De alom geprezen Nikon 14-24mm heeft op de stand 14mm voor het FX formaat MEER vertekening dan de Sigma 8-16mm op 8mm voor het DX formaat.breimer schreef: maar wat heb je aan 8 mm als er veel vertekening plaats vindt![]()
en de praktische inzet begint bij 11 mm.
als je de vertekening niet erg vind kun je voor de sigma gaan.
die heeft dan inderdaad de lens met het meeste groothoek
- Voor de Nikon is dat 3,91% vertekening: http://www.photozone.de/nikon_ff/447-ni ... ff?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
- Voor de Sigma is dat 3,05% vertekening: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... dx?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedenk daarbij dat 8mm op DX formaat echt merkbaar een stuk groothoekiger is in vergelijk met 14mm op FX formaat.
Voor alle objectieven met vertekening geldt overigens dat je dat softwarematig kunt corrigeren. Er blijft netto dan inderdaad wel iets minder van het beeld over, maar dat geldt evengoed voor de Nikkor 14-24mm als welk ander groothoek (zoom)objectief.
Vanaf statief??? Hoe groothoekiger het objectief hoe langzamer de sluitertijd kan zijn om nog uit de hand te kunnen fotograferen. Anders doe je de ISO wat omhoog.a vgastel schreef: Bij gebruik van een groothoek moet u echt "op uw onderwerp kruipen" en desnoods van 50 cm afstand of minder fotograferen. Pas dan komt de dynamiek van de grote beeldhoek echt tot z'n recht. Bedenk dat dit wel betekent dat ook bij een groothoek soms fors gediafragmeerd zal moeten worden om voldoende scherptediepte te krijgen en dat we dus ook hier vaak vanaf statief zullen moeten werken!
Zie de volgende draad vanaf hier http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 16#p463916" onclick="window.open(this.href);return false; verder naar onderen en de volgende web-pagina waarbij de explicite eigenschappen van een Sigma 10-20mm zeer uitgebreid met voorbeelden aan de orde komen.