Tokina 12-24 mm F/4.0 II
- Mieke53
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Tokina 12-24 mm F/4.0 II
Ik wil toch even reageren met betrekking tot het verwerpen van een betere camera dan de D90 die ts heeft, i.c.m. de 12-24 van Tokina.
Als je alleen dagfotografie doet is dit geen issue, maar bij nachtfotografie..... ik vind het nog steeds een ramp.
De 12-24 van Tokina is een super objectief(heb hem zelf) maar met mijn D80 als combi moet ik bij slechte lichtomstandigheden toch rap de iso's gaan opschroeven.
Je kunt de ruis natuurlijk weghalen met goeie ontruisprogramma's maar hoe dan ook, het kost je altijd wel wat scherpte kwaliteit.
Mijn volgende camera zou er een worden met een sensor waarvan de ruisprestatie stukken beter is, juist omdat ik ook graag avond en nachtfotografie doe.
Groet,
Mieke
Als je alleen dagfotografie doet is dit geen issue, maar bij nachtfotografie..... ik vind het nog steeds een ramp.
De 12-24 van Tokina is een super objectief(heb hem zelf) maar met mijn D80 als combi moet ik bij slechte lichtomstandigheden toch rap de iso's gaan opschroeven.
Je kunt de ruis natuurlijk weghalen met goeie ontruisprogramma's maar hoe dan ook, het kost je altijd wel wat scherpte kwaliteit.
Mijn volgende camera zou er een worden met een sensor waarvan de ruisprestatie stukken beter is, juist omdat ik ook graag avond en nachtfotografie doe.
Groet,
Mieke
Dat snap ik niet. Het vermogen van de lens om licht door te laten is een vaststaand gegeven, bij dezelfde diafragma uiteraard. Wel reageert de D80 bij lage lichtomstandigheden anders als bij hogere lichtomstandigheden. Maar dat is de camera. Ik heb dezelfde combi.noortje53 schreef:Ik wil toch even reageren met betrekking tot het verwerpen van een betere camera dan de D90 die ts heeft, i.c.m. de 12-24 van Tokina.
Groet,
Mieke
Ik denk dat groothoek en nachtfotografie geen goede combinatie is. Ik spreek niet uit ervaring.
George
- Mieke53
- Forumlid
Nooit geweten dan de 12-24 niet geschikt is voor nachtfotografie?
Het omgevingslicht telt natuurlijk ook mee voor het eindresultaat, maar ik blijf er moeite mee houden zodra het ook maar iets te donker is.
Hij vraagt een langere belichtingstijd en bij meer dan een 30sec. begint het ruizen.
De D80 is overdag en voor mijn low light foto's prima. Dus ik houd hem er wel bij als ik iets nieuws koop, en dat zal misschien een D700 zijn.
Ben ik misschien van die ruis af. Maar we dwalen misschien af van de vraag van ts. Bedankt voor je commentaar.
Hartelijke groet,
Mieke
Het omgevingslicht telt natuurlijk ook mee voor het eindresultaat, maar ik blijf er moeite mee houden zodra het ook maar iets te donker is.
Hij vraagt een langere belichtingstijd en bij meer dan een 30sec. begint het ruizen.
De D80 is overdag en voor mijn low light foto's prima. Dus ik houd hem er wel bij als ik iets nieuws koop, en dat zal misschien een D700 zijn.
Ben ik misschien van die ruis af. Maar we dwalen misschien af van de vraag van ts. Bedankt voor je commentaar.
Hartelijke groet,
Mieke
Zowel de Tokina als de Nikor zijn wollig. Volgens mij gaat dat niet lekker met nachtfotografie. Ik kan het fout hebben, gebeurt vaker.
Belichting, en dus ook de ruis, is een eigenschap van de camera, niet van de lens.
Zijn we weer on-topic.
George
Belichting, en dus ook de ruis, is een eigenschap van de camera, niet van de lens.
Zijn we weer on-topic.
George
-
- Forumlid
Wollig? In de tests over deze lens zijn ze lovend over de scherpte, dan kan hij toch niet wollig zijn?george013 schreef:Zowel de Tokina als de Nikor zijn wollig. Volgens mij gaat dat niet lekker met nachtfotografie. Ik kan het fout hebben, gebeurt vaker.
Zijn we weer on-topic.
George
Ik heb dit al vaker aangekaart, ook met voorbeeldfoto's. En gewezen op foto's geplaatst door anderen die hetzelfde beeld vertonen. Hoeft verder geen probleem te zijn.
Van wat ik heb gezien, geldt dit ook voor de Nikon. Ik heb op het punt gestaan een Nikon over te nemen, ik zag geen verschil met de Tokina, dus maar niet.
George
Van wat ik heb gezien, geldt dit ook voor de Nikon. Ik heb op het punt gestaan een Nikon over te nemen, ik zag geen verschil met de Tokina, dus maar niet.
George
- Mieke53
- Forumlid
wollig??? daar kan ik het niet mee eens zijn.
Groet,
Mieke
Groet,
Mieke
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Grappig, vorige week kreeg ik nog de opmerking dat ik een fijne scherpe lens heb, een Nikon 12-24 F4george013 schreef:Ik heb dit al vaker aangekaart, ook met voorbeeldfoto's. En gewezen op foto's geplaatst door anderen die hetzelfde beeld vertonen. Hoeft verder geen probleem te zijn.
George

Groetjes,
Jaap
Jaap
Zoals gezegd heb ik er vaker overgeklaagd. Hier uit een draadje van vorig jaar.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... a&start=15
Wat ik gezien heb is de Nikon geen verbetering.
Voor de rest een perfecte lens op een DX. Daar is niets mis mee.
George
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... a&start=15
Wat ik gezien heb is de Nikon geen verbetering.
Voor de rest een perfecte lens op een DX. Daar is niets mis mee.
George
- Mieke53
- Forumlid
Ga het van de week even doorlezen, misschien is wollig voor mij te abstract. Kan natuurlijk ook.
Bedankt.
Miek
Bedankt.
Miek
D90 voorlopig houden. Zou de D7000 lekker overslaan. Zonde van het geld.
De Tokina 12-24mm heb ik ook. De versie zonder interne motor. Zowel op de D300s als de D90 werkt die perfect. Niet schieten op F4. Dan heb je last van cas (blauwe randjes om de objecten) maar verder verdomd scherp. Ik vind het een heerlijk lensje. De nikkors zijn mij te duur. Als ik hierin een nikkor wilt hebben leg ik liever wat extra neer zodat ik de 14-24mm kan kopen. Veel beter.
Foto die getoond is, TOP.
Lekker spelen met de lens, je gaat er lol aan beleven.
De Tokina 12-24mm heb ik ook. De versie zonder interne motor. Zowel op de D300s als de D90 werkt die perfect. Niet schieten op F4. Dan heb je last van cas (blauwe randjes om de objecten) maar verder verdomd scherp. Ik vind het een heerlijk lensje. De nikkors zijn mij te duur. Als ik hierin een nikkor wilt hebben leg ik liever wat extra neer zodat ik de 14-24mm kan kopen. Veel beter.
- Mieke53
- Forumlid
Eigenlijk misschien ook wel leuk om naar aanl;eiding hiervan een draadje te beginnen.
Foto niet bewerken hooguit bijsnijden. Met alle gegevens erbij.(dat dan weer wel)
Dus een leuke test van zowel de Nikon als de Tokina.
Groet,
Mieke
Foto niet bewerken hooguit bijsnijden. Met alle gegevens erbij.(dat dan weer wel)
Dus een leuke test van zowel de Nikon als de Tokina.
Groet,
Mieke
-
- Forumlid
Ik zit er aan te denken om deze lens (of de tok 11-16) aan te schaffen voor landschapsfotografie. Ik lees echter dat deze lesn vrij gevoelig is voor flares. Wat zijn jouw eraringen hiermee? Ik wil nl nogal eens een zonsopgang fotgraferen.Daniël schreef:D90 voorlopig houden. Zou de D7000 lekker overslaan. Zonde van het geld.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik heb de Tokina 11-16 mooi scherp en op DX geweldig voor het doel waar ik foto's van maak,ik zoek alleen nog een groothoek voor op de D800E zal wel een 16-35 worden van Nikon
-
- Forumlid
Ja de scherpte wordt bij beide lenzen alom geroemd in de tests. de 11-16 is sneller, dus das best fijn. Hij wordt nogal eens gezien als een fixed focal lens lees ik vanwege het kleine zoombereik. Ik twijfel nog een beetje tussen beide voor de landschappen. Er is niet echt consensus te vinden op het net, de een vindt dat de nikors in die range beter preseteren qua flares, de ander ziet geen verschil.John Jansen schreef:Ik heb de Tokina 11-16 mooi scherp en op DX geweldig voor het doel waar ik foto's van maak,ik zoek alleen nog een groothoek voor op de D800E zal wel een 16-35 worden van Nikon