Wat is een goede tweede camera naast de D3100

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Wat is een goede tweede camera naast de D3100

Bericht door Dreamlogic » vr mei 25 2012 11:39 pm

Beginner of amateur, hobbyist...maakt het uit hoe je jezelf noemt of hoe anderen je zien? ;) Ik zou me daar niet zoveel van aantrekken en je concentreren op foto's maken :)
Als jij over een paar jaar professioneel wil gaan fotograferen, dan wil je misschien wel kijken naar een camera waarmee je je fotografie verder kunt ontwikkelen. Met de D3100 kun je natuurlijk prima plaatjes schieten, maar als je echt je beroep wilt maken van fotografie (wat tegenwoordig al vrij lastig is) dan heb je denk ik op een gegeven moment niet meer genoeg aan een D3100 (het blijft toch een instapmodel).
Maar aan de andere kant, als je voor -nu- een back-up camera zoekt, dan zou mijn advies zijn: Koop een D90 en ga daar een tijdje mee aan de slag, je zult deze misschien wel als 1e camera willen gaan gebruiken. Mocht je over een paar jaar klaar zijn voor het professioneel fotograferen, dan zou ik gaan kijken naar een camera in een hoger segment en deze combineren met een goede allround (lichtsterke) lens.

Succes met je zoektocht!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Steven

Bericht door Steven » vr mei 25 2012 11:41 pm

Koop een nieuwe D90 en binnen een week is je D3100 je reserve camera. Als je begeleid word door een pro fotograaf dan kun je hem dat toch ook vragen? Wellicht geeft hij je het vertrouwen en kan hij je ook vertellen hoe je met een wat meer geavanceerder model als de D90 om moet gaan?

Succes met je keuze :)

Dees

Bericht door Dees » vr mei 25 2012 11:52 pm

Dank jullie wel en idd het maakt niet uit wat en wie je bent het gaat om de plaatjes die je schiet en dat de mensen er blij mee zijn :)

Diegene die mij begeleid is helaas een Canon freak (sorry verkeerd woord hihi) en kan me wel informatie geven maar kent de Nikon objectieve en wat de andere camera's kunnen helaas niet, vamdaar dat ik lid ben geworden hier om me hierin te verdiepen en gelijk mijn begeleider de mooie en goeie kanten kan laten zien van een Nikon :wink2:

Maar ik heb nu zo vaak de D90 gehoord dat ik denk ik maar even door spaar en volgende maand is ga kijken naar een nieuwe want dat is dan eigenlijk toch de opvolger voor wat ik ermee wil gaan doen, ik weet dat D3100 een instapmodel is en daarom kom ik nu erachter dat ik meer uit mijn camera wil halen.

Even nog ik voel me niet aangevallen hoor, ik ben blond dus kan wel wat hebben maar omdat ik toch redelijk nieuw ben hier is het soms wel handig even te laten weten wat ik doe en wat ik wil gaan doen en ik weet dat er in de fotografie moeilijke periode komen om aan werk te komen maar dat is voor later een zorg :wink: ik vind het gewoon leuk, hahahaha.

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » za mei 26 2012 12:29 am

Dees schreef:Dank jullie wel voor de adviezen.

Ik krijg toch het idee dat er meerdere mensen zijn die mij een echte amateur vinden :oops: en me eerst beter op de objectieven moet gaan storten.
En daar is niets mis mee en ik wil dan ook vragen aan welke objectieven jullie zitten te denken.

Hoewel ik met de nikkor 50mm f/1:4en de Tamron 28/75mm al een aardig eind ben als het gaat om product en portret fotografie.

Ik ben onder de hoede van een profesioneel fotograaf aan het oefenen om goed te leren omgaan met de manual stand.
Ik ben inmiddels al 4 jaar bezig en dit jaar aan een opleiding begonnen voor bereoepsfotograaf.
Ik heb hiervoor al een productfotografie sessie achter de rug en daarvan gaan een aantal foto´s gebruikt worden voor een flyer.

Misschien is het omdat ik veel op de achtergrond mee lees zo dat er hier zo over mij gedacht word als beginner/amateur, maar ik wil toch zeker
meer dan dat en ben daar heel hard voor aan het oefenen en leren.

Ik wilde dit toch even kwijt mischien word het dan wat duidelijker waarom ik opzoek ben naar een tweede camera en ik ben wezen kijken bij iemand met een D90 maar daar zat een mechanisme fout in dus die hebben we niet genomen.
Waarom koop je de Nikon D3200 niet?
De opvolger van de Nikon D3100 en ook op de D3200 zit dus wel een flitser.
Ja, die zit dus niet op de Nikon D90, denk daar wel aan.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mei 26 2012 12:35 am

Casanova56 schreef:Waarom koop je de Nikon D3200 niet?
Geen flitser op de D90? :shock: :shock: :shock:

Die zit er zeker wel op. En je kan 'm ook als commander gebruiken om andere flitsers aan te sturen. Een van de redenen om juist de D90 te kiezen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Steven

Bericht door Steven » za mei 26 2012 12:36 am

Casanova56 schreef:
Waarom koop je de Nikon D3200 niet?
Zeg je nou dat er geen flitser zit op de D90?

de D90 is veruit de beste keuze als je binnen haar budget een camera wilt hebben die makkelijk zonder allerlei menu's door te worstelen zijn werk kunt laten doen. Zeker met de geplande opleiding heb je aan dergelijke camera veel meer dan het instapmodel.

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » za mei 26 2012 12:54 am

Eigenlijk heeft de D90 als update alleen de sensor en video kwaliteit van de D5100 nodig: kan die er weer jaren tegen ;-)

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » za mei 26 2012 12:58 am

Frans Heinsbroek schreef:Eigenlijk heeft de D90 als update alleen de sensor en video kwaliteit van de D5100 nodig: kan die er weer jaren tegen ;-)
Dat heet dan D7000 toch?

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door breimer » za mei 26 2012 1:24 am

oke

je bent een amateur fotograaf in de dop.

dus de d90 is dan m.i. de beste boddy gezien je budget,

maar ik zou gaan voor een prime 105 2.8 van nikon, kost echter iets meer , ongeveer 720 euro,
waaom? vraag het je leermeester.
portret is daarbij m.i. bepaalend.
alternatief is 70-300 van tamron voor 310 euro gezien jou huidige objectieven.
maar dan moet je van af een meter tot anderhalve meter werken.!

bij portret is het een voordeel als je wat afstand kunt nemen van je objekt.
het object voeld zich vrijer en gedraagt zich eerder natuurlijk, wat jij ook wil.

een goedkoop alternatief kan ook de nikon 18-105 vr zijn.

heb ik zelf ook , prima prijs kwaliteit,( 220 euro) maar er zijn wel beperkingen.. :!:

gr
veel sucses

Bert Harry

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mei 26 2012 1:35 am

breimer schreef:maar ik zou gaan voor een prime 105 2.8 van nikon, kost echter iets meer , ongeveer 720 euro,
waaom? vraag het je leerfmeester.
portret is daarbij m.i. bepaalend.
Of de nieuwe AFS 85mm f1.8G. En uitstekend objectief, zeker (ook) voor portret. En een stuk goedkoper!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

duitfoto

Bericht door duitfoto » ma mei 28 2012 9:57 pm

als extra toestel de d90 je kunt hier echt goed mee uit de voeten, ik heb een jaar de d3100 als extra body gehad voor mee op vakantie en dergelijke maar dit beviel niet zo, het scherpstellen en de beelden uit de d90 zijn gewoon beter(mijn eigen ervaring)
ik heb de d3100 verkocht en de d5100 als extra body en hier zijn de beelden beter dan de d90 maar wil je snel manueel werken en flitser aansturen dan is de d90 de beste oplossing in je budget en de lenzen die je hebt zijn prima voor wat je beschrijft wat je doet.
wat ik zelf nog voor portretten gebruik is de tonkina 105 macro maar die stellen niet scherp op een d3100/d3200/d5100 en een tamron 70 200.
de nikor 70 300 zou ik niet nemen(wel voor op vakantie)maar niet als portret lens dan is je tamron 24 70 2.8 mooier.

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » ma mei 28 2012 11:10 pm

Dees schreef:ik wil een camera achter de hand hebben dat als ik ergens een shoot moet gaan doen ik een reserve toestel bij me heb.
De suggesties over beter glas zijn niet aan de orde, de vraag is een reserve body!
In eerste instantie dacht ik ook gelijk: "waarom geen 2e D3100". Maar, ik proef uit je reacties dat je eigelijk ook wel wat anders wilt.
Je bent nu een jaar bezig aan een opleiding fotografie... kijk daar eens goed om je heen wat voor gereedschap daar gebruikt wordt.
Er moeten daar best wel wat camera's beschikbaar zijn die je mag vasthouden en/of proberen.

Nieuw, zijn er 2 (Nikon) modellen te koop die in je budget passen. De D5100 en D90, beide zijn prima.. De D90 heeft mijn voorkeur qua 'in de hand liggen'.

En maak je a.u.b. nooit druk over beginner, hobbyist, amateur of pro.. In menig dierentuin zie ik de mooiste canera's voorbij wandelen maar ik gebruik
ook nog steeds 'gewoon' een D90 om mijn brood te verdienen.... Sterker nog, als ik een D800 of D4 zou kopen heb ik minder beleg op mijn brood ;)
in mijn DoKa zie ik niets...

Dees

Bericht door Dees » wo mei 30 2012 2:05 pm

Dank voor het meedenken.

Ik ben hierdoor geneigd toch naar de D90 te gaan kijken....
Een andere D3100 is denk ik voor wat ik er mee wil gaan doen in de toekomst net een toestel wat tekort schiet.
Ik ga de vraag even bij mijn leermeester neerleggen (ondanks dat hij bij de andere groep hoort :D ) en is kijken in de winkel wat er nu beter is en beter in de hand ligt.

Het heeft nog geen haast dus ik kan me eerst nog even gaan laten overtuigen door andere mensen die andere camera´s
hebben om mijn uiteindelijke bsluit te gaan nemen.

Ik laat het jullie weten welke mijn keuze is geworden en wat mijn afwegingen zijn geweest daarin.....

Nogmaals thanxs voor alle eerlijke antwoorden, ik hou ervan zeg ik :wink:

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » wo mei 30 2012 2:21 pm

Dees schreef:Dank voor het meedenken.

Ik ben hierdoor geneigd toch naar de D90 te gaan kijken....
Een andere D3100 is denk ik voor wat ik er mee wil gaan doen in de toekomst net een toestel wat tekort schiet.
Ik ga de vraag even bij mijn leermeester neerleggen (ondanks dat hij bij de andere groep hoort :D ) en is kijken in de winkel wat er nu beter is en beter in de hand ligt.

Het heeft nog geen haast dus ik kan me eerst nog even gaan laten overtuigen door andere mensen die andere camera´s
hebben om mijn uiteindelijke bsluit te gaan nemen.

Ik laat het jullie weten welke mijn keuze is geworden en wat mijn afwegingen zijn geweest daarin.....

Nogmaals thanxs voor alle eerlijke antwoorden, ik hou ervan zeg ik :wink:
Hier nog een tip.

Hou ook de ISO in de gaten op de nieuwe camera.
Is door een vakfotograaf verteld bij een fotowandeling van Camera.nl te Breda, je mag maximaal de helft gebruiken van de ISO van je toestel, zodoende

joebat
Forumlid
Forumlid

Bericht door joebat » wo mei 30 2012 4:17 pm

Bedoel je daarmee de max iso-instelling (bv 6.400) dan mag je max 3200 gebruiken ?

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”