Witbalans bij sneeuw

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Witbalans bij sneeuw

Bericht door Léon Obers » ma feb 06 2012 9:24 am

Daniël schreef: Het nadeel met blauw is redelijk makkelijk op te lossen door een lichte overbelichting toe te passen.
Een site die ik ooit heb mogen ontvangen
http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... dschappen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Overbelichting verandert de witbalans niet, dus een blauw verandert er niet mee.
Zoals jij het hier omschrijft staat het overigens ook niet op de website omschreven waar je naar verwijst.

Op de site gebruikt men een verkeerde benaming voor een neutraal grijspunt kiezen, waar men het heeft over een witpunt.
"Door de belichting +1,75 stop te doen en een wit punt in de foto te selecteren worden de kleuren weer zoals ze er in het echt uitzagen."

Een witpunt kiezen is de grenswaarde bepalen van clippend wit (zoals een zwartpunt het kiezen is van de grenswaarde met clippend zwart).

Overigens wordt op die site eveneens de verwarrende term "overbelichten" gebruikt voor wat heet een belichtingscorrectie.
Er is geen sprake van overbelichting, Het is het corrigeren van een onderbelichting tot de juiste belichting bereikt wordt.
Overbelichting staat voor een opname die "te helder", "te licht" is. Geen detail in de lichte partijen, clipping.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Daniël

Bericht door Daniël » ma feb 06 2012 9:28 am

ok,
1, ik verwijs niet tussen mijn tekst en de website.
2, de overbelichting moet inderdaad de correctie zijn. Ik pak ongeveer +0,7. 2 stops vind ik persoonlijk gewoon teveel.
3, het blauwe is lastig weg te krijgen. Ik doe dit door in CS de verzadiging van blauw wat terug te gooien.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 06 2012 9:36 am

Daniël schreef: 3, het blauwe is lastig weg te krijgen. Ik doe dit door in CS de verzadiging van blauw wat terug te gooien.
Da's inderdaad ook een (snelle) methode, daarmee blijf je toch een vleugje van het "koele" van sneeuw als karakter in de opname behouden.
Wel te hopen dat er niemand op de foto een blauwe ski-jack aanheeft. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Daniël

Bericht door Daniël » ma feb 06 2012 10:11 am

het is geven en nemen hè :wink2: :mrgreen:

D.A. Versluis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door D.A. Versluis » di feb 14 2012 10:07 pm

Iki heb de witballans van mijn D 90 altijd op auto staan en met sneeuw belicht ik gewoon een stopje over zie mijn foto op deze site winterpracht Prima witte sneeuw en toch doortekend gr Da versluis

george013

Bericht door george013 » di feb 14 2012 10:40 pm

Wat betreft de belichting heb je een histogram en een hoge-lichten schermpje tot je beschikking. Weet je vrij precies tot hoever je kunt gaan en wat niet zo belangrijk is.
Wat witbalans betreft, schiet in RAW, je zult nooit een echt goede witbalans krijgen. Blijft voor een groot gedeelte een voorkeur voor iets.
George

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”