Wie heeft ervaring met Nikon AF-S Nikkor 24-120mm f4G ED VR

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Nikon AF-S Nikkor 24-120mm f4G ED

Bericht door Patrick » wo okt 03 2012 5:16 pm

Jokidoki schreef:
Patrick schreef:
keenoncoolstuff schreef:Ik ben nu net met een serie productfoto's bezig, waarvoor ik de 24-120 gebruik. Wat me opvalt is dat ik bij vrijwel alle brandpunten extreme vignettering in de uiterste hoekjes heb (op FX). Zelfs op f/9!
Een filter zit er momenteel niet op, dus dat kan de oorzaak niet zijn. Ben ik de enige die daar last van heeft, of zijn er meer eigenaren van deze lens met hetzelfde probleem? :frown:
Heb je al gekeken wat bij photozone.de zegt?

Ja, ik begreep die enthousiaste reacties al niet zo, ik dacht dat ik naar een andere review zat te kijken :P . Ze zijn niet super enthousiast erover. Wat niet betekent dat de gebruikers uiterst tevreden kunnen zijn :-)
Zegt absoluut niet alles. Als ik mijn onlangs aangeschafte 16-35 VR f4 opzoek op dezelfde site zie ik eenzelfde beoordeling. En ik vind het een uitstekend objectief! Altijd al een eigenwijs jochie geweest... :mryellow: :mryellow: :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » wo okt 03 2012 11:05 pm

Vanavond heb ik nog even wat testjes gedaan met een egaal verlichte muur. Geen vignettering (meer) te zien. Zou ik mezelf dan toch gen@@!$ hebben met de belichting? Lijkt er wel op...
Verder kan ik alleen maar zeggen dat dit mijn favoriete lens is voor all-roundgebruik en hij 80% van de tijd op mijn body zit.

Groet, Rob.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

Fotomarius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Fotomarius » vr okt 05 2012 12:43 pm

André schreef:
Fotomarius schreef:@Rob,

Met deze lens heb ik pas 150 opnames gemaakt en kan geen vignettering zien in de hoeken…
Met een B+W UV-HAZE Filter en Zonne kap erop niets te zien… :!:
Ik lees tussen de regels door dat je er dus (ook) erg blij mee bent.
@Andre, inderdaad ik ben gisteren in de gevangenis in Leeuwarden wezen fotograferen en hij bevalt prima! 8)
Met groet, Marius...

Fotomarius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Fotomarius » vr okt 05 2012 1:16 pm

keenoncoolstuff schreef:Damn, zou ik dan toch een maandagmorgenmodel hebben? :huh:
Denk niet dat ze daar bij het Nikon Servicecenter veel aan kunnen doen...

Groet, Rob.

@Rob,
‘K gebruik deze lens op mijn D700…
En inbeeldinstellingen van deze camera staat de instelling Vignettering: Normaal!
Mogelijkheid van instelling zijn Hoog, Normaal, Laag, Uit!
Misschien kun je hier wat mee…
Met groet, Marius...

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » ma okt 15 2012 11:10 am

Als jullie met deze lens de AF gebruiken, horen jullie dan ook een zacht licht krakerig of knetterend geluid ? Ik wel namelijk...het lijkt wel alsof er zand in het loopwerk zit.
Verder doet hij het als een tierelier :)

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » ma okt 29 2012 10:30 pm

Film met geluid van de lens naar Nikon gestuurd. Er valt geen normale video mee te maken als je de AF gebruikt.

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » ma okt 29 2012 10:53 pm

keenoncoolstuff schreef:Vanavond heb ik nog even wat testjes gedaan met een egaal verlichte muur. Geen vignettering (meer) te zien. Zou ik mezelf dan toch gen@@!$ hebben met de belichting? Lijkt er wel op...
Verder kan ik alleen maar zeggen dat dit mijn favoriete lens is voor all-roundgebruik en hij 80% van de tijd op mijn body zit.

Groet, Rob.
Wat mij wel eens overkomen is, dat de zonnekap iets gedraaid was. Krijg je heel duidelijke vignettering van....
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » ma okt 29 2012 10:56 pm

lock schreef:Als jullie met deze lens de AF gebruiken, horen jullie dan ook een zacht licht krakerig of knetterend geluid ? Ik wel namelijk...het lijkt wel alsof er zand in het loopwerk zit.
Herken ik niet, de mijne is geruisloos met de AF (nou, nagenoeg natuurlijk). Afgelopen zaterdag weer met perfecte resultaten gebruikt op de D600. Zondag ga ik de combinatie eens uitproberen op de maskerade (bodypaint wedstrijd), maar dat is voornamelijk binnen, dus mijn lichtsterke 85mm en de 50mm gaan dan ook wel mee.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Fotomarius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Fotomarius » di okt 30 2012 9:38 am

Hartelijk dank voor jullie reacties…
Let wel op, met het opzetten/draaien van de zonnekap op de lens…
Je moet wel klik/voelen bij het opzetten, kan in het begin wat stroef gaan…
Met groet, Marius...

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » ma nov 05 2012 11:24 pm

André schreef:
lock schreef:Als jullie met deze lens de AF gebruiken, horen jullie dan ook een zacht licht krakerig of knetterend geluid ? Ik wel namelijk...het lijkt wel alsof er zand in het loopwerk zit.
Herken ik niet, de mijne is geruisloos met de AF (nou, nagenoeg natuurlijk). Afgelopen zaterdag weer met perfecte resultaten gebruikt op de D600. Zondag ga ik de combinatie eens uitproberen op de maskerade (bodypaint wedstrijd), maar dat is voornamelijk binnen, dus mijn lichtsterke 85mm en de 50mm gaan dan ook wel mee.
Hé André, zou er veel variatie in deze lenslijn zitten ? Ik heb Nikon de filopname (voor het geluid) opgestuurd en daarin hoor je het heel erg goed, maar dan op de negatieve manier ! Dit was de reaktie op het filmpje van Nikon:
"In antwoord op uw vraag kunnen wij u meedelen dat na het bekijken en beluisteren van uw filmpje wij kunnen concluderen dat het geluid dat u hoort wanneer u filmt de scherpstelmotor van het 24-120mm f/4G objectief is. Dit geluid is normaal en is helaas niet te voorkomen bij het filmen door de locatie van de microfoon op de camerabody zelf."

Als jij een film opneemt en de AF gebruikt, hoor je dan wel het snerpende geluid?

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » di nov 06 2012 12:02 am

Geen idee, ik heb nog nooit gefilmd met welke fotocamera dan ook. (Als ik zou willen filmen, kocht ik wel een filmcamera, heb ook nooit begrepen waarom er nu zo nodig een filmfunctie op een fotocamera "moet" zitten) Het enige wat ik kan zeggen is dat mijn 24-120 met scherpstellen geen "vreemder" of anders klinkend geluid maakt dan mijn andere objectieven.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » di nov 06 2012 12:27 am

lock schreef:Film met geluid van de lens naar Nikon gestuurd. Er valt geen normale video mee te maken als je de AF gebruikt.
En als je dat doet met een ander AF objectief? Duidelijk verschil?
Te oordelen naar wat André schrijft lijkt er bij jouw 24-120 toch wel iets vreemds te gebeuren... :o
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di nov 06 2012 12:47 am

lock schreef:Film met geluid van de lens naar Nikon gestuurd. Er valt geen normale video mee te maken als je de AF gebruikt.
Volgens mij valt er met geen enkele AF lens een normale video te maken waarbij het geluid niet storend is. Niet voor niets worden er externe microfoons gebruikt, en manuele lenzen om daarmee te filmen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » di nov 06 2012 1:16 am

Ik heb gefilmd met mijn 18-105mm erop.

Je hoort alles, het zoeken, het scherpstellen en volgens mij ook VR (maar dat weet ik niet zeker, of die werkt bij filmen), maar het is iig een "lawaai" van jewelse. Terwijl de lens "gewoon" soepel en stil loopt bij stills. Ik film zelden, maar als ik het doe, gebruik ik nu altijd handmatig scherpstellen. Dat zal ik blijven doen tot ik een externe mic heb, dus m.a.w. ik doe het mijn hele verdere leven :D.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » di nov 06 2012 7:43 am

Ik kom misschien wat bot over net mijn reactie, maar dat was echt niet de bedoeling hoor, ik wil het vanavond best eens uitproberen met mijn camera.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”