Léon Obers schreef:yzf1kr schreef:
Als je in een donkere kamer zit, dan krijgen de donkere delen in een tekening al heel snel te veel detail.
Dat ligt dus maar net aan hoe de monitor wordt gekalibreerd. Voor een donkere omgeving (in te stellen in de kalibratiesoftware) moet de monitor ook minder helder worden afgesteld dan in een heldere omgeving.
Een heldere omgeving geeft teveel reflectie op het beeldscherm zelf en beïnvloed daarmee negatief het algemene contrast wat je met een monitor kunt beoordelen.
Dat zeg ik, waarom ben je mij nou steeds aan het herhalen.....???
Ik zeg dat je de monitor moet calibreren op je omgevingslicht, maar om dat je kunnen doen moet je wel je omgevingslicht weten.
En zoals bekend: "Meten is weten".
Ideaal is wanneer je monitor de zelfde lichtsterkte heeft als een A4'tje dat naast je monitor op je buro ligt.
80cd/m² is de laagste waarde die je in de meeste software kan instellen, bij mij in de woonkamer meet ik 's avonds gemiddeld 30cd/m². Kan je nagaan wat dat doet met je printjes als je daar niet op let. Mensen maar klagen over de afdrukcentrale terwijl ze zelf in het verkeerde licht zitten te werken.
Reflecties ... dan moet je geen iMac kopen, maar een fatsoenlijke monitor.