@ Marten,
Dat is inderdaad een optie die ik nog niet bedacht had en zou nog wel eens waar kunnen zijn. ik ga het een en ander verder uitzoeken.
Groet Dick.
kleurzweem op foto's uit D3
- Dick Hoogenboom
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: kleurzweem op foto's uit D3
D3s, D500, 500mm F4 VR, 200-400mmF4 VR, 70-200mmF2,8 VR, 200mm macro F4, 105mm macroF2,8 VR , 17-35mm F2,8 en 28-70 mm F2,8 Feisol en Benro statief met RRS kop.
Kijk ook eens op http://www.dickenmirahoogenboom.nl
Kijk ook eens op http://www.dickenmirahoogenboom.nl
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: kleurzweem op foto's uit D3
Dat zou mij wel verbazen.Marten schreef:Als ik kijk naar het belichtingsdiagram dan heb je niet goed belicht, lees: onderbelicht (handmatig, matrixmeting)
Het zou mij niet verbazen als bij een correcte belichting de kleur verschuivingen niet optreden.
Belichting had met zo'n helder onderwerp inderdaad ruimer kunnen zijn, maar door het slappe contrast wat er tevens inzit, komt het histogram nergens aan de grenzen van zowel donkere als lichte helderheden. Het is verre van problematisch. Belichtingstechnisch en vanuit het histogram gezien is er dan ook geen enkele reden waarom een beeld plaatselijk een andere tint zou moeten hebben.
De originele opname is een RAW-bestand. Ik weet natuurlijk niet hoe het originele bestand er qua helderheid heeft uitgezien en of aan deze versie op internet "gekke" bewerkingen zijn toegepast. Het beeld sterk vergroot (200%) vertoont wel vreemde "vlekken" in die kleurtint (met name in de vleugels), wat doet denken aan posterisatie die zich minder goed laten beoordelen waar dat vandaan komt. (Ik heb het beeld even gedownload, ermee gespeeld en nu wat intensiever bestudeerd). Een origineel NEF-bestand online zou meer informatie bieden.
Vriendelijke groet, Léon Obers