Vraag fotograferen bij rood/oranje/geel licht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Vraag fotograferen bij rood/oranje/geel licht

Bericht door Skippy » di jan 10 2012 6:35 pm

Patrick schreef:
Tuihanti schreef:Eventueel zou je invulflits kunnen gebruiken, als daar geen bezewaar tegen is door band of zaal exploitant, om de huidtinten goed te krijgen maar, dan verdwijnt er ook weer iets van de sfeer.
Heb ik na de pauze gedaan. Dat werkt op zich wel, maar neemt wel wat sfeer weg. En ik had even een "flits-verzachter" moeten meenemen. Nu zie je toch wel schaduwen, hoe zacht ik ook flitste.
Flitsen bij een concert? :shock:
Ooit de geweldige Jazz foto's, uit de periode 1955-1961, van Ed van der Elsken gezien?
Niks niet flitsen of ultra hoge iso, gewoon gaan met die banaan, op zwart/wit film. Waarschijnlijk maximaal iso 400 ...

oud0001

Bericht door oud0001 » di jan 10 2012 6:43 pm

Ik snap je reactie maar, als je de huidtinten meer kloppend wilt hebben is dat de enige oplossing.
Persoonlijk zou ik het ook niet doen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 10 2012 7:08 pm

Ik zal eerst later op de avond maar even wat voorbeeldfoto's plaatsen. Dan weten we beter waar we het over hebben, wat het probleem is in kleur.

@Skippy: ik zat ook niet op flitsen te wachten. Maar dit soort zaken zijn geen dagelijkse activiteit voor mij, dus je probeert toch wat verschillende dingen uit. De geflitste foto's vind ik niet eens zo slecht als ik eerlijk ben. :wink:

Dat zwart-wit werken heb ik dus uiteindelijk gedaan voor de meeste foto's. Je kan de resultaten zien op de aangegeven locatie. Ze zijn zwart-wit gemaakt met de standaard functie van Capture NX en dan zit er nog een vleugje overheen. Puur zwart-wit vond ik ze minder mooi.

De methode was eigenlijk vrij simpel. Ik heb een foto omgezet en de laatste twee handelingen opgeslagen als aanpassing zodat ik die makkelijk aan kan roepen. De eerste van deze twee handelingen was de zwart-wit omzetting. Die heb ik steeds zo ingesteld dat ik het idee had dat het voor de foto in kwestie het beste werkte. Veelal zoeken naar een kleur waar mooi contrast in zit (logischerwijze kwam ik uit in het geel-oranje gebied). En dan nog wat aan de schuifjes helderheid en contrast schuiven. Eigenlijk werkt dat opvallend snel en de serie is redelijk consistent, hoewel ik de neiging heb foto's met mannen wat harder te maken dan die met de zangeres bijvoorbeeld.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di jan 10 2012 7:09 pm

Skippy schreef:[
Ooit de geweldige Jazz foto's, uit de periode 1955-1961, van Ed van der Elsken gezien?
Niks niet flitsen of ultra hoge iso, gewoon gaan met die banaan, op zwart/wit film. Waarschijnlijk maximaal iso 400 ...
Ik weet niet hoe ver de ontwikkeling van film in die periode was, maar gezien de korrel zou een iets hogere ISO dan 400 me niet verbazen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 10 2012 7:11 pm

Tom schreef:
Skippy schreef:[
Ik weet niet hoe ver de ontwikkeling van film in die periode was, maar gezien de korrel zou een iets hogere ISO dan 400 me niet verbazen.
Het meeste van wat ik zonder flits heb geschoten was op ISO 3200.... op een D300s. Valt eigenlijk best mee. :)

Niet omdat ik het wilde, maar om niet alleen maar vegen te krijgen. ISO 400 was echt geen optie.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di jan 10 2012 7:49 pm

Tom schreef:
Skippy schreef:Ooit de geweldige Jazz foto's, uit de periode 1955-1961, van Ed van der Elsken gezien? Niks niet flitsen of ultra hoge iso, gewoon gaan met die banaan, op zwart/wit film. Waarschijnlijk maximaal iso 400 ...
Ed van der Elsken werkte vaak met Tri-X 400 ASA op hard papier, juist vanwege de korrel. "Ruisangst" was hem vreemd.

george013

Bericht door george013 » di jan 10 2012 8:39 pm

In de jaren vijftig waren de kleurenspotjes nog geen hype, en de kleurenfilm ontbrak.
Als je nu fotografeert met kleurenspotjes, discolicht wat zo schijnt te moeten zijn, heb je een probleem waar Ed van der Elsken niet mee te maken had.
Korrel was en is fantastich in die foto's, maar wel zwart wit. Ook de uiterste waarden van het zwarte en het witte lagen dichterbij elkaar als wat je krijgt met een eenvoudige omzetting kleur naar z/w.
Flitsen kan best als je in een geschikte ruimte zit. Heb het laatst nog gedaan en was best tevreden over dat aspect.
@Patrick,
Laat ook de foto's zien in kleur die je hebt omgezet,voor het verschil

Ik betrap me er zelf ook op dat met de huidige technieken je steeds meer detailering wilt zien in de foto's. Het bewerken van de foto's heeft vaak de emotie eruit gehaald.

George

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di jan 10 2012 8:42 pm

Marten schreef:
Tom schreef:
Skippy schreef:Ooit de geweldige Jazz foto's, uit de periode 1955-1961, van Ed van der Elsken gezien? Niks niet flitsen of ultra hoge iso, gewoon gaan met die banaan, op zwart/wit film. Waarschijnlijk maximaal iso 400 ...
Ed van der Elsken werkte vaak met Tri-X 400 ASA op hard papier, juist vanwege de korrel. "Ruisangst" was hem vreemd.
Ik ben van na de film, dus ik heb een vraag. Hard papier? Wat is dat?

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 10 2012 8:49 pm

Marten schreef:
Tom schreef:
Dank je Marten voor de aanvulling.

george013

Bericht door george013 » di jan 10 2012 8:50 pm

Hard papier heeft weinig grijstinten. Neigt naar zwart /wit als je het doorvoert.
Zacht papier heeft geen extreem zwart of wit. Accent ligt op het grijsgebied.
Beide hebben ze een eigen expressiemogelijkheid..
George

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 10 2012 8:55 pm

george013 schreef:Ik betrap me er zelf ook op dat met de huidige technieken je steeds meer detailering wilt zien in de foto's. Het bewerken van de foto's heeft vaak de emotie eruit gehaald.
Herkenbaar, heb ik ook, zeker met concertfoto's. Soms mis ik zelfs de rook van vroeger ...

Daarom goed om af en toe alleen de essentie, in zwart/wit, te tonen.
Onderstaande foto gemaakt met een D700, op iso 3.200. Bewerking in Nik Silver Pro.
Patrick, als jij als TS deze foto weg wil in jouw topic geen probleem dan haal ik 'm weg.

Afbeelding

george013

Bericht door george013 » di jan 10 2012 9:04 pm

Een goed voorbeeld. Toch blijft de korrel anders. Ik zal het moeten vergelijken met ander foto's. Gevoelsmatig, weet het niet, is de oude korrel over de gehele foto verdeeld. Hier zit hij voornamelijk in de lichtere vlakken.
George

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 10 2012 9:29 pm

george013 schreef:Hier zit hij voornamelijk in de lichtere vlakken.
Klopt, was een bewuste keuze in de nabewerking. De essentie van de foto zit in de lichte delen (gezicht) m.n. in de oogopslag.

george013

Bericht door george013 » di jan 10 2012 9:52 pm

Bij de oude analoge foto's zit hij over het hele vlak. Gevolg van een chemisch proces, bij digitaal een gevolg van een softwarematige bewerking.
Ik betwijfel of je een digitale foto zo kunt bewerken dat er een mooie egale korrel over het plaatje zit. Ik ben ze niet tegen gekomen.
Heb hem doorgedrukt en wil nog wat zeggen, krijg de geschiedenis niet terug.
Ik denk dat de korrel aan een verschil tussen lichte en donkere vlakken, tussen belangrijke en onbelangrijke vlakken niet van belang is. Korrel is imo bepalend voor het gehele vlak. Over het andere, detailering, hebben we geen meningsverschil dacht ik.
Nu Patrick nog.
George

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » di jan 10 2012 10:37 pm

george013 schreef:Hard papier heeft weinig grijstinten. Neigt naar zwart /wit als je het doorvoert.
Zacht papier heeft geen extreem zwart of wit. Accent ligt op het grijsgebied.
Beide hebben ze een eigen expressiemogelijkheid..
George
Zwart en wit in een zwartwit afdruk wordt bepaald door de belichtingstijd van je papier. Zodoende kan je zacht papier ook perfect zwart krijgen. De gradatie (hard of zacht) zegt wat over het contrast van het papier bij een zekere belichtingstijd. De variabele papieren waren met een magentafilter met een oplopende densiteit te beïnvloeden voor wat betreft het contrast.
Ed vdr Elsken heeft zijn films waarschijnlijk gepusht; dat was heel gebruikelijk met zwartwit films. De latere Kodak Tmax 400 was perfect te pushen tot ISO 3200. Hoog contrast maar aanzienlijk minder korrel dan Tmax 3200.
Pushen houdt in dat je een film 1,2 of 3 stops belicht boven de ISO waarde van de film. Dit geeft vanzelfsprekend een onderbelichte film. Je moest dan een aangepaste (langere) ontwikkelltijd gebruiken om een bruikbaar eeld te krijgen.
Chips of sensors zijn niet te pushen, helaas.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”