vreemd verschijnsel

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Suus

Re: vreemd verschijnsel

Bericht door Suus » di jan 17 2012 6:18 pm

Hoi Jan, EmdeKlerk en George,

Oke. Bedankt voor de uitleg.

Jan, ik ga zeker even in het boekje kijken, bedankt!

gijsbert27
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door gijsbert27 » di jan 17 2012 7:09 pm

Hoi allemaal, iedereen bedankt voor de uitleg,zal het ook maar houden op een atmosferisch verschijnsel .
Jan bedankt voor de link zal hem eens nalezen ,en george 013 bedankt voor het voorbeeld
Groetjes Gijs.
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600

iJoost

Bericht door iJoost » di jan 17 2012 7:38 pm

Bij foto's in Noorwegen heb je sneller last van UV-licht, dan hier in Nederland met al dat water (in onze lucht). Dat resulteert, afhankelijk van de gevoeligheid van je camera, in meer of mindere mate in blauwige of licht paarse zwemen. Met je blote ogen zie je niets maar de sensor registreert het wel. En aangezien de lichtmeter vooral in het groene licht meet, kan dat lokaal ook best overbelichting opleveren in delen waar je toch al rechts in het histogram zat. Het is moeilijk te zeggen, maar mijn indruk is dat ik dat in deze foto zie. Onscherpte zie ik niet. Je zou een UV-filter kunnen gebruiken als je weer de bergen in gaat.

george013

Bericht door george013 » di jan 17 2012 8:19 pm

Een UV-filter op een digitale camera schijnt weinig zin te hebben. Deze zit er standaard ingebouwd voor je sensor, kan even niet op de naam komen. Dat wat je schoonmaakt als je vuil op je sensor hebt.
Waarom gaat er niemand in op mijn redenatie. Ik dacht genoeg verantwoording afgelegd te hebben in deze.
George

iJoost

Bericht door iJoost » di jan 17 2012 8:49 pm

Er zit niet standaard een UV-filter ingebouwd in je camera. Wel houdt het antialiasing filter, wat over de sensor ligt, zowel UV als IR in meer of mindere mate tegen. Hoeveel dat precies is verschilt nogal per camera model (zoals de infrarood fotografen onder ons wel weten).

george013

Bericht door george013 » di jan 17 2012 9:18 pm

In dat plaatje voor de sensor zit een UV-filter-vermogen in. In welke sterkte , met of zonder IR, mij om het even. In het algemeen wordt gesteld dat een UV-filter op een DSLR geen zin heeft, behoudens protectie van de lens.
Blijven er voor mij 2 items over: 1. kan UV clipping veroorzaken en 2. is mijn verhaal over minder licht in reflectie onzin.
George

iJoost

Bericht door iJoost » di jan 17 2012 9:28 pm

Ja en nee.

george013

Bericht door george013 » di jan 17 2012 9:52 pm

Daar hou ik van. Duidelijkheid.
George

gijsbert27
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door gijsbert27 » di jan 17 2012 10:06 pm

Hoi allemaal,hier nog zo een spiegel in Noorwegen in Rohdal,hier is de spiegeling in het water veel helderder .
Ik weet niet precies hoe het onder woorden te brengen ,maar onder de waterlijn vind ik hem veel mooier

Afbeelding

Groetjes Gijs
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600

george013

Bericht door george013 » di jan 17 2012 10:30 pm

@gijsbert27,
Dat is dan toch hetzelfde verhaal?.
Je lichtmeting is centerweighted, ik neem aan dat je scherpstelpunt in het midden ligt. Heb je een donker vlak. Prima voor dat vlak, maar niet voor de lucht. Had je die mooi willen hebben, dan had je je belichting meer op de lucht moeten richten, oftewel iets onderbelichten op jouw scherpstelveld. Het donkere is in de nabewerking makkelijker te corrigeren als het lichte.
George

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”