zo lang geleden..

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
koentor

Bericht door koentor » za jun 09 2007 5:54 pm

olle_griese schreef:
koentor schreef:
olle_griese schreef: De canon 1D Mk3 is 10 Mp 10 frame,s per seconde , een buffer van 140 shots en geen ruis.
Oke er hangt een prijskaartje aan maar dat verdient zich wel terug.
En ik ben vast niet de enigste die zo twijfelt.
mee eens.

misschien lomp gezegd, maar als je wil leren terwijl je een professionele camera hebt gekocht...waarom heb je dan die professionele camera? (ivm je sportfotografie snap ik, maar toch :))
Ik heb de D2H omdat ik in de auto/motorsportfotografie anders met lege handen sta.
Op een gegeven moment IS snelheid belangrijker dan kwaliteit maar als canon dan komt met een camera die beide kan combineren heb je als nikon fotograaf opnieuw het gevoel dat je met lege handen staat.
En met lege handen bedoel ik dat ik mijn foto,s verkoop en het idee heb dat ik op de 2e plaats sta tov canon gebruikers.
Het is ook niet mijn bedoeling om nikon onderuit te halen want ik heb nog geen D2Xs dus misschien geen recht van spreken maar als ik het kostenplaatje van nikon en canon tegen elkaar wegstreep kan ik me voorstellen dat er veel wit lang de lijn staat.
ik bedoelde alfredo, mijn schuld!

ik was t met je eens wat betreft geen ruis en canon namelijk :)

BUG322

Bericht door BUG322 » za jun 09 2007 7:52 pm

Met mijn 2,5 beeldjes mis ik soms net wat op luchtvaartshows want dan staat die D50 op continue .

Het ultieme shot is dan wanneer 2 vliegtuigen elkaar passeren dat is me nog niet echt gelukt.

Maarja met 5 beeldjes heb je al stukken meer kans denk ik.

En daarmeee goed te doen denk ik D200, dus als ik aan upgrade denk.

We zullen dit jaar wel een nieuwe prof nikon camera zien.

Full frame of niet wel stukken minder ruis als voorgaande modellen.

Technologie achterhaald zich wel daar zou ik niet om gaan springen van een naar ander merk

groetjes

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » za jun 09 2007 8:50 pm

BUG322 schreef:Met mijn 2,5 beeldjes mis ik soms net wat op luchtvaartshows want dan staat die D50 op continue .

Het ultieme shot is dan wanneer 2 vliegtuigen elkaar passeren dat is me nog niet echt gelukt.

Maarja met 5 beeldjes heb je al stukken meer kans denk ik.

En daarmeee goed te doen denk ik D200, dus als ik aan upgrade denk.
Vertrouwen op 8 of 10 fps, om precies de kruising vast te leggen, dat geeft geen kick. :(
De kick is, "One Shot, One hit!" :twisted:

Anders kun je net zo goed een videocamera meenemen, show filmen met 25 fps, thuis het juiste beeldje eruit pakken en afdrukken.
Je laat dan de techniek het werk doen.

Als je maar 1 kans hebt ben je op je eigen techniek en timingkwaliteiten aangewezen. Je weet ongeveer wat de ontspanvertraging van je cam is, je volgt de show dus je weet wat er komen gaat. Je kunt je er helemaal op instellen...en net op het juiste moment drukken he....
En ja, veel zul je mischien pech hebben, net te vroeg, net te laat...jammer. Maar dat geeft weer een uitdaging voor de volgende keer.
Maar heb je hem....dan is het 8)
(en kun je een lange neus trekken naar die 1Ds MkIII die hem op burst had staan...)
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » za jun 09 2007 9:08 pm

Canon doet het wat dat betreft beter dan Nikon.
Minder ruis, snellere bodies, en als je snelheid nodig hebt en ruisvrije beelden dan is Canon gewoon een beter alternatief.

BUG322

Bericht door BUG322 » za jun 09 2007 9:10 pm

Helemaal mee eens

Afbeelding

aye

Afbeelding

ook niet

Afbeelding

bijna

ik kom er nog wel :)

groetjes

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » za jun 09 2007 9:48 pm

Dit is idd niet echt lekker qua ruis.

BUG322

Bericht door BUG322 » za jun 09 2007 9:55 pm

Dat klopt ze zijn bewerkt nog met PP een jaar geleden de derde foto is al wat beter maar (met PS) het blijft een crop grijsweer klein vliegtuigje tegenlicht situatie.

Met PS bewerkt is het al stukken beter
Afbeelding

Dit is wat beter denk ik

groetjes

BUG322

Bericht door BUG322 » za jun 09 2007 9:58 pm

Dat klopt ze zijn bewerkt nog met PP een jaar geleden de laatse foto is al wat beter maar (met PS) het blijft een crop grijsweer klein vliegtuigje tegenlicht situatie.

Met PS bewerkt is het al stukken beter
Afbeelding

groetjes

SwederD70
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » za jun 09 2007 10:02 pm

Of je hebt hem net wel, maar dan staat je focus niet goed...(onscherp op de vliegtuigen) en niet in detail omdat je 18-70 erop zit.... :(
Nou ja, volgende week, nieuwe ronde nieuwe kansen....
Afbeelding

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jun 09 2007 10:14 pm

8fps is wel handig hoor ;)

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

SwederD70
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » za jun 09 2007 10:33 pm

Ja, wel leuk idd :wink:
alleen kun je het ook met een aftandse D70 :?:

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jun 09 2007 10:46 pm

Nee, jij wel ?

Die dingen gaan bij wijze van spreken 600km per uur per stuk. Dat is 1200kmh bij elkaar opgeteld. (ze kruisen elkaar dus de snelheid is dubbel) Per seconde is dat ruim 300 meter. met 3 fps heb je telkens 100 meter verschil. met 8 fps een meter of 40. De kans is vele malen groter dat je foto wel slaagt met een D2x en niet slaagt met een D70

Is geen kwestie van stoer doen "One shot one hit", gewoon toegeven dat je soms shots niet of heel moeilijk kunt maken met apparatuur die zich er niet voor leent. Je bent namelijk als mens slechts in beperkte mate in staat om het gemis van 5fps te compenseren.

Het raak schieten van iets dergelijks met een, al dan niet aftandse, D70 is in mijn beleving nog veel meer geluk namelijk omdat de kans kleiner is.

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

rik6230

Bericht door rik6230 » za jun 09 2007 11:09 pm

a90 schreef:Nee, jij wel ?

Die dingen gaan bij wijze van spreken 600km per uur per stuk. Dat is 1200kmh bij elkaar opgeteld. (ze kruisen elkaar dus de snelheid is dubbel) Per seconde is dat ruim 300 meter. met 3 fps heb je telkens 100 meter verschil.
Hier maak jij een denkfout. Ze naderen elkaar met de snelheid van vliegtuig A opgeteld met de snelheid van vliegtuig B. Wat jij fotografeert is de snelheid PER vliegtuig. Als de ene 600 km/u vliegt en de ander 1200 km/u zou er eentje scherp kunnen zijn en de andere niet. :oops:

groet,
Rik

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jun 09 2007 11:15 pm

Waar zit de denkfout? het ene vlietuig gaat 600kmh naar links en de ander 600kmh naar rechts.

Hun gezamelijke, relatieve snelheid ten opzichte van elkaar is daarmee naar mijn idee 1200. Precies het zelfde als wanneer 2 auto's op elkaar botsen die allebei 80 gaan. Is de klap ook 160.

Wat ik ermee wil zeggen is dat de afstand die de vliegtuigen ten opzichte van elkaar hebben 1200 kmh is en daarmee de 'verwijderingssnelheid te opzichte van elkaar' 300 meter per seconde.

:)

SwederD70
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » za jun 09 2007 11:17 pm

Het geluk is om op het juiste moment de ontspanknop indrukken!
En ja die kans is idd vrij klein…alleen hoe klein heb je zelf in de hand.

Wel leuk, alleen weer bagger kleuren (shit weer tijdens Sanicole) en niet zo spannende compo...
Afbeelding

Meetrekkers in de lucht! 1/250s
Afbeelding

Maar goed, er zal vast nog wel een forum lid daar zijn….
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=3063
:shock:

Gesloten

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”