Nikon 80-400 is dat wat

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Jaco1
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nikon 80-400 is dat wat

Bericht door Jaco1 » wo okt 03 2012 10:03 pm

dat kan hoor

uit de hand met D300 ISO 320 F9 1/400
Afbeelding

ook uit de hand ISO 500 F6.3 1/200 D300
Afbeelding

vanuit de auto met rijstzak ISO 400 F8 400mm 1/160 D300
Afbeelding

uit de hand D300 ISO 320 F8 1/800 220 mm
Afbeelding

uit de hand D300 ISO 400 F7.1 1/200 280 mm
Afbeelding

vanaf rijstzak D300 ISO 320 F7.1 1/100 340 mm
Afbeelding

kan zo wel 3 pagina's vol plakken. Je kan kwaliteit van de lens echt niet vergelijken met de top van de prime of de zooms maar met de juiste techniek kan je er meer als goed mee uit de voeten vind ik.

motorhan
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door motorhan » wo okt 03 2012 11:24 pm

Mooie Foto's Darwo,

jammer dat er niemand heeft gereageerd die ervaring heeft met deze lens in combinatie met de D7000.

Ik zal het dus zelf moeten gaan proberen, en dan zien of ik zo'n lens er bij wilt hebben.

In ieder geval vast iedereen die gereageerd heeft bedankt voor jullie bijdrage
Met vr gr,

Han

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » do okt 04 2012 1:01 am

Tip van Frans ;-) Probeer eerst eens of je het objectief kunt huren bij bv Kamera Express of Konijnenburg !
Kun je rustig uitproberen of het bevalt.

Ik ben er ook nog niet uit: heb mooie resultaten gezien van deze lens maar twijfel tussen deze en de 300mm F4 met 1.4

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do okt 04 2012 8:02 am

Lees de reviews eens van de diverse objectieven en bepaal wat je zelf belangrijk vindt in verhouding tot de poen die je er voor uit wilt geven.

http://www.photozone.de/Reviews/253-nik ... est-report" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... est-report" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.photozone.de/nikon_ff/619-tamron70300f456fx" onclick="window.open(this.href);return false;

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » do okt 04 2012 8:14 am

Frans Heinsbroek schreef:Tip van Frans ;-) Probeer eerst eens of je het objectief kunt huren bij bv Kamera Express of Konijnenburg !
Kun je rustig uitproberen of het bevalt.

Ik ben er ook nog niet uit: heb mooie resultaten gezien van deze lens maar twijfel tussen deze en de 300mm F4 met 1.4
Han,
Als je een lens wilt huren zit deze dichterbij voor je: http://www.pixto-f.eu/prijslijst_nikon_ ... rhuur.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf geen ervaring mee hoor.
Groetjes,
Jaap

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » vr okt 05 2012 2:26 pm

Weer bedankt voor jullie reacties. Ik heb vandaag de lens bekeken gevoeld en even geprobeerd.

Wat me direct opviel was de grootte van de lens met enorme zonnekap en het gewicht. Door het natte ruwe weer heb ik niet de proefopnames kunnen maken die ik had gewild.

De scherpstelling is/lijkt niet super snel maar ik denk in de meeste gevallen voor mij snel genoeg. (ik ben ook niet zo snel meer) :wink2:

Ik heb in ieder geval besloten hem mee naar huis te nemen. De lens is in nieuwstaat en compleet met doos boekje filter en draagtas.

En stel dat het straks toch niet is wat ik zoek dan zet ik hem weer op MP voor een andere liefhebber. Dat is het voordeel met een gebruikte lens voor een goede prijs daar kun je niet veel aan verliezen.
Met vr gr,

Han

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » vr okt 05 2012 5:15 pm

Of je biedt hem hier aan voor liefhebbers.
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » za okt 06 2012 11:47 am

Hallo,
Is er iemand die een Nederlandse handleiding heeft van deze lens. Of kan iemand me uitleggen welke instellingen je voor verschillende situaties kan aanbevelen. of juist niet moet doen.
Ik heb op de site van Nikon gekeken maar daar staan van veel AF lenzen geen NL handleidingen.

Wel vreemd want ik dacht dat je voor producten die je in Nederland verkoopt een handleiding in de landstaal hoort bij te leveren.

Er zitten op deze lens een aantal schakelaars waarvan ik de beteknis niet 1-2-3 snap. Ik heb de duitse en Engelse handleiding gedownload en gedeelten via een vertaalprogramma geprobeerd te vertalen maar die geeft dan vaak een hele vreemde vertaling.

In ieder geval bedankt voor elke reactie.
Met vr gr,

Han

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » za okt 06 2012 1:15 pm

han
kijk eens in deze en zoek eens verder in support..
Het staat er ergens in .
handleing in duits maar die heb je al.
https://nikoneurope-en.custhelp.com/app ... r-ii%22%3F" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za okt 06 2012 1:43 pm

motorhan schreef: Er zitten op deze lens een aantal schakelaars waarvan ik de beteknis niet 1-2-3 snap.
Ik heb dit objectief een paar jaar gehad en heb nog nooit de gebruiksaanwijzing geraadpleegd. :mryellow:

Maar de schakelaars spreken toch voor zich? :o
Er zit een focus limiter switch op. LIMIT = tussen 2,3m - 3,5, of 5m - oneindig scherpstellen
FULL = tussen 2,3m en oneindig.
(als je het objectief op Autofocus hebt staan).
Verklaart gelijk de A/M stand.. En de L naast de A of M wil zeggen, de ring is gelockt

VR switch
Mode 1 = VR on bij half indrukken sluiter en bij afdrukken.
Mode 2 = VR bij afdrukken
OFF = Uit.
VR gebruik je als je uit de hand schiet, maar niet als je vanaf statief werkt.

En de diafragma ring lock je in principe altijd op f/32

Tja, dat was het wel zo'n beetje. Voor de rest is het eigenlijk allemaal hetzelfde zoals bij ieder objectief/camera combinatie...

BTW (sorry dat ik het vraag), maar engels is nou eenmaal de standaard (voer)taal waarin dit soort zaken wereldwijd verspreid worden. Zo ingewikkeld is dat toch niet? :roll:

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » za okt 06 2012 3:11 pm

CaptainHook schreef:
motorhan schreef: Er zitten op deze lens een aantal schakelaars waarvan ik de beteknis niet 1-2-3 snap.
Ik heb dit objectief een paar jaar gehad en heb nog nooit de gebruiksaanwijzing geraadpleegd. :mryellow:

Maar de schakelaars spreken toch voor zich? :o
Er zit een focus limiter switch op. LIMIT = tussen 2,3m - 3,5, of 5m - oneindig scherpstellen
(als je het objectief op Autofocus hebt staan).
Verklaart gelijk de A/M stand.. En de L naast de A of M wil zeggen, de ring is gelockt

VR switch
Mode 1 = VR on bij half indrukken sluiter en bij afdrukken.
Mode 2 = VR bij afdrukken
OFF = Uit.
VR gebruik je als je uit de hand schiet, maar niet als je vanaf statief werkt.

En de diafragma ring lock je in principe altijd op f/32

Tja, dat was het wel zo'n beetje. Voor de rest is het eigenlijk allemaal hetzelfde zoals bij ieder objectief/camera combinatie...

BTW (sorry dat ik het vraag), maar engels is nou eenmaal de standaard (voer)taal waarin dit soort zaken wereldwijd verspreid worden. Zo ingewikkeld is dat toch niet? :roll:
Bedankt voor je reactie,

In de tijd dat ik op school zat is al een paar weken geleden kreeg je 1 uur engels in de week. en dan nog vond iedereen het maar stom. Ik toen ook.
Ik kan inmiddels best wel eht een en ander volgen in Duits en of Engels maar veel ontgaat me toch en dan leest het voor mij makkelijker in het NL.

Sommige instellingen die spreken voor zichzelf omdat ze ook op de andere lenzen aanwezig zijn, en dat jij en andere mensen geen handleiding lezen komt waarschijnlijk omdat jeer al veel langer mee bezig bent.
Ik heb ca 40 jaar niks meer gedaan met serieuze foto's maken en dan kom je nu in het digitale tijdperk wel eens wat te kort aan kennis. Die knopjes zaten vroeger niet op de lenzen. En tegenwoordig geneer ik me niet meer om hulp te vragen.
en zo leer ik nog steeds elke dag bij.
Het leuke is dat ik zelf ook nog les of workshops geef maar niet in Fotografie. (maar dat had je al begrepen denk ik)

Ik heb trouwens ook geen ander objectief kunnen vinden met een ander brandpunt wat dezelfde bedieningsknopjes heeft en dan wel in het NL.
Met vr gr,

Han

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » do okt 11 2012 10:05 pm

Hallo,
Inmiddels heb ik wat plaatjes gemaakt met de 80-400 het eerste resultaat viel me niet mee maar dat ligt gewoon aan mij.
een 2e aantal was al wat beter.

Inmiddels begrijp ik de instellingen van de lens en mede door jullie hulp en inderdaad als je de Duitse en Engelse handleiding leest is het meeste wel duidelijk.
Alleen begrijp ik 1 functie nog niet helemaal. Ondanks jullie uitleg van de Limit of Full schakelaar.

Marwo jij zegt,Daarbij heb je ook nog de knop 'Limit of Full'. Met de knop op full, kan het objectief flink zoeken als hij het onderwerp niet herkend.
Echter op limit, is het bijna altijd in één keer raak. En aangezien je in de praktijk zelden van oneindig naar twee meter richt heb ik de knop bijna altijd op limit.

CaptainHook jij zegt,Maar de schakelaars spreken toch voor zich? Maar dat vind ik juis verwarrend

Waarom zou de lens flink of meer moeten zoeken als hij op Full staat? de beide standen zijn toch van 2.3 tot oneindig.

Sorry voor mijn onkunde maar vast weer bedankt voor een reactie.
Met vr gr,

Han

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » do okt 11 2012 10:11 pm

Ken de limit functie van diverse andere lenzen. Het voorkomt dat de lens in het dichtbij gebied gaat zoeken als je een straaljager in de lucht wil fotograferen. En omgekeerd als je een vlinder wil fotograferen vanaf 3 m dat hij het op oneindig gaat zoeken. Dat kost allemaal nodeloze tijd. Van 2,3 m tot oneindig is een heel eind instellen !
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do okt 11 2012 10:57 pm

motorhan schreef: CaptainHook jij zegt,Maar de schakelaars spreken toch voor zich? Maar dat vind ik juis verwarrend

Waarom zou de lens flink of meer moeten zoeken als hij op Full staat? de beide standen zijn toch van 2.3 tot oneindig.
Dat zeg ik niet hoor... ik citeer slechts uit de non-nederlandstalige manual... :wink:

M.a.w. op de 'FULL' stand gaat 'ie gewoon het hele scherpstelbereik door, en dat kan ff duren. Zeker als 'ie geen fix kan krijgen, dan begint 'ie gewoon te zoeken, heen en weer.
Gewoon proberen IRL en je merkt snel genoeg hoe e.e.a. werkt. :)

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Pjerry » do okt 11 2012 11:00 pm

motorhan schreef:Mooie Foto's Darwo,

jammer dat er niemand heeft gereageerd die ervaring heeft met deze lens in combinatie met de D7000.

Ik zal het dus zelf moeten gaan proberen, en dan zien of ik zo'n lens er bij wilt hebben.

In ieder geval vast iedereen die gereageerd heeft bedankt voor jullie bijdrage
Genoeg voorbeelden hoor:
http://www.flickr.com/search/?q=Nikkor+ ... m%2C+D7000" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”