Waarom zou je de 18-55 VR op de D7000 zetten als je de Tamron 17-50 al hebt?Maud schreef:Ja moeilijk hoor..
Heb net een fotograaf mijn keuze voorgesteld, ben benieuwd wat hij zegt.
Ik zit gewoon aan een budget en kan dus body houden en alleen de Nikon AF-S 24-70mm F/2.8G ED + HB-40 (zonnekap) kopen of kan een mogelijk set daarvoor kopen;
Nikon D7000 + AF-S 18-55mm VR
Nikon D300s + AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR
Maar ja, het blijft gelukkig luxe dus maak ik er ook geen drama van maar wil wel goeie platen kunnen blijven schieten. Al heb ik mezelf laatste jaar wat te kort gedaan volgens de fotograaf
Jij ook succes met BCC!
D90 versus D7000 kopen
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D90 versus D7000 kopen
Groetjes,
Jaap
Jaap
- Maud
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Omdat ik de Tamron wil vervangen voor een Nikon objectiefjvdk schreef:Waarom zou je de 18-55 VR op de D7000 zetten als je de Tamron 17-50 al hebt?Maud schreef:Ja moeilijk hoor..
Heb net een fotograaf mijn keuze voorgesteld, ben benieuwd wat hij zegt.
Ik zit gewoon aan een budget en kan dus body houden en alleen de Nikon AF-S 24-70mm F/2.8G ED + HB-40 (zonnekap) kopen of kan een mogelijk set daarvoor kopen;
Nikon D7000 + AF-S 18-55mm VR
Nikon D300s + AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR
Maar ja, het blijft gelukkig luxe dus maak ik er ook geen drama van maar wil wel goeie platen kunnen blijven schieten. Al heb ik mezelf laatste jaar wat te kort gedaan volgens de fotograaf
Jij ook succes met BCC!
maar mogelijk dat ik alleen een nikon objectief koop de Nikkor 24-70 2.8 (dan is budget bijna op helaas)
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
-
- Forumlid
Dus je wil je goede Tamron vervangen voor een kitlensje, gewoon omdat de letters "Nikon" er op staan?

- Maud
- Forumlid
- Contacteer:
Is de 18-55 een kitlens?yzf1kr schreef:Dus je wil je goede Tamron vervangen voor een kitlensje, gewoon omdat de letters "Nikon" er op staan?

Nee dat is zeker niet de bedoeling.
Dan ga ik toch voor de 24-70 F/2.8, wil het bereik houden zeg maar

D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- Warner
- Forumlid
Maud,
Gezien jouw fotowerk, zou i zeker voor de 24-70 gaan. Dan ga je er in beeldkwaliteit echt op vooruit.
Succes met je keuze.
Gezien jouw fotowerk, zou i zeker voor de 24-70 gaan. Dan ga je er in beeldkwaliteit echt op vooruit.
Succes met je keuze.
Groet, W@rner
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
- Maud
- Forumlid
- Contacteer:
Dank voor de bevestiging!Warner schreef:Maud,
Succes met je keuze.
Mijn adviseur zei dat ook, mag zijn objectief uit proberen (kan niet wachter) en dan weet ik het zeker waren zijn woorden

-
- Forumlid
Ik denk dat als je even wat reviews bekijkt van zowel de 24-70 en de 18-55 kitlens dat je zelf die keuze ook zal maken..
Om nog maar te zwijgen over het prijsverschil, dat zegt meestal al genoeg.
Ik zou gaan voor glas!
Om nog maar te zwijgen over het prijsverschil, dat zegt meestal al genoeg.
Ik zou gaan voor glas!
- Jasper
- Forumlid
- Contacteer:
Ga je de groot hoek 18-24 niet missen van de tamron?
Niets mis over eigens met de 24-70.
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
- Maud
- Forumlid
- Contacteer:
Ja de 18 zeker daarom ben ik er ook nog niet uitjmandos schreef:Ga je de groot hoek 18-24 niet missen van de tamron?

- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Bedoel je niet de 17-55 van nikon in plaats van de 18-55?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
D90 versus D7000 kopen: terug naar de beginvraag
Dit draadje is een beetje van koers geraakt: de oorspronkelijke vraag ging over gebruikerservaringen met D90 versus D7000 body. Onderweg is de discussie gevangen geraakt in een budgetbeperking bij de keuze van lenzen. Die discussie hoort in een andere draad. Laten we even terug gaan naar de begin vraag. Wat is er in gebruik anders aan de D7000 in vergelijking met de D90.
Ik heb sinds drie jaar een D90, een jaar geleden een D7000 er bij gekocht. Ik wilde een tweede body om op reis minder kwetsbaar te zijn en omdat ik het fijn vind werken om een body met groothoek(zoom) en een body met tele(zoom) klaar te hebben liggen. Je kunt snel wisselen van een landschapsopname naar een tele, als er een dier of vogel opduikt. Bovendien hoefde ik zo - in een woestijngebied - niet steeds lenzen te wisselen, dus minder inwaaiend stof etcetera. Dus: graag twee bodies mee. Opties toen waren voor mij een tweede D90 of een stapje zwaarder, een D7000. Nu, na een jaar, pak ik voor dagelijks gebruik, als ik maar 1 body pak, altijd de D7000, de D90 is prima, maar in praktijk reserve.
Voordelen van de D7000 boven de D90 vind ik:
* betere sensor, niet alleen meer pixels (16M versus 12M), maar ook mooiere RAW-files (fijne nuances, mooie schaduwen en hoge lichten) en hij kan met erg weinig licht toe (hoge ISO's goed bruikbaar, tot 800 of 1600 weinig ruis, daarboven acceptabel)
* iets hogere maximale snelheid 6 bps versus 4,5. Is plezierig bij sport of dieren.
* op de instelknop geen amateuristische scène-mode (portret, nacht etc), maar zelf in te stellen mogelijkheden.
* betere autofocus met meer keuzemogelijkheden, makkelijker toegankelijk via eigen instelknop.
* robuustere bouw (titanium versus plastic body), kan beter tegen een stootje.
* twee cardslots, allebei SD, wel handig is grotere kaarten
ik werk graag met RAW en JPG, en anders heb je een reservekaart er al in zitten
* een opgeladen accu gaat dagen mee, ik heb het niet gemeten, maar op safari > 1000 shots per dag, savonds een half lege accu
Verder zie bijv Ken Rockwell:
"The D7000 is Nikon's most advanced camera at any price. The fact that it sells for $1,200 make it a no-brainer, which is why it's sold out. The D7000 is Nikon's best DSLR ever."
http://www.kenrockwell.com/nikon/d7000.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Of Thom Hogan:
The D7000: 'It sure looks and feels D90-replacement to me. But what a replacement. Nikon appears to have decided to defend the high-end consumer DSLR camera with everything they've got. The changes inside the camera are massive, and make for a far better camera than I think most people expected at this price point.'
http://www.bythom.com/nikond7000review.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Nadelen:
* ik vond het in het begin een lastige camera om mee te werken, kreeg fletse, onscherpe foto's, kwalitatief veel minder dan ik gewend was van mijn D90. Dat is een ervaring van velen, er is in fora al veel over gemopperd. Ik kan nu zeggen, dat het een kwestie van leercurve is. Ik heb hem steeds beter onder de knie, maak vrijwel geen baggershots meer. En wel veel haarscherpe, mooi doortekende platen, ook bij lastig licht. Wat me daarbij erg geholpen heeft is het boek en e-book van Thom Hogan: http://www.bythom.com/nikond7000guide.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Meer dan hartelijk aanbevolen, hij beschrijft minutieus elk detail, vaak meer dan je weten wilt, 800 pagina's lang. Maar alles wat je verzinnen kunt wordt er in uitgelegd en het helpt.
* Voor twee objectieven heb ik de AF-finafstelling fors moeten bijregelen, tot -12. Maar nu geen backfocus probleem meer en de autofocus is echt supersnel en zuiver.
Al met al: geen makkelijke camera, met de D90 fiets je makkelijker weg. Veel instelmogelijkheden, supersensor, stevig, ik ben er (nu) blij mee. Als mijn D90 gebreken mocht krijgen koop ik een tweede D7000.
Er zijn vast meer lezers die kunnen vergelijken, wie vult aan?
Ik heb sinds drie jaar een D90, een jaar geleden een D7000 er bij gekocht. Ik wilde een tweede body om op reis minder kwetsbaar te zijn en omdat ik het fijn vind werken om een body met groothoek(zoom) en een body met tele(zoom) klaar te hebben liggen. Je kunt snel wisselen van een landschapsopname naar een tele, als er een dier of vogel opduikt. Bovendien hoefde ik zo - in een woestijngebied - niet steeds lenzen te wisselen, dus minder inwaaiend stof etcetera. Dus: graag twee bodies mee. Opties toen waren voor mij een tweede D90 of een stapje zwaarder, een D7000. Nu, na een jaar, pak ik voor dagelijks gebruik, als ik maar 1 body pak, altijd de D7000, de D90 is prima, maar in praktijk reserve.
Voordelen van de D7000 boven de D90 vind ik:
* betere sensor, niet alleen meer pixels (16M versus 12M), maar ook mooiere RAW-files (fijne nuances, mooie schaduwen en hoge lichten) en hij kan met erg weinig licht toe (hoge ISO's goed bruikbaar, tot 800 of 1600 weinig ruis, daarboven acceptabel)
* iets hogere maximale snelheid 6 bps versus 4,5. Is plezierig bij sport of dieren.
* op de instelknop geen amateuristische scène-mode (portret, nacht etc), maar zelf in te stellen mogelijkheden.
* betere autofocus met meer keuzemogelijkheden, makkelijker toegankelijk via eigen instelknop.
* robuustere bouw (titanium versus plastic body), kan beter tegen een stootje.
* twee cardslots, allebei SD, wel handig is grotere kaarten

* een opgeladen accu gaat dagen mee, ik heb het niet gemeten, maar op safari > 1000 shots per dag, savonds een half lege accu
Verder zie bijv Ken Rockwell:
"The D7000 is Nikon's most advanced camera at any price. The fact that it sells for $1,200 make it a no-brainer, which is why it's sold out. The D7000 is Nikon's best DSLR ever."
http://www.kenrockwell.com/nikon/d7000.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Of Thom Hogan:
The D7000: 'It sure looks and feels D90-replacement to me. But what a replacement. Nikon appears to have decided to defend the high-end consumer DSLR camera with everything they've got. The changes inside the camera are massive, and make for a far better camera than I think most people expected at this price point.'
http://www.bythom.com/nikond7000review.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Nadelen:
* ik vond het in het begin een lastige camera om mee te werken, kreeg fletse, onscherpe foto's, kwalitatief veel minder dan ik gewend was van mijn D90. Dat is een ervaring van velen, er is in fora al veel over gemopperd. Ik kan nu zeggen, dat het een kwestie van leercurve is. Ik heb hem steeds beter onder de knie, maak vrijwel geen baggershots meer. En wel veel haarscherpe, mooi doortekende platen, ook bij lastig licht. Wat me daarbij erg geholpen heeft is het boek en e-book van Thom Hogan: http://www.bythom.com/nikond7000guide.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Meer dan hartelijk aanbevolen, hij beschrijft minutieus elk detail, vaak meer dan je weten wilt, 800 pagina's lang. Maar alles wat je verzinnen kunt wordt er in uitgelegd en het helpt.
* Voor twee objectieven heb ik de AF-finafstelling fors moeten bijregelen, tot -12. Maar nu geen backfocus probleem meer en de autofocus is echt supersnel en zuiver.
Al met al: geen makkelijke camera, met de D90 fiets je makkelijker weg. Veel instelmogelijkheden, supersensor, stevig, ik ben er (nu) blij mee. Als mijn D90 gebreken mocht krijgen koop ik een tweede D7000.
Er zijn vast meer lezers die kunnen vergelijken, wie vult aan?
Nikon D7000 / 12-24 / 17-55 / 60 / 105 / 28-300
Fuji X100S / X-T1 / 16-55
Fuji X100S / X-T1 / 16-55
Een jaar oude D90 vervangen door een nieuwe D7000 is wat overdreven. De 7000 is, zoals ook al hiervoor beschreven, op alle punten een betere camera maar het blijft de vraag of je dat allemaal nodig hebt. Overigens is de 7000 ook al weer twee jaar oud dus...
HansD90 was al zeer volledig in zijn post, daar valt m.i. niet zo veel meer op aan te vullen. De body van de 7000 is niet van titanium maar van een magnesiumlegering, tenminste het achterpaneel en de topcover. Voor de rest net zo plastic als de D90.
Als je nu nieuw moet gaan kopen in die prijsklasse, is de D7000 het beste wat je kunt krijgen op dit moment. De beeldkwaliteit is duidelijk veel beter dan die van de D90 en de andere vooruitgangen zijn al genoemd.
Een body koop je niet voor een jaartje maar voor meerdere of vele jaren (ik gebruik mijn Canon A1 uit 1978 nog steeds). Als iets nieuws uitkomt wil dat niet meteen zeggen dat je oude spullen waardeloos zijn geworden. Als je de geruchten mag geloven komt er binnenkort nog veel meer nieuws aan. Als je het budget hebt om er in mee te gaan, doen. Als je liever je geld aan andere zaken uitgeeft, niet vervangen.
HansD90 was al zeer volledig in zijn post, daar valt m.i. niet zo veel meer op aan te vullen. De body van de 7000 is niet van titanium maar van een magnesiumlegering, tenminste het achterpaneel en de topcover. Voor de rest net zo plastic als de D90.
Als je nu nieuw moet gaan kopen in die prijsklasse, is de D7000 het beste wat je kunt krijgen op dit moment. De beeldkwaliteit is duidelijk veel beter dan die van de D90 en de andere vooruitgangen zijn al genoemd.
Een body koop je niet voor een jaartje maar voor meerdere of vele jaren (ik gebruik mijn Canon A1 uit 1978 nog steeds). Als iets nieuws uitkomt wil dat niet meteen zeggen dat je oude spullen waardeloos zijn geworden. Als je de geruchten mag geloven komt er binnenkort nog veel meer nieuws aan. Als je het budget hebt om er in mee te gaan, doen. Als je liever je geld aan andere zaken uitgeeft, niet vervangen.
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires
-
- Forumlid
Technisch gezien kun je beter een stap over slaan: als je een D90 hebt, kun je beter de D7000 overslaan en de vervanger van de D7000 nemen of eventueel de D400. Als je nog geen D90 hebt, dan zou ik gaan voor de D7000. Dat is als je al kennis van fotografie hebt, want gezien de gehoorde ervaringen dat er best veel discipline bij komt kijken om goede foto's te maken is de D90 wellicht een betere keuze.