Tekentablet i.p.v. muis?
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Bedankt voor de info tot zo ver!
Voor de RSI-geïnteresseerden; ik heb sinds 1 jaar op mijn werk een HoverStop-muis in gebruik.
Deze geeft na 10 seconden inactiviteit van de muis een trilling in de muis af waardoor je je hand van de muis haalt.
Werkt perfect!
Zie http://www.hoverstop.com/nl/index.php
Groet
Skippy
Voor de RSI-geïnteresseerden; ik heb sinds 1 jaar op mijn werk een HoverStop-muis in gebruik.
Deze geeft na 10 seconden inactiviteit van de muis een trilling in de muis af waardoor je je hand van de muis haalt.
Werkt perfect!
Zie http://www.hoverstop.com/nl/index.php
Groet
Skippy
- smitsfotografie
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik wil ook nog wel even mijn steentje bijdrage, heb zelf een
Wacom Intuos3 a5 en ik gebruik zelden meer een muis, het kan natuurlijk het
gevolg zijn dat ik veel met Photoshop werk, maar ik gebruik de pen ook om
te surfen en diverse ander dingen.
Handig vindt ik van deze tablet ook dat er aan de zijkanten ook nog een toetsen
zitten, die je naar gelang en per programma kunt in stellen, gebruik je een
handeling vaker en je moet daar twee toetsten voor in drukken, kun je een van
deze zijknoppen gebruiken om het in een klik te doen.
Tevens is het tablet/pen druk gevoelig dus er is nauwkeuriger mee te werken.
Ik heb er geen spijt van dat ik de beslissen ooit heb genomen om er een te kopen
en zou niet meer zonder kunnen, heb nog nooit last gehad van mijn handen of
polsen en daar had ik met de muis wel eens last van.
Wacom Intuos3 a5 en ik gebruik zelden meer een muis, het kan natuurlijk het
gevolg zijn dat ik veel met Photoshop werk, maar ik gebruik de pen ook om
te surfen en diverse ander dingen.
Handig vindt ik van deze tablet ook dat er aan de zijkanten ook nog een toetsen
zitten, die je naar gelang en per programma kunt in stellen, gebruik je een
handeling vaker en je moet daar twee toetsten voor in drukken, kun je een van
deze zijknoppen gebruiken om het in een klik te doen.
Tevens is het tablet/pen druk gevoelig dus er is nauwkeuriger mee te werken.
Ik heb er geen spijt van dat ik de beslissen ooit heb genomen om er een te kopen
en zou niet meer zonder kunnen, heb nog nooit last gehad van mijn handen of
polsen en daar had ik met de muis wel eens last van.
-
- Moderator
- Contacteer:
Op basis van jullie reacties, lezen op internet, beoogd gebruik en plaatsruimte op mijn bureau heb ik de Wacom Intuos3 A6 Wide besteld.
Deze heeft een afmeting van 27x21,6. De A5 uitvoering is 42x26,2, dat vind ik te groot en deze is ook nog minimaal € 170 duurder.
Meer info over de A6 Wide http://www.wacom-europe.com/int/product ... nl&pdx=331
Ik ga er mee aan de gang en zal over een paar weken mijn ervaringen hier melden.
Bedankt allemaal voor de reacties.
Groet
Skippy
Deze heeft een afmeting van 27x21,6. De A5 uitvoering is 42x26,2, dat vind ik te groot en deze is ook nog minimaal € 170 duurder.
Meer info over de A6 Wide http://www.wacom-europe.com/int/product ... nl&pdx=331
Ik ga er mee aan de gang en zal over een paar weken mijn ervaringen hier melden.
Bedankt allemaal voor de reacties.
Groet
Skippy
-
- Moderator
- Contacteer:
Even wat eerste indrukken na 2 dagen gebruik van mijn nieuwe Wacom Intuos A6 Wide tekentablet. Dit werkt fantastisch!
In het begin natuurlijk wennen, ik heb al een aantal bestanden/snelkoppelingen enz. per abuis naar Verweggistan versleept maar het went toch redelijk snel, valt 100% mee.
Voor afwisseling met de muis tegen rsi werkt zo'n tablet, voor mij althans, heel goed. Ik merk dat mijn schouders meer ontspannen zijn en mijn pols staat niet meer onder een hoek zoals met een muis. Een verademing!
De Wacom die ik heb heeft aan de linkerkant 5 sneltoetsen. Deze toetsen zijn per appliccatie te benoemen, dus bijv. apart voor de PS Elements Organizer en Editor en voor Capture NX. Daar ga ik me lekker op uitleven.
Verder zit er links een scrollvlak. Omdat je rechts de pen vasthoudt en links de sneltoetsen en het scrollvlak bedient neemt je lichaam al snel een veel evenwichtiger houding aan dan met alleen gebruik van een muis.
Wel even opletten, de A6 heeft alleen aan de linkerkant sneltoetsen dus alleen geschikt voor rechtshandigen, immers met de rechterhand houd je dan je de pen vast, met links bedien je de sneltoetsen en het scrollvlak.
De A6 Wide is bedoeld voor breedbeeldschermen, rand tablet is rand scherm, werk na enige gewenning goed. Bovendien wordt je gedwongen je arm op te tillen en niet vanuit je pols te werken.
Het gebruik van een tekentablet in programma's als Photoshop en Capture NX maakt duidelijk dat dergelijke programma's zijn bedoeld om met een tablet te werken.
Het gemak waarmee je bijv. de regelschuifjes nu kunt bedienen, met de muis tikte ik meestal maar de cijfers in
Overigens, deze tekst heb ik gewoon op een toetsenbord getikt. Zet me wel aan het denken, waarom maken die fabrikanten van tekentabletten geen uitvoering met een aanraakscherm en een virtueel qwerty-toetsenbord onder het tablet.
Morgen even Wacom e-mailen ... of bestaat dit al?
Zoals jullie begrijpen ben ik enthousiast, het is een hele opluchting om te ervaren dat iets wat je als hinderlijk ervaart zoveel beter kan.
Groet
Skippy

In het begin natuurlijk wennen, ik heb al een aantal bestanden/snelkoppelingen enz. per abuis naar Verweggistan versleept maar het went toch redelijk snel, valt 100% mee.
Voor afwisseling met de muis tegen rsi werkt zo'n tablet, voor mij althans, heel goed. Ik merk dat mijn schouders meer ontspannen zijn en mijn pols staat niet meer onder een hoek zoals met een muis. Een verademing!
De Wacom die ik heb heeft aan de linkerkant 5 sneltoetsen. Deze toetsen zijn per appliccatie te benoemen, dus bijv. apart voor de PS Elements Organizer en Editor en voor Capture NX. Daar ga ik me lekker op uitleven.
Verder zit er links een scrollvlak. Omdat je rechts de pen vasthoudt en links de sneltoetsen en het scrollvlak bedient neemt je lichaam al snel een veel evenwichtiger houding aan dan met alleen gebruik van een muis.
Wel even opletten, de A6 heeft alleen aan de linkerkant sneltoetsen dus alleen geschikt voor rechtshandigen, immers met de rechterhand houd je dan je de pen vast, met links bedien je de sneltoetsen en het scrollvlak.
De A6 Wide is bedoeld voor breedbeeldschermen, rand tablet is rand scherm, werk na enige gewenning goed. Bovendien wordt je gedwongen je arm op te tillen en niet vanuit je pols te werken.
Het gebruik van een tekentablet in programma's als Photoshop en Capture NX maakt duidelijk dat dergelijke programma's zijn bedoeld om met een tablet te werken.
Het gemak waarmee je bijv. de regelschuifjes nu kunt bedienen, met de muis tikte ik meestal maar de cijfers in

Overigens, deze tekst heb ik gewoon op een toetsenbord getikt. Zet me wel aan het denken, waarom maken die fabrikanten van tekentabletten geen uitvoering met een aanraakscherm en een virtueel qwerty-toetsenbord onder het tablet.
Morgen even Wacom e-mailen ... of bestaat dit al?
Zoals jullie begrijpen ben ik enthousiast, het is een hele opluchting om te ervaren dat iets wat je als hinderlijk ervaart zoveel beter kan.
Groet
Skippy
Bij mijn wacom driver krijg ik ergens in beeld (waar is instelbaar, standaard links geloof ik) een uitklapbaar virtueel toetsenbordje á la windows mobile, dus keuze tussen met pen schrijven of aanraaktoetsen.
En uiteraard heeft windows zelf ook zoiets.
Dit werkt uiteraard het fijnst bij tablet pc's/anraakschermen, bij gewone schermen moet je nog een hoop tikken met de pen. Maar je kunt dus absoluut zonder toetsenbord.
Dit werkt uiteraard het fijnst bij tablet pc's/anraakschermen, bij gewone schermen moet je nog een hoop tikken met de pen. Maar je kunt dus absoluut zonder toetsenbord.
-
- Moderator
- Contacteer:
Bedankt voor de tip, hier ga ik achteraan!dragon2 schreef:Bij mijn wacom driver krijg ik ergens in beeld (waar is instelbaar, standaard links geloof ik) een uitklapbaar virtueel toetsenbordje á la windows mobile, dus keuze tussen met pen schrijven of aanraaktoetsen.
Groet
Skippy
- foto-ed
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Beste Skippy,
Ben je er al achter wat voor een soort bestandje/programma of dat is om zo'n uitklapbaar toetsenbordje in beeld te krijgen?
Ik sta nou voor de keuze om een A6 of een A5 wide aan te schaffen.... Denk je dat als je de A5 wide had ook derechter sneltoetsen veel zou gebruiken???
Groet,
Edwin
Ben je er al achter wat voor een soort bestandje/programma of dat is om zo'n uitklapbaar toetsenbordje in beeld te krijgen?
Ik sta nou voor de keuze om een A6 of een A5 wide aan te schaffen.... Denk je dat als je de A5 wide had ook derechter sneltoetsen veel zou gebruiken???
Groet,
Edwin
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid
Hee heb gisteren toevallig eens gekeken naar een teken tablet. Ik schrok ook van de prijzen. Ik overweeg nu de Wacom Bamboo. Is ook een A6 wide maar die kost +/- 99 euro. Iemand daar ervaring mee?
Overigens heb ik hier nog ergens een A4 Trust staan. Die gebruik ik niet want A4 is veel te groot (voor mijn bureau) en werkt bovendien niet op een Apple. Heb er dus geen ervaring mee helaas. (iemand interesse om te kopen?)
Ben wel benieuwd of er hier Bamboo eigenaars te vinden zijn...
Overigens heb ik hier nog ergens een A4 Trust staan. Die gebruik ik niet want A4 is veel te groot (voor mijn bureau) en werkt bovendien niet op een Apple. Heb er dus geen ervaring mee helaas. (iemand interesse om te kopen?)
Ben wel benieuwd of er hier Bamboo eigenaars te vinden zijn...
Er zit nogal wat verschil tussen de intuos tabletten en de anderen. de intuos tabletten zijn professionele tabletten voor grafisch werk. De Graphire is een (grote) stap lager en de rest (volito, bamboo etc) is gewoon consumenten spul, meer geschikt om je pc mee te bedienen dan voor het echte grafische werk.
-
- Moderator
- Contacteer:
Hoi Edwin,foto-ed schreef:Beste Skippy,
ik gebruik nu het virtuele toetsenbord van Windows (te vinden onder Configuratiescherm/Toegankelijkheidsopties) of ik leg het tablet voor het toetsenbord. In de praktijk tik je niet zoveel hoor tijdens Photoshop of NX.
Ik heb genoeg aan de sneltoetsen op de A6 dus aan 1 kant maar daar zou ik niet de keuze A6/A5 vanaf laten hangen.
Heb je de ruimte en doe je veel aan beeldbewerking m.n. selecties maken, lagen aanpassen enz. kies dan voor een A5.
Succes, groet,
Skippy
Om eerlijk te zijn gebruik ik het bijna niet, tablet ligt naast m'n keyboard. Ik kwam erachter omdat de meegeleverde versie niet lekker werkte met de VISTA software op m'n laptop. Na het installeren van de nieuwe software kreeg ik gelijk een extra item in mijn beeld dat ik direct op kon roepen als ik het nodig had zonder eerst een menu in te hoeven. Op dat punt vindt ik het wel sterker dan de windows versie. Ik denk dat het maar net is waar je aan gewend bent.Skippy schreef:Bedankt voor de update Paul. Vind je dat keyboard een duidelijke verbetering t.o.v. het Windows keyboard?
Groetjes
Paul