Katten in asielhokjes - Hoe flitsen?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Katten in asielhokjes - Hoe flitsen?

Bericht door Léon Obers » zo dec 11 2011 12:48 pm

D7000newbie schreef: De hokjes zijn middelgrijs (50%), van gelamineerd hout (nauwelijks glanzend)
Middengrijs heb je veel lichtverlies, maar het moet te doen zijn. De hokken zijn niet groot.
D7000newbie schreef: Ik ga volgende week de SB-700 op een voetje zetten
Flitser op een voetje op de "bodem" neem ik aan, is te laag. Dan heb je wellicht teveel last van het licht wat er aan de bovenkant van de flitser nog rechtstreeks uitkomt op je onderwerp. Losse flitser moet in ieder geval hoger zitten als de kat zelf (dus boven de kat naar het plafond van het hok gericht).
Vriendelijke groet, Léon Obers

D7000newbie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door D7000newbie » zo dec 11 2011 12:52 pm

Léon Obers schreef:
D7000newbie schreef: De hokjes zijn middelgrijs (50%), van gelamineerd hout (nauwelijks glanzend)
Middengrijs heb je veel lichtverlies, maar het moet te doen zijn. De hokken zijn niet groot.
Flitser op een voetje op de "bodem" neem ik aan, is te laag. Dan heb je wellicht teveel last van het licht wat er aan de bovenkant van de flitser nog rechtstreeks uitkomt op je onderwerp. Losse flitser moet in ieder geval hoger zitten als de kat zelf (dus boven de kat naar het plafond van het hok gericht).
Meestal is er zo'n 50(?) cm ruimte boven de kat. Er is wel een plankje achterin, op 40 cm van de bovenkant (zie eerste foto). Wel ver naar achteren. Misschien kan ik 'm daar op zetten. Wel kans op schaduw van dit plankje natuurlijk...

Misschien moet ik toch een 2e flitser meenemen of een handdoek aan het plankje hangen en van achter aanlichten? Ik ga eerst met jouw tips aan de slag!
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo dec 11 2011 1:06 pm

D7000newbie schreef: Misschien moet ik toch een 2e flitser meenemen of een handdoek aan het plankje hangen en van achter aanlichten
Niet moeilijker en vooral lelijker maken dan nodig. Heb je niet een mini statiefje of zo waar je de flitser op kunt zetten?
http://www.gorillapod.nl/vmchk/Spiegelreflex.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hulp van een (asiel) assistent die de flitser vasthoudt lijkt me het gemakkelijkste. Pootjes van een hulpstatiefje heb je zo in beeld van de opname.

D7000newbie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door D7000newbie » zo dec 11 2011 1:19 pm

Léon Obers schreef:
D7000newbie schreef: Misschien moet ik toch een 2e flitser meenemen of een handdoek aan het plankje hangen en van achter aanlichten
Niet moeilijker en vooral lelijker maken dan nodig. Heb je niet een mini statiefje of zo waar je de flitser op kunt zetten?
http://www.gorillapod.nl/vmchk/Spiegelreflex.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hulp van een (asiel) assistent die de flitser vasthoudt lijkt me het gemakkelijkste. Pootjes van een hulpstatiefje heb je zo in beeld van de opname.
De asielmedewerkers hebben helaas geen tijd om te helpen...

Top! Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb een Gorillapod SLR-Zoom en een lager El Cheapo statiefje. Dat is de oplossing!
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo dec 11 2011 5:22 pm

Steven schreef:Weet niet of het aan mijn katten ligt maar die zijn onmogelijk met de ogen open op de foto te zetten als ik direct naar ze toe flits.
Zitten vol in de lens te kijken, zodra ik de foto maak met flits sluiten ze hun ogen. Op de plaat altijd half dicht dan hahaha, rapido!
Heb je al eens geprobeerd de flitser niet in iTTL mode te zetten, maar gewoon manueel, of als het een opsteekflitser betreft van de types SB800 of SB900 met de instelling A (Aa) te fotograferen?
(A = Auto met diafragmavoorkeuze, waarbij het flitsvermogen wordt gemeten via het fotocelletje in de flitser).
In dat geval heb je geen meet vóórflitsjes waar de kat misschien in eerste instantie al op reageert bij iTTL , en dan zijn ogen sluit bij de "echte opname", maar reageert pas bij de enig echte flits. Tegen de tijd dat de ogen dan gesloten zijn is de opname reeds gemaakt, want dat gebeurd direct bij de eerste flits.

D7000newbie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door D7000newbie » zo dec 11 2011 5:41 pm

Ook dat ga ik proberen! Ik heb een SB-700, die heeft (geloof ik) geen A stand, maar kan wel manueel flitsen.

Zal dit eerst even bij mijn eigen kat testen... Ik laat het je weten!

Steven

Bericht door Steven » zo dec 11 2011 5:53 pm

Léon Obers schreef:
Steven schreef:Weet niet of het aan mijn katten ligt maar die zijn onmogelijk met de ogen open op de foto te zetten als ik direct naar ze toe flits.
Zitten vol in de lens te kijken, zodra ik de foto maak met flits sluiten ze hun ogen. Op de plaat altijd half dicht dan hahaha, rapido!
Heb je al eens geprobeerd de flitser niet in iTTL mode te zetten, maar gewoon manueel, of als het een opsteekflitser betreft van de types SB800 of SB900 met de instelling A (Aa) te fotograferen?
(A = Auto met diafragmavoorkeuze, waarbij het flitsvermogen wordt gemeten via het fotocelletje in de flitser).
In dat geval heb je geen meet vóórflitsjes waar de kat misschien in eerste instantie al op reageert bij iTTL , en dan zijn ogen sluit bij de "echte opname", maar reageert pas bij de enig echte flits. Tegen de tijd dat de ogen dan gesloten zijn is de opname reeds gemaakt, want dat gebeurd direct bij de eerste flits.
Ik heb alle denkbare mogelijkheden uitgeprobeerd, flits altijd off camera. Uiteindelijk dus gewoon zonder flits in natuurlijk licht. Beide katten zijn gewoon sneller met het dichtknijpen van de ogen door de flits dan mijn spiegel kan klappen. :mrgreen:

D7000newbie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door D7000newbie » zo dec 11 2011 6:01 pm

Ik ga ook even rear curtain ("slow") proberen...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo dec 11 2011 6:09 pm

Steven schreef: Ik heb alle denkbare mogelijkheden uitgeprobeerd, flits altijd off camera. Uiteindelijk dus gewoon zonder flits in natuurlijk licht. Beide katten zijn gewoon sneller met het dichtknijpen van de ogen door de flits dan mijn spiegel kan klappen. :mrgreen:
Tja, zelfs dat kan gebeuren dat de reactiesnelheid van die diertjes daarbij toch nog sneller is.
Maar zelfs bij mensen gebeurd het ook wel eens. Zo nu en dan maak ik het mee bij portretten van kinderen/volwassenen bij gebruik van studiolicht. Dat is per definitie zonder vóóflitsen. Dan kan ik minimaal 8-12 foto's achter elkaar schieten waarbij de ogen geheel of gedeeltelijk gesloten zijn voordat het goed is.

Steven

Bericht door Steven » zo dec 11 2011 6:18 pm

Ik denk dat dit idd de enige conclusie kan zijn... Rapidooooo :mryellow: gelukkig katten gewoon thuis en alle tijd om bij natuurlijk licht te fotograferen, iets wat de TS ontbeerd. Vandaar dat ik voor het gebruiksgemak en slagingskans een vaste daglichtbron in gedachten had.

D7000newbie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door D7000newbie » zo dec 18 2011 1:56 am

Hallo allemaal,

Even weer een update:

Gistermiddag de SB-700 op gorillapod in het asielhokje gezet, met de D7000 op commander mode. De flitser op 1/125 met ingebouwde diffusor erop en omhoog gericht. Dit leverde niet het succes op waar ik op hoopte. De kat wordt toch nog teveel van één kant belicht, en zelfs wat overbelicht aan de kant waar de flitser staat. Natuurlijk kan ik het diafragma verkleinen, maar dan hou je weer een onderbelichte kant over.

Ook inflitsen met de cameraflitser maakte het niet veel beter, dan kreeg ik hotspots van de SB-700 en slagschaduw van de ingebouwde flitser. Zelfs op 1/250 met EV op -3.0. Hmmm... lastig. HDR is geen optie ;)

Verder alle tips geprobeerd, maar geen succes. Zodra de kat nieuwsgierig zijn kop iets uit het hokje steekt heb ik direct goede belichting, maar zolang hij erin blijft wil het maar niet lukken. Ik heb wel een mini-softbox bij konijn gekocht, misschien dat dit het licht van de SB-700 off-camera nog iets verder kan verzachten.....

Nieuwe tips zijn welkom!

Gr, Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”