dat ik maar eens bij een van de grotere bedrijven langs ga en ze maar eens ga proberen.

Aan de inhoudelijke discussie kan ik helaas niet veel bijdragen, behalve dan dat mij bleek dat met continu studiolicht en een max van 70mm (ik had de 24-70/2.8 gemonteerd) op mij D700, ik met 2.8 als diafragma dichtbij het model moest fotograferen voor een beeldvullend portret. Dan kreeg ik slechts een oog scherp, en niet de neuspunt en het andere oog. Dat had met de afstand te maken, aldus de docent, hoe dichter bij hoe kleiner de dieptescherpte. De voor de hand liggende reactie is natuurlijk verklein je diafragma, ten koste van je iso, of ga flitsen. En dat is natuurlijk ook de manier, maar de beperkingen werden me wel duidelijk van de combinatie die ik had. Ik zocht dus iets dat even lichtsterk is, maar mij een grotere afstand tot het model geeft met behoud van hetzelfde beeldkader. Het lijkt me dat de stap van 70 naar 85 op een full frame wellicht onvoldoende oplevert, in de zin zoals ik dat denk nodig te hebben, of heb ik dat mis.

wellicht verbaast jullie mijn misschien onbenullige vragen, maar als fotograaf die vooral landschap en natuur deed, begeef ik mij op een nieuw terrein.

Groet, Robert

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo dec 07 2011 12:00 pm

yellowfish schreef:Tja, zijn de voorbeelden ook nog eens op F:11 - F:13 geschoten.
Echt zo'n diafragma die je doorgaans bij portret gebruikt.
Valt me nog mee dat er nog geen reactie is dat die 70-200VR2 voor z'n geld matig scoort
in de bovenstaande 'test'.
Ooit in een studio gefotografeerd? Daar is zo'n diafragma heel gebruikelijk voor portretten. De studiofoto's van Skippy zijn ook bij f/7.1-f/9 gemaakt.

Wat de test aantoont is dat het bij dergelijke diafragma's niet zoveel uitmaakt welke lens je neemt. Grootste verschil zit in de eigen kleur van sommige lenzen. Wat mij opvalt is dat de aloude 70-210 het zo goed doet :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”