Betekenis lensmount F en D.

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Betekenis lensmount F en D.

Bericht door Giso » za jan 07 2012 2:32 pm

Als we nu eerst eens stellen dat er niet zoiets als een D mount bestaat, maar alleen een F mount (bij nikon althans).
Alle objectieven van Nikon vanaf 1959 hebben dus een F mount.
AFS objectieven zijn van de nieuwste generatie en hebben een AF motor ingebouwd. Tevens is bij deze serie de diafragma ring verwijderd, aangezien de aansturing door de camera geschied.
AF-D objectieven hebben geen AF motor ingebouwd. Er staat echter een D in de aanduiding omdat deze objectieven een diafragmaring hebben. Dit heeft dus geen f**k te maken met FX of DX. Als het een specifiek DX objectief betreft wordt dit als zodanig als aanvulling aan de typeaanduiding toegevoegt als, jevoelt hem al aankomen !.. DX.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door PvGessel » za jan 07 2012 3:37 pm

Giso schreef:Als we nu eerst eens stellen dat er niet zoiets als een D mount bestaat, maar alleen een F mount (bij nikon althans).
AFS objectieven zijn van de nieuwste generatie en hebben een AF motor ingebouwd. Tevens is bij deze serie de diafragma ring verwijderd, aangezien de aansturing door de camera geschied.
AF-D objectieven hebben geen AF motor ingebouwd. Er staat echter een D in de aanduiding omdat deze objectieven een diafragmaring hebben. Dit heeft dus geen f**k te maken met FX of DX. Als het een specifiek DX objectief betreft wordt dit als zodanig als aanvulling aan de typeaanduiding toegevoegt als, jevoelt hem al aankomen !.. DX.
@ Giso. Zoals gezegd is het me nu een heel stuk duidelijker geworden dankzij jullie bijdrage en uitleg. Nogmaals mijn dank en waardering voor allen die hebben gereageerd op mijn vraag. :|

Het duurde even voordat ik alle afkortingen en letter- codes die gebruikt worden, ook echt in mijn hersens doordringt en zeker als je er niet dagelijks mee te maken krijgt. Hoevaak koop je Een nieuwe of 2de hands lens? Wat mij betreft mag dit draadje gesloten worden en nogmaals mijn dank.
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

Pluruk

Bericht door Pluruk » za jan 07 2012 4:06 pm

Giso schreef:Als we nu eerst eens stellen dat er niet zoiets als een D mount bestaat, maar alleen een F mount (bij nikon althans).
Ik kan het mis hebben maar, Non-D objectieven hebben ook een diafragmaring. AF-D objectieven hebben een chip die o.a. informatie over de scherpstelafstand doorgeeft aan de body.

Bert

Steven

Bericht door Steven » za jan 07 2012 4:43 pm

strangeartefact schreef:@Steven, ik lees nu terug en bedoelde het niet vervelend/betuttelend (of hoe het ook leesbaar was)....ik was van mening dat het toch verstandig is om het ook al is het ingewikkeld dan met de juistheid van termen uit te leggen.
Snap je opzet wel...no offense meant!

@Mzpeter, mooi!

grtn, Peter
Ohw maar daar heb ik ook geen moment aan gedacht hoor :wink2:

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » za jan 07 2012 5:04 pm

Pluruk schreef:
Ik kan het mis hebben maar, Non-D objectieven hebben ook een diafragmaring. AF-D objectieven hebben een chip die o.a. informatie over de scherpstelafstand doorgeeft aan de body.

Bert
Die chip heeft een AFS objectief ook. Het ging om het verschil uit te leggen tussen AFS en AF-D objectieven en toe te lichten waarom de D in de codering staat. Non D objectieven zijn nog ouder. (en hebben trouwens ook gewoon een F mount).
Groet Giso

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » za jan 07 2012 5:16 pm

Giso schreef:Er staat echter een D in de aanduiding omdat deze objectieven een diafragmaring hebben.
Ow ja? Giso, sorry maar ik wil toch even reageren op die opmerking, die klopt toch niet??
Ik c&p maar even wat tekst van de link die ik gegeven had eerder in dit draadje.
  • AF-D
    In 1996 introduceerde Nikon de AF-D-serie voor objectieven. Hoewel deze objectieven lijken op AF-objectieven, bevatten ze een codeerchip die informatie over de scherpstelafstand doorgeeft aan de camerabody. Deze informatie wordt gebruikt om de nauwkeurigheid van het lichtmeetsysteem en het flitssysteem te verbeteren. Camera's met geavanceerde 3D-matrixmeetsystemen vereisen AF-D-compatibele objectieven om deze technologie volledig te kunnen benutten. Alle huidige autofocusobjectieven van Nikon versturen afstandsinformatie naar compatibele camera's en zijn daarom AF-D-compatibel. AF-D-objectieven zijn herkenbaar aan de aanduiding D op het objectief, zoals in de onderstaande afbeelding.

grtn
Bijna leeg hier....

Pluruk

Bericht door Pluruk » za jan 07 2012 5:19 pm

Dat snap ik, maar het ging mij om deze passage in je verhaal "Er staat echter een D in de aanduiding omdat deze objectieven een diafragmaring hebben."

Bert

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » za jan 07 2012 5:41 pm

Pluruk schreef:Dat snap ik, maar het ging mij om deze passage in je verhaal "Er staat echter een D in de aanduiding omdat deze objectieven een diafragmaring hebben."

Bert
Sorry bert, na het lezen van Giso zijn verhaal heb ik direct gereageerd zonder verder te lezen. Excuus.......Ik papagaai je na op deze manier. We hebben in ieder geval dezelfde mening erover ;)

grtn
Bijna leeg hier....

Pluruk

Bericht door Pluruk » za jan 07 2012 5:49 pm

strangeartefact schreef:
Pluruk schreef:Dat snap ik, maar het ging mij om deze passage in je verhaal "Er staat echter een D in de aanduiding omdat deze objectieven een diafragmaring hebben."

Bert
Sorry bert, na het lezen van Giso zijn verhaal heb ik direct gereageerd zonder verder te lezen. Excuus.......Ik papagaai je na op deze manier. We hebben in ieder geval dezelfde mening erover ;)

grtn
Welnee dat maakt mij uit hoor, dacht dat jij eerder was met je reactie, in ieder geval bedoelen wij het zelfde waar we op reageerden. Ik had jou stukje (linkje) ook gelezen.

Bert

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jan 07 2012 5:58 pm

Zo te lezen staan de begrippen volkleinbeeld/FX en DX nog steeds garant voor een wereld van onbegip...

PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door PvGessel » za jan 07 2012 6:52 pm

En dit is nu wat mij in verwarring brengt namelijk zie bericht hieronder geplukt van Cameranu.nl. Dit is een willekeurige lens puur als voorbeeld om het te verduidelijken wat ik eigenlijk bedoelde:
Algemene info
Merk Nikon
Lensmount Nikon F/DX
Stof- en spatwaterdicht
Doorsnede 8.3 cm
Lengte 8.7 cm
Gewicht 460 gram
Eigenschappen
Type Groothoek-zoom
Brandpuntsafstand 10 - 24 mm
Lensconstructie 9 groep(en) / 14 element(en)

Misschien niet de beste copy & paste methode maar kijk maar eens op cameranu.nl bij de info van een lens . Dat is wat ik wilde weten ....die lensmount NIKON F/DX !!!!!
Maar zoals eerder al een paar keer aangegeven is het mij nu wel duidelijk dus heren ....nu maar aan de borrel dan??
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » za jan 07 2012 7:22 pm

Das de 10-24 nikon, leuk objectief.
Toch even vertalen ondaks dat je zegt duidelijk... ;)
  • Nikon F/DX betekend heel simpel dit:
    F-Mount
    Model DX camera(d5000/5100/7000/90/300s etc).
Peter
Bijna leeg hier....

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » za jan 07 2012 7:24 pm

Mijn excuses aan iedereen voor mijn foute verklaring over de D in de typeaanduiding AF-D.
Ik heb ooit een keer ergens (misschien wel op dit forum) vernomen dat de D stond voor objectieven met een diafragmaring.
Klaarblijkelijk klopt dit niet helemaal. Als ik nu terugdenk is het ook niet waarschijnlijk omdat die diafragmaring natuurlijk al ouder is dan AF-D objectieven zoals jullie al aangaven. Mijn bedoeling was echter alleen om aan te geven dat de D van AF-D niets te maken had met DX.

Maar kan het misschien kloppen dat de AF-D objectieven dan de eerste objectieven waren waarvan het diafragma in de camera kon worden versteld? Dit door de diafragmaring op de kleinste instelling te zetten en het blokkeerschuifje te verschuiven.
Als dit zo is dan heb ik het destijds misschien maar gedeeltelijk begrepen. Mooi dat het nu voor mij ook duidelijk is.
Groet Giso

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » za jan 07 2012 7:28 pm

Giso schreef:
Maar kan het misschien kloppen dat de AF-D objectieven dan de eerste objectieven waren waarvan het diafragma in de camera kon worden versteld? Dit door de diafragmaring op de kleinste instelling te zetten en het blokkeerschuifje te verschuiven.
Als dit zo is dan heb ik het destijds misschien maar gedeeltelijk begrepen. Mooi dat het nu voor mij ook duidelijk is.
Ik heb 2 af non d objectieven, de 28mm af en de 70-210 af die in aperture mode gebruikt kunnen worden en dus diafragma kunnen blokeren met dat nokje verschuiven... ;)
Het handigste is om vanuit het verleden naar het heden te redeneren met de objectieven van Nikon.....AF-S zijn g en d nml....Maar goed, threadstarter vind het duidelijk dus...

cheers, en fijne zaterdagavond :)

Peter

edit, tekstueel ;)
Bijna leeg hier....

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » za jan 07 2012 8:05 pm

Voor de nieuwsgierigen onder ons. )waaronder ikzelf).
Een handige link met de verschillende afkortingen van Nikkor uitgelegd.:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... echnologie
Groet Giso

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”