zonnekap in beeld bij d700

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Wilci
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: zonnekap in beeld bij d700

Bericht door Wilci » wo feb 22 2012 1:14 pm

ArjanL schreef:Zo'n klein flitsertje is heel handig als invulflitsertje te gebruiken.
+1 Ideaal voor portretjes buiten met zo'n opsteek diffusor-tje van € 9,95 voor dat extra toefje licht!

Kees
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Kees » wo feb 22 2012 5:40 pm

Skippy schreef:Ik vind het een ramp op de D700, maakt de body heel kwetsbaar. Ik gebruik 'm wel maar had graag een SU-800 extra gekocht en geen flitser op de D700 gehad.
En een zoeker met 100% beeld ...
Hoezo de body heel kwetsbaar? Ik gebruik hem ook bijna nooit maar het stoort mij niet dat hij er op zit.
De su-800 kun je evengoed kopen :D

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 22 2012 5:44 pm

Kees schreef:Hoezo de body heel kwetsbaar? Ik gebruik hem ook bijna nooit maar het stoort mij niet dat hij er op zit.
De su-800 kun je evengoed kopen :D
Sterker nog: de SU-800 lijkt mij kwetsbaarder!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo feb 22 2012 6:19 pm

Tom schreef:
Marten schreef:
Remco v/d Sanden schreef: Dus het hele CLS systeem dat je kan bedienen met je "pop-up flitsertje" op je semi-pro en pro body's is onzin?
Das knap... :?
Welke pro body's bedoel je? :?
Dat zijn waarschijnlijk de D800, D800e, D700 en D300s.
Waarom is dat flitsertje niet gemonteerd op de D3, D3s, D3x en ook niet op de D4?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 22 2012 6:24 pm

Marten schreef:Waarom is dat flitsertje niet gemonteerd op de D3, D3s, D3x en ook niet op de D4?
Verkeerde zuinigheid van Nikon? :twisted:

Zou het kunnen zijn dat dat is omdat de Dx00-serie toch nog een ander soort "volk" aantrekt dan een Dx-serie camera?

Of gewoon om een 100% zoeker te kunnen maken natuurlijk zonder dat het echt een erker op de camera veroorzaakt....
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo feb 22 2012 6:53 pm

Patrick schreef:...Zou het kunnen zijn dat dat is omdat de Dx00-serie toch nog een ander soort "volk" aantrekt dan een Dx-serie camera?.....
Dat zou zomaar kunnen. Misschien wel het soort volk dat een flitsertje onzin vindt.
Tip voor degenen die er een op hebben zitten en het ook een rotding vinden: ducktape.
Ook in zwart verkrijgbaar.
Laatst gewijzigd door Marten op wo feb 22 2012 6:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 22 2012 6:55 pm

Marten schreef:
Patrick schreef:...Zou het kunnen zijn dat dat is omdat de Dx00-serie toch nog een ander soort "volk" aantrekt dan een Dx-serie camera?.....
Dat zou zomaar kunnen. Misschien wel het soort volk dat een flitsertje onzin vindt.
Dat volk is vast heel divers. Ik gok dat de groep die dat flitsertje WEL handig vindt groter is dan de groep die 'm liever zonder ziet. Bij gelijkblijvende camera natuurlijk. Als ze door het verwijderen ervan een 100% zoeker zouden kunnen maken dan verschuiven de verhoudingen vast weer.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » wo feb 22 2012 9:41 pm

Tip voor degenen die er een op hebben zitten en het ook een rotding vinden: ducktape.
Ook in zwart verkrijgbaar.
Hmm, dat wordt dan wel een plakkerige boel. Stukje duct tape om het lichtlek in mijn D300 af te plakken en ook nog eens duct tape om mijn flitser vast te plakken.... :shock:

Maar we dwalen af. Zie alleen niet in waarom een opklapflitser in de weg zit. Voordeel van een opklapflitser is namelijk dat ie ook neergeklapt kan worden. En als je 'm in die positie houdt heb je er geen last van - en dat kan ook zonder tape.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » wo feb 22 2012 10:30 pm

weimaraner schreef:
Voordeel van een opklapflitser is namelijk dat ie ook neergeklapt kan worden. En als je 'm in die positie houdt heb je er geen last van - en dat kan ook zonder tape.
Pure speculaties en aannames :mrgreen:
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » wo feb 22 2012 10:44 pm

Op de D7000 zit een pop-up-flitsertje en een 100% zoekerbeeld, dus het kan wel samen gaan
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 22 2012 10:50 pm

pveenstra schreef:Op de D7000 zit een pop-up-flitsertje en een 100% zoekerbeeld, dus het kan wel samen gaan
Dat komt omdat het een DX camera is. De zoeker van een FX camera is, logischerwijze, veel groter. De D300s heeft trouwens ook 100% zoekerbeeld.

Het kan ook trouwens best beide, maar dan wordt de camera gewoon groter.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » do feb 23 2012 3:21 am

Patrick schreef:Het kan ook trouwens best beide, maar dan wordt de camera gewoon groter.
Valt mee hoor, de D800 heeft 100% zoekerbeeld en ik zie wat grote betreft weinig verschil met de D700.

Groeten Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do feb 23 2012 4:22 am

Een 100% zoekerbeeld heeft inderdaad maar weinig te maken met de keus om wel of geen ingebouwde flitser onder te brengen.
Marten schreef: Waarom is dat flitsertje niet gemonteerd op de D3, D3s, D3x en ook niet op de D4?
De D3, D3s, D3x en D4 serie e.d. is specifiek gebouwd op stevigheid en bescherming bij gebruik onder ruwe gebruiksomstandigheden (zonder gebruik van een flitser). De lichtmetalen behuizing is doorgetrokken in de bovenkant van de camera, inclusief de afscherming van het prismahuis (dat is één geheel met de rest van de bovenkant). Zo'n vrij kwetsbaar inklapbaar plastic flitsertje (met twee fragiele scharniertjes bevestigd) voldoet niet aan de gestelde eisen om aan die ruwe gebruiksomstandigheden te kunnen voldoen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do feb 23 2012 6:53 am

Léon Obers schreef:Een 100% zoekerbeeld heeft inderdaad maar weinig te maken met de keus om wel of geen ingebouwde flitser onder te brengen.
Marten schreef: Waarom is dat flitsertje niet gemonteerd op de D3, D3s, D3x en ook niet op de D4?
De D3, D3s, D3x en D4 serie e.d. is specifiek gebouwd op stevigheid en bescherming bij gebruik onder ruwe gebruiksomstandigheden (zonder gebruik van een flitser). De lichtmetalen behuizing is doorgetrokken in de bovenkant van de camera, inclusief de afscherming van het prismahuis (dat is één geheel met de rest van de bovenkant). Zo'n vrij kwetsbaar inklapbaar plastic flitsertje (met twee fragiele scharniertjes bevestigd) voldoet niet aan de gestelde eisen om aan die ruwe gebruiksomstandigheden te kunnen voldoen.
Bedankt Léon, scheelt mij weer wat typewerk ...

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do feb 23 2012 8:37 am

Ok, duidelijk.
Geen verkeerde zuinigheid dus, maar de behoefte aan degelijkheid stond voorop bij de Nikon ingenieurs toen ze bij de D(x) serie het flitsertje weg lieten.
Nu ik er over nadenk, ...het probleem dat TS schetst had ik ook al op mijn D200 in combinatie met de 17-55. Ik ben benieuwd of de D800 er ook weer last van heeft.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”