Vraagje over de D40

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr jun 08 2007 7:35 pm

Heb je er altijd op gelet dat het puntje op het objectief tegenover het puntje op de body stond, bij het opzetten?

Ik heb wat zitten proberen, als ik een objectief ondersteboven houd, dan heb je kans dat de uitstekende nok, die ook wel dienst doet om het achterste lenselement te beschermen, tegen de contacten komt. Dan zitten de lamellen van de bajonet ook niet correct, en dat kan je bij het terugdraaien die veer gekost hebben.
Het is maar een idee.

Hoewel ik een regelrecht tegenstander van Sigma ben, kan ik me ook niet voorstellen dat een Sigma-objectief, indien correct gemonteerd, die schade veroorzaakt kan hebben.
(Mijn levenslange afkeer van dat merk stamt nog uit de tijd van de wisselvattingen... afgrijselijke dingen... en de optische kwaliteit was toen in ieder geval echt bagger... Dat is tenminste één ding dat ze, naar zeggen van sommige lieden op de diverse fora, verbeterd hebben.
Sindsdien: Nikon boven alles. Met een mogelijke, eventueel, heel misschien te overwegen, kans op Tokina, gezien de overtuigende mechanische kwaliteit en optische klasse van dat merk.)

Succes met het oplossen van dit probleem. Groet, E.M. de Klerk

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jun 09 2007 9:18 am

nick123 schreef:nou jullie hebben me ongerust gemaakt dus ik was terug gegaan. waar ik misschien bang voor ben, ik heb een sigma 18-200mm lens, zou die die schade gemaakt kunnen hebben?
Ten tweede konden ze er in de winkels niks mee omdat de foto;s niks mankeerde en ik had hem al geregistreerd bij Nikon. DUs dat word een heel gedoe om een nieuwe camera te krijgen.
Als je een recente camera hebt, alleen de genoemde Sigma gebruikt en de Sigma tegelijkertijd in dezelfde winkel is aangeschaft, dan moet je echt in de winkel zijn. Dan is er wat mis met die Sigma. En dat hoort niet. Het maakt niet uit of je je camera wel of niet geregistreerd hebt. Dat is winkel onzin. Dat je camera (bijna) stuk is, is natuurlijk niet aan de foto's te zien.

Of de Sigma is echt fout, of voor jouw aanschaf heeft iemand er een rare lens op gezet. Waarschijnlijk is het lipje op het zelfde moment stuk gegaan als dat de krassen zijn ontstaan.
En dan heb je dus een verprutste camera gekocht.

Laat het ons hier weten, en als je beiden: Sigma en camera nieuw hebt gekocht, welke winkel was dat dan?

nick123

Bericht door nick123 » za jun 09 2007 6:52 pm

Het is niet zo dat ik hem niet kan omruilen het duurt waarschijnlijk veel langer. Ik hoor dit allemaal volgende week pas.

Ik heb de sigma btw ergens anders gekocht.

als het klaar is, laat ik weten hoe het gelopen is.

Marco

Bericht door Marco » do sep 06 2007 6:27 pm

Hoe is dit eigenlijk afgelopen, iemand nog iets over gehoord ?

(zag hem dankzij het topic over het tiltkogeltje in de D80)

nick123

Bericht door nick123 » vr sep 07 2007 4:37 pm

Ik heb de camera omgeruild en het geratel is minder maar er zit nog steeds een soort van streep op die contactpunten.

Maar ik heb bij verschillende winkels rond gekeken en bijna elke D40 heeft dit dus ik neem het maar voor lief. Bij de duurdere series zie ik dit niet.
Maar tot nu toe ook nog geen zichtbare problemen mee gehad, en hoopt dat dit zo blijft.

Groet

nick123

Bericht door nick123 » vr sep 07 2007 5:14 pm

Maar het heeft een hoop moeite gekost om hem om te ruilen omdat ze in de winkel uiteraard wilden weten of de camera op dit moment mankementen liet zien.

NiTroX

Bericht door NiTroX » vr sep 07 2007 5:22 pm

'k Kan het ook niet verklaren waarom sommige mensen beweren dat ze dit geluid niet hebben, misschien zijn ze een beetje doof (of selectief doof).
Ook al klinkt het niet helemaal gezond, 'k heb er ook genoegen mee genomen want alle nieuwe body's bij Foto Konijnenberg hadden dit geluid. :)

rik6230

Bericht door rik6230 » vr sep 07 2007 8:53 pm

Ik heb mijn oor nog eens te luister gelegd en inderdaad als ik een beetje schud met mijn d200 hoor ik een geluid(je) (met en zonder objectief)

GdP

Bericht door GdP » vr sep 07 2007 9:59 pm

Zeker iets wat alleen optreedt bij digitale camera’s. Bij mijn F6 en F80 hoor ik niets!

Gerrit

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr sep 07 2007 11:44 pm

Ik heb mijn Nikon (compatible) camera's ook maar eens gepakt en geschud. (Sowieso iets raars om met een camera te doen.)
Het resultaat.
Ik hoor iets bij het schudden van mijn D40.
Ik hoor ook iets bij het schudden van mijn F50, F70 en F801s, maar dat klinkt iets meer als een tikje, terwijl het bij de D40 op een kogeltje lijkt.
Ik hoor niks bij mijn FE, S2 Pro en D200.
D40 met en zonder lens geschud, maakt niks uit.
FE en D200 met lens geschud, de rest met bodydop.

Ik zou me er geen zorgen over maken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Marco

Bericht door Marco » za sep 08 2007 1:23 am

Nick, goed dat je hem om hebt kunnen ruilen.

Wel zorgelijk dat andere D40 modellen ook krassen op de contactpunten vertonen. Misschien toch een klein foutje, in het gebruikte materiaal ofzo, waardoor er sneller een kras in slijt.

Maar in ieder geval wens ik je nog veel plezier met je camera !

groet,
Marco

palone

Bericht door palone » za sep 08 2007 7:15 pm

Hallo allemaal,

Mij is het ook opgevallen. Zelfs als je de camera rustig 90 graden draait hoor ik ook dat geluid. Ik heb echter ook geen idee wat het is.
Overigens werkt mijn camera zonder problemen Ik wil wel graag weten wat het zou kunnen zijn ?!

gr,

Patrick

Maerlant

Bericht door Maerlant » za sep 08 2007 8:39 pm

Mijn gok is een kogeltje in een halve cirkelbaan, die zorgt voor de orientatiebepaling van de belichting. Met andere woorden liggend/staand bepalen.

Maar aan de andere kant, het is maer een gok.

Groet

NiTroX

Bericht door NiTroX » zo sep 09 2007 12:23 pm

Maerlant schreef:Mijn gok is een kogeltje in een halve cirkelbaan, die zorgt voor de orientatiebepaling van de belichting. Met andere woorden liggend/staand bepalen.
Dat zou het wel eens kunnen zijn.
patrickaldus schreef:Zelfs als je de camera rustig 90 graden draait hoor ik ook dat geluid.
Mij is het op dezelfde manier ook opgevallen.
't Is niet dat ik hier met m'n D80 loop te schudden, maar door in een stille ruimte het toestel gewoon te draaien heb 'k het geluid ook voor 't eerst gehoord.

In ieder geval, 'k ben heel blij dat er niks kapot is aan m'n D80. :)

nick123

Bericht door nick123 » ma sep 10 2007 10:32 pm

Nouja het is iid duidelijk, het is geen super groot probleem :).

Ik werd onderhand meer bang over die beschadigde contactpunten maar zoals ik al eerder vermeld heb zie ik nu nog geen problemen. (afkloppen).

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”