Ik begrijp de discussie niet helemaal. Welk macro-objectief van Nikon kan groter dan 1:1? En hoe vaak komt het voor dat camera en object absoluut niet bewegen? Want in die omstandigheden is handmatig instellen van de scherpte natuurlijk het beste. Maar het over-overgrote deel van de macro-opnamen die ik zie op het forum, zijn in het vrije veld genomen ...uit de hand (en/of het onderwerp niet gefixeerd), met (altijd wel wat) wind en bijna nooit 1:1. De scherptediepte bij 1:1 opnamen is zo ongeveer 0 mm, ...wat is dan het voordeel van handmatig scherpstellen?
Groet, Karel
Auto focus en macrofotografie
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Auto focus en macrofotografie
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik maak vrijwel altijd 1:1 opnamen ook in het veld buiten en dan werkt dus handmatig scherpstellen,wat ik al eerder heb uitgelegd 100x beter
Het verschil tussen auto focus en handmatig scherpstellen is dat het eerste werkt met het scherptevlak en dat je bij het tweede kijkt naar en werkt met het scherptediepte bereik. En dat geldt ook voor handmatig scherpstellen door het bewegen van de camera.
Als de scherptediepte zo gering is moet je er optimaal gebruik van maken en heb je meer controle nodig over waar die precies ligt. Auto focus geeft je dat niet. Je kunt alleen maar op een punt scherpstellen en dan moet je door dat punt te kiezen de scherptediepte zien te beinvloeden. Da's indirect en daardoor onhandig.
Maar ieder heeft natuurlijk zijn/haar eigen manier van werken. Geen probleem.
Als de scherptediepte zo gering is moet je er optimaal gebruik van maken en heb je meer controle nodig over waar die precies ligt. Auto focus geeft je dat niet. Je kunt alleen maar op een punt scherpstellen en dan moet je door dat punt te kiezen de scherptediepte zien te beinvloeden. Da's indirect en daardoor onhandig.

Puur theoretisch. Ik begrijp het gebruik van AF-c niet in deze. AF-c is een voorspellende scherpstelling. De verandering moet voorspelbaar zijn en dus slechts 1 richting op. Een bloemetje in de wind waait alle richtingen op.
George
George
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Helemaal mee eensiJoost schreef:Het verschil tussen auto focus en handmatig scherpstellen is dat het eerste werkt met het scherptevlak en dat je bij het tweede kijkt naar en werkt met het scherptediepte bereik. En dat geldt ook voor handmatig scherpstellen door het bewegen van de camera.