Foto verkleinen NX2 naar A3 formaat

Discussies over fotobewerking en archivering
JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Foto verkleinen NX2 naar A3 formaat

Bericht door JanR » vr feb 17 2012 5:57 pm

flitslicht schreef:
JanR schreef: Wat men wil is een aantal van mijn foto's op posters afdrukken. Die posters zijn ongeveer A1 formaat.
Mijn foto moet er dan in A3 formaat opkomen.
Maar ik heb dat nog niet eerder bij de hand gehad.
Je vraagt er toch wel een redelijke vergoeding voor hoop ik?
:mrgreen: zeker

George,

Uiteindelijk maar een stikkie gebracht, in 100% kwaliteit waren ze rond de 98Mb in TIF formaat.
Gelijk maar even vermeld dat er sites zijn zoals yousendit waar je kunt uitwisselen.

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr feb 17 2012 6:04 pm

Dan is het goed (slaakt zucht van verlichting) :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 17 2012 6:20 pm

george013 schreef:JPG is een niet lossless compressie. Je verliest kwaliteit welke zeker zichtbaar zal zijn op een A3-afdruk en nog zekerder bij een hoge compressie.
Als je met 100% opslaat is het verschil met een origineel in bijvoorbeeld TIFF nauwelijks te zien. Dat kan je best gebruiken in zo'n geval.

Maar grote TIFF's meenemen/versturen is natuurlijk het beste als je elk bitje behouden wilt. Die kunnen dus wel met lossless compressie opgeslagen worden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

george013

Bericht door george013 » vr feb 17 2012 11:25 pm

Ik reageer op het gebruik van een zip-bestand.
Zonder het uitgeprobeerd te hebben ga ik ervanuit dat een zip van een TIFF of een JPG van 100% kwaliteit groter is als het origineel.
Maak je een zip van een JPG met een 10% kwaliteit, dan zou deze kleiner kunnen zijn. Zitten meer repeterende bytes in.
Nogmaals, puur vanuit mijn bovenkamertje.

Wil je de regie houden over de kwaliteit van de foto, dan kun je niet bekibbelen op de bestandsgrootte.

George

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za feb 18 2012 9:26 am

george013 schreef: Zonder het uitgeprobeerd te hebben ga ik ervanuit dat een zip van een TIFF of een JPG van 100% kwaliteit groter is als het origineel.
Wel uitgeprobeerd: nee, kleiner. Maar echt minimaal kleiner hoor!

Voor zover ik zag was zip alleen bedoeld als voorbeeld van lossless compressie, en niet als manier om serieus plaatjes op te slaan. Al kan het in het geval van JPEG handig zijn; ZIP doet iets met CRC checks, en dat doet JPEG (en de meeste andere afbeeldingsbestandsformaten, zo niet alle (?) ) niet.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » za feb 18 2012 10:07 am

Je had ook met wetranfer kunnen verzenden denk. Of hebben ze daar helemaal geen internet en alleen mail.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » zo feb 19 2012 11:40 am

Ongetwijfeld, maar de Gemeente mevrouw wist dat allemaal niet, en het ging mij om de foto's.
Beetje reclame kan nooit kwaad :D

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”