Nikon V1 beknopte kennismaking
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikon V1 beknopte kennismaking
Bedankt voor alle reacties hierboven. Nou, zojuist de firmware geupdate van zowel de body (of het body-tje) en de 2 objectiefjes. Nooit geweten dat een objectief firmware bevat, laat staan dat die een update nodig had.
Gelijk maar even een handgreepje, een flitser en een tasje voor de flitser besteld, bij Azerty waren ze het goedkoopste.
Gelijk maar even een handgreepje, een flitser en een tasje voor de flitser besteld, bij Azerty waren ze het goedkoopste.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Van de flitser kan je volgens mij ook de firmware updaten, tasje weet ik niet 

- a90
- Forumlid
Tsja, en dan ga ik er zo met de adapter een 50mm 1.2 Ais opschroeven, kijken of ik die ook geupgrade krijg
Morgen het setje even mee en tijdens de lunch even naar buiten denk ik.

Morgen het setje even mee en tijdens de lunch even naar buiten denk ik.
-
- Forumlid
Eindelijk mijn V1 binnen en die bleek al de laatste firmware te hebben. Met de adapter kan ik met mijn objectievenarsenaal nu ruim boven de 1000 mm komen! Even snel uitgeprobeerd en het werkt echt!
Morgen uitgebreider testen op vogels, want daar heb ik het ding voor gekocht. Ik ben benieuwd.
Morgen uitgebreider testen op vogels, want daar heb ik het ding voor gekocht. Ik ben benieuwd.
Twijfelde je daaraan dan?Bob42 schreef:Met de adapter kan ik met mijn objectievenarsenaal nu ruim boven de 1000 mm komen! Even snel uitgeprobeerd en het werkt echt!

-
- Forumlid
Ik dacht wel dat het kon (anders zou ik hem niet hebben gekocht), maar de vraag was welke kwaliteit je krijgt. Ik ga dat morgen uittesten, maar het lijkt niet tegen te vallen. Alleen heb je geen dynamische AF en maar 1 scherpstelpunt, dus het vogeltje moet wel stilzitten. :flitslicht schreef:Twijfelde je daaraan dan?Bob42 schreef:Met de adapter kan ik met mijn objectievenarsenaal nu ruim boven de 1000 mm komen! Even snel uitgeprobeerd en het werkt echt!

-
- Forumlid
Ik heb nu het nodige gestoeid en de Nikon1 V1 en ik ben er best tevreden mee.
Ook ik vind het vreemd dat de V1 zich niet wat meer onderscheidt van de J1, al was het maar door een PSAM- knop bijvoorbeeld. Nu moet je voor alles het menu in, moet je sommige dingen steeds opnieuw instellen als de camera uit is geweest en het blijft dus een soort point-en shoot met het uiterste minimum aan knoppen.
Heel merkwaardig is trouwens dat de camera standaard op Active VR staat. Dus als je als beginner met de V1 aan de gang gaat heb je al direct een probleem, want Active moet je onder normale omstandigheden beslist niet gebruiken.
Ook het afdekkapje voor de accessoire-aansluiting zal ik binnen de kortste keren gegarandeerd kwijtraken. Dat is er al meer dan 10 keer op 1 dag afgevallen, dus dat is geen blijvertje.
Enfin, ik heb er een adapter en een Nikon 300 mm F4 opgeschroefd ( eerst nog met een 1.4 converter, maar toen had ik te veel mm's!
) en heb de hele zaak op een statief gezet, want met 810 mm zonder VR leek me dat wel nodig. De draadloze afstandsbediening had ik al, dus kon ik aan de slag. Je hebt dan maar 1 scherpstelpunt en geen dynamische AF.
De combinatie had veel meer moeite met scherpstellen bij wat minder licht of weinig contrast dan mijn DSLR's en blijft dus nogal eens hunten zonder resultaat. Ik fotografeerde trouwens wel door een dubbele glazen ruit naar de achtertuin.
Als hij het echter bij beter licht en/ of contrast wel doet is de AF razendsnel. Alleen is er een merkbare afdrukvertraging zodat je vaak te laat bent als het vogeltje niet iets langer stil zit. Het resultaat is gemengd: heel veel missers, maar als je een goede foto hebt, is hij ook razendscherp. Ik had nog soortgelijke foto's van 2 jaar geleden, gemaakt met een Canon 100-400 en die kunnen in de verste verte niet tippen aan de V1 met de 300 mm. Dus over de kwaliteit ben ik meer dan tevreden. Daar komt nog bij dat ik met ISO 800 werkte en als ik dat vergelijk met opnames met de D7000, lijkt de V1 minstens zo goed. Ik zie in ieder geval helemaal geen ruis en dat kun je van de D7000 niet zeggen. Ik heb nog geen hogere ISO's geprobeerd.
Al met al dus nogal wat beperkingen ( ik fotografeer graag vliegende vogels en dat gaat met de V1 icm de adapter dus niet), maar anderzijds kan ik met mijn spullen ruim boven de 1000 mm komen bij F 5.6 en met een prima scherpte. Dus dat geeft toch wel leuke mogelijkheden.
Ook ik vind het vreemd dat de V1 zich niet wat meer onderscheidt van de J1, al was het maar door een PSAM- knop bijvoorbeeld. Nu moet je voor alles het menu in, moet je sommige dingen steeds opnieuw instellen als de camera uit is geweest en het blijft dus een soort point-en shoot met het uiterste minimum aan knoppen.
Heel merkwaardig is trouwens dat de camera standaard op Active VR staat. Dus als je als beginner met de V1 aan de gang gaat heb je al direct een probleem, want Active moet je onder normale omstandigheden beslist niet gebruiken.
Ook het afdekkapje voor de accessoire-aansluiting zal ik binnen de kortste keren gegarandeerd kwijtraken. Dat is er al meer dan 10 keer op 1 dag afgevallen, dus dat is geen blijvertje.
Enfin, ik heb er een adapter en een Nikon 300 mm F4 opgeschroefd ( eerst nog met een 1.4 converter, maar toen had ik te veel mm's!

De combinatie had veel meer moeite met scherpstellen bij wat minder licht of weinig contrast dan mijn DSLR's en blijft dus nogal eens hunten zonder resultaat. Ik fotografeerde trouwens wel door een dubbele glazen ruit naar de achtertuin.
Als hij het echter bij beter licht en/ of contrast wel doet is de AF razendsnel. Alleen is er een merkbare afdrukvertraging zodat je vaak te laat bent als het vogeltje niet iets langer stil zit. Het resultaat is gemengd: heel veel missers, maar als je een goede foto hebt, is hij ook razendscherp. Ik had nog soortgelijke foto's van 2 jaar geleden, gemaakt met een Canon 100-400 en die kunnen in de verste verte niet tippen aan de V1 met de 300 mm. Dus over de kwaliteit ben ik meer dan tevreden. Daar komt nog bij dat ik met ISO 800 werkte en als ik dat vergelijk met opnames met de D7000, lijkt de V1 minstens zo goed. Ik zie in ieder geval helemaal geen ruis en dat kun je van de D7000 niet zeggen. Ik heb nog geen hogere ISO's geprobeerd.
Al met al dus nogal wat beperkingen ( ik fotografeer graag vliegende vogels en dat gaat met de V1 icm de adapter dus niet), maar anderzijds kan ik met mijn spullen ruim boven de 1000 mm komen bij F 5.6 en met een prima scherpte. Dus dat geeft toch wel leuke mogelijkheden.
@BOB42
Je gebruikt je V1 dus om zoveel mogelijk mm's te krijgen?
Mi krijg je met een D3(4)(s/X) meer waar voor je dure objectieven.
Willem.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
En dan woeden er hier soms hele discussies over al dan niet een filter gebruiken ...Bob42 schreef: De combinatie had veel meer moeite met scherpstellen bij wat minder licht of weinig contrast dan mijn DSLR's en blijft dus nogal eens hunten zonder resultaat. Ik fotografeerde trouwens wel door een dubbele glazen ruit naar de achtertuin.
Zo'n dubbel glas ruit is killing voor beeldkwaliteit of goed kunnen scherpstellen. Ik zou het je V1 niet kwalijk nemen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
Maar heel veel minder mm's. En een 500 mm ligt ver boven mijn budget en draagvermogenwblink schreef:@BOB42

Laatst gewijzigd door Bob42 op vr feb 03 2012 9:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
De V1 heeft dat soort problemen ook zonder ruit. Mijn D7000 heeft met die ruit geen enkel probleem, ook niet bij nog veel slechter licht en minder contrast. Dus daar stapte ik op over als de V1 het liet afweten.henkk schreef:En dan woeden er hier soms hele discussies over al dan niet een filter gebruiken ...Bob42 schreef: De combinatie had veel meer moeite met scherpstellen bij wat minder licht of weinig contrast dan mijn DSLR's en blijft dus nogal eens hunten zonder resultaat. Ik fotografeerde trouwens wel door een dubbele glazen ruit naar de achtertuin.
Zo'n dubbel glas ruit is killing voor beeldkwaliteit of goed kunnen scherpstellen. Ik zou het je V1 niet kwalijk nemen.
Laatst gewijzigd door Bob42 op vr feb 03 2012 9:28 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Zou dat maar niet te hard roepen Willem , heb voorbeelden gezien met een 400 2.8 met 2.0 converter en dat zag er echt goed uit.wblink schreef:@BOB42
Zit er zelf steeds meer mee in mijn hoofd om er ook één aan te schaffen voor aan mijn 500mm F4 te hangen met één van de converters ertussen heb je een enorm bereik.
groet ruud
Ik kan niet begrijpen dat iemand met een €7500,- objectief een CX sensor gebruikt om zijn beelden op te slaan.ruud schreef:Zou dat maar niet te hard roepen Willem , heb voorbeelden gezien met een 400 2.8 met 2.0 converter en dat zag er echt goed uit.wblink schreef: Mi krijg je met een D3(4)(s/X) meer waar voor je dure objectieven.
Zit er zelf steeds meer mee in mijn hoofd om er ook één aan te schaffen voor aan mijn 500mm F4 te hangen met één van de converters ertussen heb je een enorm bereik.groet ruud
Ja, zal er op internet goed uitzien, maar op een 30*40 druk???
Leuk als je de spullen toch hebt en €700,- extra voor een V1 uit wilt geven.
Ik heb de V1 bewust aangeschaft omdat ik dusdanige problemen met het vervoeren van de (D3X+)-spullen ondervond (te zwaar) dat ik nauwelijks meer aan foto's maken toekwam.
Wat WEL op mijn verlanglijstje staat als er voor de V1 niets wordt gemaakt (wat aannemelijk is) is de DX 40mm macro.
Willem.
Nou, simpel, omdat je dan 2x zoveel pixels onder je onderwerp hebt als met een D7000 en 6x zoveel als met een D3. Je kan ook een langere lens kopen, maar die is dan weer €8300 en f/4 ipv f/2.8, plus dat je dan nog pas aan de 1,5x zit ipv 2x. Ik begrijp het wel. 40mm macro lijkt een ideaal macro lensje voor bij de V1.
- a90
- Forumlid
Ik denk dat ik volgende week een converter koop, dan kan ik zien hoe het werkt met langere objectieven (200 2.0 of 400 2.8 vr met bv. een tc III 2.0 erop)