Ik zal eerst later op de avond maar even wat voorbeeldfoto's plaatsen. Dan weten we beter waar we het over hebben, wat het probleem is in kleur.
@Skippy: ik zat ook niet op flitsen te wachten. Maar dit soort zaken zijn geen dagelijkse activiteit voor mij, dus je probeert toch wat verschillende dingen uit. De geflitste foto's vind ik niet eens zo slecht als ik eerlijk ben.
Dat zwart-wit werken heb ik dus uiteindelijk gedaan voor de meeste foto's. Je kan de resultaten zien op de aangegeven locatie. Ze zijn zwart-wit gemaakt met de standaard functie van Capture NX en dan zit er nog een vleugje overheen. Puur zwart-wit vond ik ze minder mooi.
De methode was eigenlijk vrij simpel. Ik heb een foto omgezet en de laatste twee handelingen opgeslagen als aanpassing zodat ik die makkelijk aan kan roepen. De eerste van deze twee handelingen was de zwart-wit omzetting. Die heb ik steeds zo ingesteld dat ik het idee had dat het voor de foto in kwestie het beste werkte. Veelal zoeken naar een kleur waar mooi contrast in zit (logischerwijze kwam ik uit in het geel-oranje gebied). En dan nog wat aan de schuifjes helderheid en contrast schuiven. Eigenlijk werkt dat opvallend snel en de serie is redelijk consistent, hoewel ik de neiging heb foto's met mannen wat harder te maken dan die met de zangeres bijvoorbeeld.