D7000 'object in focus val' opzetten uiteindelijk gelukt.
- pacha
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D7000 'object in focus val' opzetten lukt niet.
iedereen bedankt voor het meedenken, en het verschaffen van uitleg.
't is uiteindelijk gelukt, vooral aan de hand van de uitstekende uitleg van Bobcom.
Ten gerieve van wie het eveneens wil proberen, zet ik de werkwijze, die succesvol bleek, even op een rij.
Voor alle duidelijkheid de gebruikte camera is een D7000, volgens berichten op het Internet, lukt het ook met een aantal andere Nikon camera's.
1- heb als test een AF lens gebruikt, een 60mm f/2.8 AF-S Micro-Nikkor. Andere lenzen komen nog aan de beurt.
2- heb de 'persoonlijke instellingen' aangepast, zoals Bobcom beschrijft.
a- onder het submenu "Autofocus": AF-C prioriteit instellen op "Scherpstelling".
b- onder het submenu "Autofocus" : AF_S prioriteit instellen op "Scherpstelling".
c- onder het submenu "Bediening": AE-L / AF-L knop een specifieke functie toewijzen. De functies kiezen "AF-ON".
3- heb vervolgens scherpgesteld, aan de hand van Bobcom's aanbevelingen:
a- scherp stellen door de lens op het onderwerp te richten en de AE-L/AF-L -knop in te drukken.
b- onderwerp weggenomen = val opgezet.
c- vervolgens draadontspanner ingedrukt.
En wachten op het vogeltje...
Hoe de val is opgezet, en hoe het vogeltje zichzelf fotografeert, toon ik zo meteen.
't is uiteindelijk gelukt, vooral aan de hand van de uitstekende uitleg van Bobcom.
Ten gerieve van wie het eveneens wil proberen, zet ik de werkwijze, die succesvol bleek, even op een rij.
Voor alle duidelijkheid de gebruikte camera is een D7000, volgens berichten op het Internet, lukt het ook met een aantal andere Nikon camera's.
1- heb als test een AF lens gebruikt, een 60mm f/2.8 AF-S Micro-Nikkor. Andere lenzen komen nog aan de beurt.
2- heb de 'persoonlijke instellingen' aangepast, zoals Bobcom beschrijft.
a- onder het submenu "Autofocus": AF-C prioriteit instellen op "Scherpstelling".
b- onder het submenu "Autofocus" : AF_S prioriteit instellen op "Scherpstelling".
c- onder het submenu "Bediening": AE-L / AF-L knop een specifieke functie toewijzen. De functies kiezen "AF-ON".
3- heb vervolgens scherpgesteld, aan de hand van Bobcom's aanbevelingen:
a- scherp stellen door de lens op het onderwerp te richten en de AE-L/AF-L -knop in te drukken.
b- onderwerp weggenomen = val opgezet.
c- vervolgens draadontspanner ingedrukt.
En wachten op het vogeltje...
Hoe de val is opgezet, en hoe het vogeltje zichzelf fotografeert, toon ik zo meteen.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Re: D7000 'object in focus val' opzetten uiteindelijk gelukt
Het is niet nodig om zowel AF-S als AF-C in te stellen op Scherpstelling; e.e.a. is afhankelijk van de gekozen scherpstelstand (AF-S of AF-C). Bij trap-focus heeft AF-C geen meerwaarde ten opzichte van AF-S.
Ook het kiezen van de juiste AF-veldstand is van belang; instellen op Enkelpunts AF.
Uit ervaring weet ik dat de methode ook werkt met o.m. de D2x, D300 en D700. Waarschijnlijk ook met andere camera's dan de reeds genoemden.
Ook het kiezen van de juiste AF-veldstand is van belang; instellen op Enkelpunts AF.
Uit ervaring weet ik dat de methode ook werkt met o.m. de D2x, D300 en D700. Waarschijnlijk ook met andere camera's dan de reeds genoemden.
Jur
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Is toch weer mooi om te weten, komt lekker van pas met skischansspringen 

Het is IMO vooral handig bij vaste opstellingen, zoals vogelbadjes ed. Je zet dan de camera in CH mode op statief en gaat lekker een pilsje drinken. Als er een vogel gaat baden maakt de camera als een waanzinnige foto's, is er geen vogel dan doet ie niks.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Iedereen bedankt voor de input, het werkt goed.
Hier ga ik zeker een toepassing voor vinden.
Vrgr
Tiny
Hier ga ik zeker een toepassing voor vinden.

Vrgr
Tiny
-
OnlineMauritsD
- Clublid
Ben het ook direkt met mn D7000 aan het proberen: Alle instellingen zoals in dit draadje goed ingesteld, maar ik heb geen draadontspanner!
Zonder draadontspanner lukt het volgens mij niet:
Als ik de ontspanknop indruk terwijl er niks in het scherptegebied staat, drukt ie niet af, zet ik dan wat in het scherpstelgebied, drukt ie nog steeds niet af, totdat ik de ontspanknop indruk, dan gaat ie uiteraard wel....
Ik heb ook al de zelftimer en interval-stand geprobeerd, maar die focussen allebei alvorens de foto te maken (staat dus kennelijk los van AF-ON)
Iemand een idee of en hoe dit zonder draadontspanner kan?
draadloze ontspanner?
anders?
Zonder draadontspanner lukt het volgens mij niet:
Als ik de ontspanknop indruk terwijl er niks in het scherptegebied staat, drukt ie niet af, zet ik dan wat in het scherpstelgebied, drukt ie nog steeds niet af, totdat ik de ontspanknop indruk, dan gaat ie uiteraard wel....
Ik heb ook al de zelftimer en interval-stand geprobeerd, maar die focussen allebei alvorens de foto te maken (staat dus kennelijk los van AF-ON)
Iemand een idee of en hoe dit zonder draadontspanner kan?
draadloze ontspanner?
anders?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Je moet de ontsapnknop blijven indrukken tot het object in focus is. Je kan ook een remote cable release continu vastzetten als je van statief werkt.
-
OnlineMauritsD
- Clublid
dank je Flip,
Daar lijkt t inderdaad op. dus zonder draadontspanner niet ondertussen biertje drinken en later eens gaan kijken of ik al wat geschoten heb...
Daar lijkt t inderdaad op. dus zonder draadontspanner niet ondertussen biertje drinken en later eens gaan kijken of ik al wat geschoten heb...
Nee, naast je biertje heb je ook een draadontspanner nodig. Een eenvoudige is niet duur, let wel op dat je de knop kan vastzetten. Even Googlen leverde deze op, weet er verder niets vanaf: http://www.ebay.com/itm/Shutter-Release ... 2066wt_952
-
OnlineMauritsD
- Clublid
dank je.
Ik ga eens achter zon draadontspanner aan
Ik ga eens achter zon draadontspanner aan
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Val opzetten, eerste poging.
De val wordt opgezet.
1- Camera enigzins verdekt opgesteld op 4 meter van het focuspunt.
De 60mm. macrolens, is niet de meest geschikte lens, om vogels te fotograferen, maar goed het gaat om een test.
Later komt een 70-300 mm. AF lens aan de beurt.
2- Via de knop AE-L / AF-L wordt scherp gesteld op het tennis balletje.
3- De camera houdt het focus punt vast.
4- Camera even wegdraaien van het focuspunt, ontspanknop indrukken, er gebeurt niks.
Dit gaat goed.
Voorlopig toch...
Op deze foto is het tennisballetje niet echt in focus, de foto was even voordien gemaakt, dient enkel om aan te geven, hoe de opstelling is.
Bij het scherpstellen via de AE-L / AF-L knop, is het balletje precies in focus.

De val wordt opgezet.
1- Camera enigzins verdekt opgesteld op 4 meter van het focuspunt.
De 60mm. macrolens, is niet de meest geschikte lens, om vogels te fotograferen, maar goed het gaat om een test.
Later komt een 70-300 mm. AF lens aan de beurt.
2- Via de knop AE-L / AF-L wordt scherp gesteld op het tennis balletje.
3- De camera houdt het focus punt vast.
4- Camera even wegdraaien van het focuspunt, ontspanknop indrukken, er gebeurt niks.
Dit gaat goed.
Voorlopig toch...
Op deze foto is het tennisballetje niet echt in focus, de foto was even voordien gemaakt, dient enkel om aan te geven, hoe de opstelling is.
Bij het scherpstellen via de AE-L / AF-L knop, is het balletje precies in focus.

Nikon D7000, en wat glas.
Goed draadje, bedankt allen en Pacha succes met je proefjes verder, groet, peter
- bobcom
- Forumlid
@jur Eens met je opmerking dat je maar één van de twee scherpstelmodi AF-C of AF-S in "prioriteit scherpstelling" hoeft te zetten. Niet 100% eens met je opmerking dat je enkelpunts-AF moet kiezen . Als je bijvoorbeeld AF-S in "auto-mode" selecteert dan kun je bij de D7k het hele scherpstelveld gebruiken voor een focustrap - je stelt bijvoorbeeld met AF-S "auto" scherp op het vogelbadje. Dan zijn alle focuspunten in het AF-veld als het ware "geladen". Richt je de camera iets hoger (zodat het vogelbadje net onder de AF-zone zit) en hou je de ontspanknop ingedrukt dan gaat de sluiter af zodra een mees, mus of andere badderbird scherp is in één van de focuspunten in het AF-veld. Daarom kan AF-C ook een meerwaarde hebben: je hebt bij de D7k dan de mogelijkheid ook één van de 9 of 11 centrale AF-punten als trigger te gebruiken.
S3Pro, D80, D600, Nex5; 6x MF 35-300mm f2.0- 4,5; 7x AF 12-500mm f1.8-6.3; 4x conv 1.6-2x; SB80-800; 4x FD 70-200mm f1.8-4.5; 6x M42 29-200mm f2.0-4.0,
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Mijn advies betrof de instellingen voor camera's als de D300, D700, D3, D3s, D3x en D2x. Ik ben zelf niet bekend met de D7000, maar na raadpleging van de handleiding daarvan ben ik tot de conclusie gekomen dat deze camera inderdaad andere instellingen voor de AF-veldstand kent. Voor de door mij genoemde camera's blijft gelden dat je enkelpunts-AF moet kiezen. Dit hoeft echter niet te betekenen dat je altijd het centrale focuspunt moet kiezen, je kunt ook een ander focuspunt selecteren.bobcom schreef:@jur Eens met je opmerking dat je maar één van de twee scherpstelmodi AF-C of AF-S in "prioriteit scherpstelling" hoeft te zetten. Niet 100% eens met je opmerking dat je enkelpunts-AF moet kiezen . Als je bijvoorbeeld AF-S in "auto-mode" selecteert dan kun je bij de D7k het hele scherpstelveld gebruiken voor een focustrap - je stelt bijvoorbeeld met AF-S "auto" scherp op het vogelbadje. Dan zijn alle focuspunten in het AF-veld als het ware "geladen". Richt je de camera iets hoger (zodat het vogelbadje net onder de AF-zone zit) en hou je de ontspanknop ingedrukt dan gaat de sluiter af zodra een mees, mus of andere badderbird scherp is in één van de focuspunten in het AF-veld. Daarom kan AF-C ook een meerwaarde hebben: je hebt bij de D7k dan de mogelijkheid ook één van de 9 of 11 centrale AF-punten als trigger te gebruiken.
Jur
Ik heb gemerkt (D700) dat na activatie door een vogel de camera met AF-S maar door blijft knallen, ook nadat de vogel uit het beeld is verdwenen. Met AF-C stopt de camera wel als hij niets meer in het focuspunt heeft; dit is natuurlijk dan de beste instelling. Kies je Dynamische AF dan moet de vogel welliswaar eerst onder het gekozen AF punt komen maar de camera blijft daarna wel werken als de vogel zich naar een ander focuspunt verplaatst.