Foto's niet opgeslagen tijdens fotograferen?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Foto's niet opgeslagen tijdens fotograferen?
Pffffff, wat een ellende zeg.
Ik moest gelijk denken aan de shit die ik in het begin had met de D7000 en een nieuw SDHC-kaartje.
Een van de redenen van de storingen was gelegen in het feit dat er Firmwareupdate nodig was voor de nieuwste SDHC-kaarten.
De foto's werden door de storing in mijn camera de ene keer op kaart sleuf 1 weggeschreven, en het andere moment op kaart sleuf 2.
Kaartsleuf 1 stond dan ook te knipperen alsof die vol was.
Daarnaast kon ik de camera niet uitzetten.
Heb jij de nieuwste Firmwarupdate ook binnengehaald dreamlogic ?
Hopelijk krijg je alle foto's nog terug, veel succes daarmee.
Vrgr
Tiny
Ik moest gelijk denken aan de shit die ik in het begin had met de D7000 en een nieuw SDHC-kaartje.
Een van de redenen van de storingen was gelegen in het feit dat er Firmwareupdate nodig was voor de nieuwste SDHC-kaarten.
De foto's werden door de storing in mijn camera de ene keer op kaart sleuf 1 weggeschreven, en het andere moment op kaart sleuf 2.
Heb jij de nieuwste Firmwarupdate ook binnengehaald dreamlogic ?
Hopelijk krijg je alle foto's nog terug, veel succes daarmee.
Vrgr
Tiny
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
jettiny schreef:
Hoi Tiny.
Kaartsleuf 1 stond dus inderdaad bij mij ook de knipperen en nu heb ik dus de missende foto's van kaartje 2 gehaald. Het zou dus zomaar heel goed kunnen dat de camera de foto's naar sleuf 2 heeft weggeschreven en dat er daarna iets mee gebeurd is waardoor ik ze bij het uploaden naar de computer niet meer heb kunnen vinden.
Ik heb de allernieuwste update nog niet binnengehaald. Zal ik morgen maar eens doen.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Hernoem de extensie van bestanden naar *.NEF, en je hebt wellicht gewoon je bestanden terug.Dreamlogic schreef:Wonder boven wonder lijkt het erop dat ik op het kaartje in sleuf 2 de foto's die ik miste teruggevonden heb.
Het programmatje PC Fileinspector heeft ze toch weten op te sporen! Ik kan nog niet alles zien, dus het zou wel kunnen dat er het eea beschadigd is én het zijn allemaal TIF bestanden ipv NEF's. Ben benieuwd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Contacteer:
Oh jongens dat meen je niet...het zijn hele kleine files!
Tenminste, als ik ze open met Photoshop.
Lightroom wil ze ook wel importeren, maar niet exporteren, dan krijg ik een foutmelding.
Ik kan ze wel laden in ViewNX, maar converteren lukt niet, dan gebeurt er gewoon niets.
Hernoemen ga ik nu proberen!
Tenminste, als ik ze open met Photoshop.
Lightroom wil ze ook wel importeren, maar niet exporteren, dan krijg ik een foutmelding.
Ik kan ze wel laden in ViewNX, maar converteren lukt niet, dan gebeurt er gewoon niets.
Hernoemen ga ik nu proberen!
- Léon Obers
- Forumlid
Kijken hoe groot de bestanden zijn, kan een indicatie zijn om wat voor bestanden het gaat. Het moet wel overeenkomen met wat je normaal ook hebt. Loopt de bestandsgrootte erg uiteen met wat je normaal gebruikt, is het eigenlijk "rommel"? Kan een indicatie zijn van een kapotte cardreader.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zie dat elke foto 1,40MB is, met de afmetingen 3264 x 4928 pixels, dus nog aardig groot.
Maar een gewone onbeschadigde NEF file is volgens mij een stuk groter in MB's dus er is iets gebeurd tijdens het verwerken of terughalen.
Ik heb nu alle bestanden hernoemd van.TIF naar .NEF.
Picasa (de standaard fotoviewer) kan ze nu wel in het groot openen, maar 2 seconden later word de foto vervangen door een leeg vlak.
ViewNX wil ze wel naar het groot (volledig scherm) openen, maar converteert ze weer niet.
Lightroom wil de bestanden wel laten zien in de bibliotheek, maar exporteren niet.
Het enige trucje wat me gelukt is, is om print screen te doen in ViewNX, zodat ik nog min of meer een grote foto heb.
Ik denk dat de originele bestanden op een een of andere manier beschadigd zijn...
Maar een gewone onbeschadigde NEF file is volgens mij een stuk groter in MB's dus er is iets gebeurd tijdens het verwerken of terughalen.
Ik heb nu alle bestanden hernoemd van.TIF naar .NEF.
Picasa (de standaard fotoviewer) kan ze nu wel in het groot openen, maar 2 seconden later word de foto vervangen door een leeg vlak.
ViewNX wil ze wel naar het groot (volledig scherm) openen, maar converteert ze weer niet.
Lightroom wil de bestanden wel laten zien in de bibliotheek, maar exporteren niet.
Het enige trucje wat me gelukt is, is om print screen te doen in ViewNX, zodat ik nog min of meer een grote foto heb.
Ik denk dat de originele bestanden op een een of andere manier beschadigd zijn...
- Léon Obers
- Forumlid
De pixels komen wel overeen met je beeldformaat van een D7000, de grootte van het bestand kan dan niet anders dan een JPG zijn (basis kwaliteit of zo ?). Heb je al geprobeerd de extensie in JPG te veranderen?Dreamlogic schreef:Ik zie dat elke foto 1,40MB is, met de afmetingen 3264 x 4928 pixels, dus nog aardig groot.
- Cookie1397
- Clublid
Ik heb ooit eens zowel jpg als nef files terug gehaald van een beschadigde harddisk foto's. Bij mij werden de raw files terug gehaald als tiff bestanden. Ik zag alleen maar een kleine thumbnail in mijn viewer. Ik kon de tiff files wel inlezen in view nx en pse en ze vervolgens als tiff files bewerken. Mijn nef bestanden heb ik als zodanig nooit meer terug kunnen halen. Maar liever een tiff file dan helemaal geen foto.
Nikon Z Z & de maskers
- Léon Obers
- Forumlid
Gezien de grootte van de bestanden kunnen het in het geval van Dreamlogic geen TIF-bestanden zijn, hooguit sterk gecomprimeerde JPG's.
Overigens verbaast het me als je een JPG of NEF bestand wat verkeerd is hernoemd naar "TIF" als TIF bestand zou kunnen verwerken, omdat het een totaal andere bestandsindeling is. Er zijn wel viewers die een verkeerde extensie herkennen, het bestand toch inlezen (IrfanView), waarbij je voorafgaand aan de weergave een foutmelding krijgt en de vraag of je de extensie naar de juiste indeling wilt veranderen.
Overigens verbaast het me als je een JPG of NEF bestand wat verkeerd is hernoemd naar "TIF" als TIF bestand zou kunnen verwerken, omdat het een totaal andere bestandsindeling is. Er zijn wel viewers die een verkeerde extensie herkennen, het bestand toch inlezen (IrfanView), waarbij je voorafgaand aan de weergave een foutmelding krijgt en de vraag of je de extensie naar de juiste indeling wilt veranderen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb er eentje geprobeerd te hernoemen naar .JPEG, maar toen kreeg ik een vette foutmelding toen ik die wilde openen.
.JPG kan ik nog proberen?
.JPG kan ik nog proberen?
- Léon Obers
- Forumlid
Extensie van beeldbestanden is zover ik kan nagaan altijd slechts in de 3 letter-vorm, dus .JPGDreamlogic schreef: .JPG kan ik nog proberen?
Dus ja, dat lijkt me dan de meest logische keuze om te proberen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Mja nee werkte ook niet.
Tot nu toe alleen het hernoemen naar .NEF waarna ViewNX ze kan openen op full view waarna ik print screen kan doen.
Maar goed dat het niet voor een opdrachtgever was en dat ik nog een berg foto's heb waar geen problemen mee waren.
Tot nu toe alleen het hernoemen naar .NEF waarna ViewNX ze kan openen op full view waarna ik print screen kan doen.
Maar goed dat het niet voor een opdrachtgever was en dat ik nog een berg foto's heb waar geen problemen mee waren.
- Léon Obers
- Forumlid
Het lijkt erop dat alleen het voorbeeldbestand wat normaal tevens bij een NEF-bestand is ingekapseld over is gebleven zonder het RAW-gedeelte.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Is er al iets meer bekend over dit probleem dreamlogic ?
Vrgr
Tiny
Vrgr
Tiny
-
- Forumlid
- Contacteer:
Hee, wat gek, ik dacht dat ik allang gereageerd had...
Ja, Tiny, ik denk dat wat Leon beschrijft heel goed mogelijk is als wat er gebeurd kan zijn.
Ik kan de hernoemde bestanden alleen openen met ViewNX, maar opslaan of converteren is niet mogelijk.
Het lijkt erop alsof dit inderdaad een soort van voorbeeldbestanden zijn waarop je wel naar 100% kan inzoomen, maar verder kun je er dus niets meer. Een soort van 'alleen-lezen' bestand.
Ik heb de staande foto's wel kunnen roteren naar horizontaal, en vervolgens heb ik er een print-screen van kunnen maken. Die heb ik weer in Photoshop geopend. Met een deel van de foto's van deze shoot kan ik dus niet zo gek veel, hoogstens op internet zetten. Voor een grotere afdruk zullen ze wel niet geschikt zijn, maar aan kwaliteit vind ik het echt nog goed toonbaar.
Dan zie je maar weer dat 'onze' camera mooie beelden aflevert!
Ja, Tiny, ik denk dat wat Leon beschrijft heel goed mogelijk is als wat er gebeurd kan zijn.
Ik kan de hernoemde bestanden alleen openen met ViewNX, maar opslaan of converteren is niet mogelijk.
Het lijkt erop alsof dit inderdaad een soort van voorbeeldbestanden zijn waarop je wel naar 100% kan inzoomen, maar verder kun je er dus niets meer. Een soort van 'alleen-lezen' bestand.
Ik heb de staande foto's wel kunnen roteren naar horizontaal, en vervolgens heb ik er een print-screen van kunnen maken. Die heb ik weer in Photoshop geopend. Met een deel van de foto's van deze shoot kan ik dus niet zo gek veel, hoogstens op internet zetten. Voor een grotere afdruk zullen ze wel niet geschikt zijn, maar aan kwaliteit vind ik het echt nog goed toonbaar.
Dan zie je maar weer dat 'onze' camera mooie beelden aflevert!