Probeer nou niet meteen iemand een kanon van 6000 euro aan te smeren. Volgens mij weet Yvette best wat de mogelijkheden zijn en kiest ze voorlopig voor de 70-210. Als ze nou zou aangeven dat ze veel vaker en voor een bepaald doel naar wild zou speuren hebben jullie allemaal gelijk en zou een 300 f2,8 of een 500 f4 zeker de moeite waard worden, maar dit is hier niet aan de orde. Als ze dan toch op korte termijn ff wat geld moet uitgeven, dan aan een statief zou ik zeggen. Zoals ze zelf al aangeeft, als je dicht genoeg bij kunt komen, dan kun je zelfs mooie wild foto's maken met een 50 mm objectief.
Nogmaals veel plezier op de veluwe.
Wildfotograferen en sluitertijden/diafragma
verre van wat U sugerreerd.ML schreef:Probeer nou niet meteen iemand een kanon van 6000 euro aan te smeren.
In mijn text stond duidelijk "als je het goed aan wil pakken" daarbij verwijs ik direct naar de mogelijkheid om een objectief te huren wat mij verre van iemand iets aansmeren is.
Het was gewoon een goedbedoeld advies.
Hele volksstammen weten niet dat de mogelijkheid om dergelijke objectieven te huren bestaat.
Yvette heeft zelf al aan gegeven dat ze dus weet dat zolang ze dichtbij kan komen het wel lukt met de 70-210 en adviezen omtrent sluitertijd en iso instelling waren ook al de revu gepasseerd.
De volgende logische stap naar meer trefzekerheid en mooiere foto's is met een dergelijk voorgesteld objectief.
Luc.
Ik had het ook als een goede suggestie opgevat, Luc.
Ik heb bewust voor een (binnen mijn budget) goede body gekozen met 2de hands lenzen omdat ik niet precies weet hoe alles werkt en wat ik uiteindelijk voornamelijk ga doen.
Om daar achter te komen is, naast de opleiding, het huren van lenzen (maar dan voor een dag ipv een week) een prima idee.
Ik vind wild fotograferen met enigszins beperkte middelen ook wel een extra uitdaging trouwens. Zo heb ik in de natuur iets te doen en ik vind het rustgevend om geduld te betrachten en te wachten tot ik de dieren goed voor de camera krijg.
Ik denk niet dat wildfotografie mijn hoofd bezigheid gaat worden, maar als dat wel zo is ga ik zeker naar lichtsterke 400 a 500 mm objectieven kijken (en eerst huren dus waarschijnlijk).
De informatie over de ISO e.d. heeft me wel goed geholpen trouwens, dank daarvoor.
Ik heb bewust voor een (binnen mijn budget) goede body gekozen met 2de hands lenzen omdat ik niet precies weet hoe alles werkt en wat ik uiteindelijk voornamelijk ga doen.
Om daar achter te komen is, naast de opleiding, het huren van lenzen (maar dan voor een dag ipv een week) een prima idee.
Ik vind wild fotograferen met enigszins beperkte middelen ook wel een extra uitdaging trouwens. Zo heb ik in de natuur iets te doen en ik vind het rustgevend om geduld te betrachten en te wachten tot ik de dieren goed voor de camera krijg.
Ik denk niet dat wildfotografie mijn hoofd bezigheid gaat worden, maar als dat wel zo is ga ik zeker naar lichtsterke 400 a 500 mm objectieven kijken (en eerst huren dus waarschijnlijk).
De informatie over de ISO e.d. heeft me wel goed geholpen trouwens, dank daarvoor.